Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@10:31:25 GMT

قرص خواب آور قوي و شربت خواب آور قوي گياهي +عوارض و مضرات

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۰۶۴۵/قرص_خواب_آور_قوی_و_شربت_خواب_آور_قوی_گیاهی_عوارض_و_مضرات

قرص خواب آور قوي و شربت خواب آور قوي گياهي +عوارض و مضرات

خبرگزاري آريا - قرص خواب آور قوي بدون نسخه ، قرص خواب آور ديازپام ، داروي خواب آور گياهي ، قرص خواب آور بسيار قوي ، قويترين قرص خواب آور ،شربت خواب آور قوي
افراد بسياري در مورد مصرف تعداد مناسب قرص‌هاي خواب به گونه‌اي که براي سلامتي ضرري نداشته باشد، نگراني دارند.
در چند سال اخير حتي برخي پزشکان مصرف اين قرص‌ها را با خطر مرگ زودهنگام، آلزايمر، افزايش مرگ و مير و دو برابر شدن احتمال سوانح رانندگي مرتبط دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اين واقعيات، بيشتر افراد را نسبت به مصرف داروهاي خواب‌آور براي داشتن خواب آرام شبانه مردد مي‌سازد.
به گفته متخصصان خواب، روش‌هاي زيرکانه و هوشمندانه اي براي مصرف داروهاي خواب‌آور نسخه‌اي و غيرنسخه‌اي وجود دارد تا عوارض احتمالي اين داروها تا حد امکان کاهش پيدا کند.
بسياري از کارشناسان معقدند مصرف قرص هاي خواب بايد به عنوان آخرين راه درمان انتخاب شود و نبايد بيش از چند هفته مورد استفاده قرار بگيرند.
مصرف اين قرص ها در روزهاي نخست بسيار آسان است، اما در هفته دوم بتدريح اعتيادآور خواهد بود.
استفاده از اين داروها پس از يک تا دو هفته ممکن است اثر معکوس بر خواب فرد داشته باشد.
از سوي ديگر قرص هاي خواب آور داراي عوارض جانبي از جمله سرگيجه، تورم صورت، سردرد، احساس خواب آلودگي بعد از خوردن غذا و حتي تا روز بعد است.
مصرف اين قرص ها سبب مي شود که فرد در درازمدت دچار اختلالات عصبي و حتي زوال مغزي شود.
بر اين اساس روانشناسان و متخصصان توصيه مي کنند افراد براي نجات از بي خوابي، برنامه زندگي خود را تغيير دهند؛ به عنوان مثال افرادي که دچار بي خوابي هستند، بايد از خوردن غذاهاي سنگين در اواخر شب جلوگيري کنند.
دکتر «مارک بولوس» از مرکز علوم سلامت تورنتو گفت: مطمئن‌ترين و سالم‌ترين روش براي مصرف قرص‌هاي خواب، خودداري از مصرف آنها مگر در شرايط خيلي اضطراري است؛ به طور مثال شب قبل از عمل جراحي يا حضور در شرايطي استرس‌زا مصرف اين داروها با تجويز پزشک اشکالي ندارد.
دکتر «کارل بازيل» يک متخصص ديگر از کلمبيا نيز افزود: پيش از مصرف قرص‌هاي خواب‌آور به طور خودسرانه يا تحت نظر پزشک لازم است فرد به عادات خواب خود توجه کند، چون گاهي بدون نياز به دارو و با انتخاب يک الگوي مناسب خواب، مي‌توان مشکل را حل کرد.
همچنين افراد اغلب به اين مساله فکر نمي‌کنند که مصرف محرک‌هايي مانند کافئين و کاکائو در شب فرد را از داشتن خواب کافي محروم مي‌کند.
علاوه بر اين استفاده از تبلت و گوشي هوشمند موقع خواب و نور منتشر شده از آنها، اين حس را به بدن القا مي‌کند که هنوز زمان خواب نشده است.
به گفته پزشکان، به طور کلي مصرف قرص‌هاي خواب با تجويز پزشک يا بدون نسخه در صورتي که به ميزان بالايي انجام شود، خطرناک خواهد بود.
شمس الدين کهاني ، روانشناس باليني در اين باره مي گويد:
«خواب آلودگي، خواب عميق و حتي مرگ از عوارض داروهاي خواب آور است که در اثر تضعيف مراکز تنظيم حياتي در مغز در اثر مصرف بيش از حد اين داروها ايجاد مي شود.
داروهاي خواب آور بايد با تجويز پزشک مصرف شوند.
افرادي که داروهاي خواب آور استفاده مي کنند، بايد در مصرف اين داروها زياده روي نکنند، زيرا مصرف بيش حد آن سبب اختلال در خواب و بيداري آنان مي شود.»
پيش از آنکه از اين قرص‌ها را استفاده کنيد لازم است از محتويات آن اطلاع پيدا کنيد. بيشتر اين داروها حاوي آنتي‌هيستامين هستند که فرد را گيج و منگ مي‌سازند و همچنين تاثير آن براي طولاني مدت باقي مي‌ماند.
قرص‌هاي خواب‌آور در رفتارهاي طبيعي بدن دخالت مي‌کنند، بنابراين هنگام مصرف آنها بايد بسيار هوشيار بود.
اين قرص‌ها با گيج کردن فرد در برخي مواقع موجب مي‌شود فرد دچار فراموشي شود. همچنين تاثيرات آرامبخش بودن اين قرص‌ها در مواقع غيرقابل انتظار، مانند رانندگي مشاهده مي‌شود.
از آنجايي که تاثيرات قرص‌هاي خواب براي طولاني مدت باقي مي‌ماند، اين احتمال وجود دارد فرد در حالت بيداري هم در هوشياري صددرصد نباشد.
يکي از مهم‌ترين خطراتي که مصرف قرص‌هاي خواب مي‌تواند به همراه داشته باشد، مصرف آنها با مواد الکلي يا ديگر داروهاي آرامبخش است که مي‌تواند کشنده نيز باشد.
محققان مرکز مطالعات خواب در سان ديه گو مي گويند، آنچه مطالعات ما نشان داد اين است که قرص هاي خواب آور براي سلامتي مضر و خطرناکند و با کمک به بروز سرطان، بيماري هاي قلبي و ساير بيماري ها مي تواند موجب مرگ شود.
بر اين اساس متخصصان توصيه مي کنند که بايد از مصرف خودسرانه قرص هاي خواب آور جلوگيري کرده و در صورتي که افراد از بي خوابي شبانه رنج مي برند، به متخصصان مراجعه کرده تا با شناسايي دلايل بيخوابي، داروهاي مرتبط تجويز شود.
به طور کلي مطالعات جديد نشان مي‌دهد استفاده از جايگزين‌هاي طبيعي و حتي تغيير برنامه غذايي مي تواند به داشتن خوابي راحت کمک کند.
بررسي‌هاي اخير حاکي از آن است که روش «رفتاردرماني شناختي»، تاثيري مشابه داروهاي خواب دارد، بدون آنکه عوارض جانبي داشته باشد.
توصيه هاي لازم درباره مصرف داروهاي خواب آور
قبل از مصرف اين داروها، با پزشک مشورت کنيد تا دوز مناسب براي وضعيت جسمي شما را تجويز کند.
در صورتي که دچار ناراحتي گوارشي مي شويد، اين داروها را همراه با غذا ميل کنيد.
هيچگاه بطور ناگهاني اقدام به قطع مصرف اين داروها نکنيد و براي قطع آنها ابتدا با پزشکتان مشورت کنيد.
هيچگاه اين داروها را به همراه الکل و ديگر مواد مخدر و روانگردان مصرف نکنيد.
به خاطر داشته باشيد قرص هاي خواب آور درمان موقتي بي خوابي مي باشند. چنانچه براي مدت طولاني از آنها استفاده کنيد و سپس مصرف آنها را قطع کنيد، بي خوابي شما تشديد مي گردد. تا آنجا که ممکن است دوز پايين دارو را مصرف کنيد.
حداکثر مدت زمان مجاز مصرف اين داروها، 2 تا 4 هفته پياپي و هفته اي 2 تا 3 مرتبه مي باشد.
قرص هاي خواب آور را نيم ساعت قبل از خواب مصرف کرده و پس از مصرف آنها، از کشيدن سيگار خودداري کنيد.
داروهاي مسکن و خواب آور را دور از دسترس کودکان قرار دهيد.
مصرف مداوم قرص هاي خواب آور، خواب عميق را سرکوب کرده و خواب را سبک مي کند.
معمولا صبح روز بعد از مصرف اين داروها، شما احساس خستگي و گيجي کمي خواهيد داشت. بنابراين تا بي اثر شدن کامل اثر آنها، از انجام فعاليت هايي که نياز به هوشياري کامل دارند خودداري کنيد.
به جاي استفاده از قرص هاي خواب آور، راه هاي سالم و طبيعي را براي داشتن خوابي راحت انتخاب کنيد.
***
اگراز آن دسته از افراد هستيد که از بي خوابي رنج مي بريد، ما به شما يک نوشيدني توصيه مي کنيم که با مصرف فقط يک فنجان از آن قبل از رفتن به رختخواب مثل يک کودک خواب شيريني تجربه مي کنيد.
اين نوشيدني از ترکيب شير و عسل بدست مي آيد اين 2 ماده غذايي به طور مجزا در درمان بي خوابي و بدخوابي موثر بوده اما زماني که با هم استفاده شوند با نوشيدن آن به سرعت شما را در يک خواب شيرين فرو مي برد.
عسل يک غذاي بسيارخاص بوده و با وجود اينکه حاوي مواد قندي است مي تواند درکنترل و افزايش سطح ترشح انسولين کمک کند،همچنين اين ماده غذايي در آزاد کردن تريپتوفان درمغز شما نيز نقش به سزايي دارد.
تريپتوفان معمولا به سروتونين که عامل تحريک و ايجاد احساس آرامش است و سپس سروتونين به ملاتونين که به فرآيند خواب و راحت خوابيدن کمک کرده تبديل مي شود.
اين نوشيدني به طرز شگفت آوري با تاثير بر آرامش بدن بي خوابي و بدخوابي را دور کرده و خواب شيرين و عميق را به شما هديه مي دهد.
طرز تهيه اين معجون جادويي خواب آور:شير يک فنجان سر خالي(180 گرم)
عسل 1 قاشق چاي خوري
عصاره وانيل 1 قطره
دستور العمل:
شير را در يک ظرف ريخته و بر روي حرارت قراد دهيد تا کمي گرم نشود مراقب باشيد که شير نبايد جوشانده شود.
ظرف را از روي حرارت برداشته و شير رادر يک ليوان ريخته و عسل و وانيل را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنيد.
کافي است براي رسيدن به خاصيت اين معجون جادويي قبل از به رختخواب رفتن به آرامي و کم کم آن را بنوشيد.
اگر شما از افرادي هستيد که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج مي بريد، مي توانيد شير را با نوع بدون لاکتوز آن يا شير بادام، برنج يا سويا جايگزين کنيد.
***
قرص‌هاي خواب چه هستند؟اکثر قرص‌هاي خواب در دسته‌ي «مسکن‌-خواب‌آور» قرار مي‌گيرند؛ گروه خاصي از داروها که براي القا يا ادامه يافتن خواب به‌کار مي‌روند. مسکن‌هاي خواب‌آور شامل بنزوديازپين‌ها، باربيتورات‌ها و خواب‌آورهاي مختلف هستند.
بنزوديازپين‌ها مانند زاناکس، واليوم، آتيوان و ليبريوم، داروهاي ضد‌اضطراب هستند. آنها خواب‌آلودگي را نيز افزايش مي‌دهند و به خوابيدن افراد کمک مي‌کنند. هالسيون، يک داروي بنزوديازپين قديمي‌تر است که تا حد زيادي با داروهاي جديدتر جايگزين شده است. در حالي که ممکن است اين داروها در کوتاه‌مدت مفيد باشند، اما همه‌ي بزوديازپين‌ها به‌طور بالقوه اعتيادآور هستند و مي‌توانند باعث مشکلاتي در حافظه و توجه شوند. آنها معمولا براي درمان طولاني‌مدت مشکلات خواب توصيه نمي‌شوند.
باربيتورات‌ها، يک داروي ديگر در اين رده‌ي مسکن-خواب‌آور هستند که سيستم عصبي مرکزي را سرکوب مي‌کنند و مي‌توانند باعث آرامش شوند. باربيتورات‌هاي کوتاه يا طولاني‌اثر، به‌عنوان قرص‌هاي خواب يا مسکن تجويز مي‌شوند. اما اين داروهاي خواب‌آور، بيشتر به‌عنوان داروي بيهوشي به‌کار مي‌روند. آنها در دُز بيش از حد مي‌توانند باعث مرگ شوند.
داروهاي جديدتر به کاهش زمان به خواب رفتن کمک مي‌کنند. برخي از اين داروهاي القاکننده‌ي خواب که به همان گيرنده‌هايي در مغز متصل مي‌شوند که بنزوديازپين‌ها به آنها وصل مي‌شوند، عبارتند از لونستا، سوناتا و امبين.
احتمال اعتيادآور بودن آنها تا حدودي، کمتر از بنزوديازپين‌هاست اما به مرور زمان، هم‌چنان مي‌توانند باعث وابستگي فيزيکي شوند. آنها مي‌توانند به‌سرعت به افزايش خواب‌آلودگي و خواب کمک کنند. يک قرص خواب ديگر به نام «روزرم» وجود دارد که با اثر کردن بر يک هورمون مغزي به نام ملاتونين، متفاوت با ساير داروهاي خواب عمل مي‌کند و اعتيادآور نيست.
«بلسومرا»، يک داروي خواب منحصربه‌فرد ديگر است که بر يک ماده شيميايي مغزي به نام اورکسين اثر مي‌گذارد و اعتيادآور نيست.
مهم است از عوارض جانبي احتمالي قرص‌هاي خواب آگاه باشيد تا براي جلوگيري از يک مشکل سلامتي جدي‌تر بتوانيد قرص را قطع کنيد و فورا با پزشک‌تان تماس بگيريد.
منبع : تبيان و چطور

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۰۶۴۵/قرص_خواب_آور_قوی_و_شربت_خواب_آور_قوی_گیاهی_عوارض_و_مضرات را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: