Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@17:48:23 GMT

آشنايي با آداب رفتن به کافي شاپ

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۱۵۹۲/آشنایی_با_آداب_رفتن_به_کافی_شاپ

آشنايي با آداب رفتن به کافي شاپ

خبرگزاري آريا -

کافي شاپ رفتن هم مانند هر رفتار ديگري، فرهنگ خودش را دارد
چه به يک کافي شاپ درجه يک برويد و چه به يک کافي شاپ معمولي؛ نشان دادن استانداردي از آداب و ضوابط اخلاقي از اهميت مهمي برخوردار است. اگر به دنبال رسيدن به اين استانداردها هستيد راهنماي زير بتواند به شما کمک مي کند.
براي ورود به کافي شاپ بايد از قوانين آن آگاه باشيد
سر و ته مان را مي زنند، سر از کافي شاپ در مي آوريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به قرارهاي آخر هفته تان نگاه کنيد، حتي اگر به قصد تماشاي تئاتر، ديدن فيلم، خريد، قدم زدن و حرف زدن و ... بيرون مي رويد، آخر سر، سر از کافي شاپ در مي آوريد، به ويژه در زمستان ها که هواي سرد نوشيدن يک فنجان چاي يا قهوه را طلب مي کند. بنابراين شايد به جرأت بتوان گفت، کافي شاپ رفتن به يکي از تفريح هاي ثابت خانواده ها و به طور خاص، جوانان خانواده ها تبديل شده است.
در گذشته، فرهنگ قهوه خانه رفتن در بين مردم بسياري از شهرها از جمله تهران رواج داشت اما اين تفريح، بيشتر تفريحي مردانه بود. با درست شدن کافي شاپ ها و تغيير نگاه و فرهنگ اجتماعي، زن ها نيز وارد قهوه خانه ها، اما نوع امروزي آن، يعني کافي شاپ ها شدند و همين شايد دليل تلطيف فضاي کافي شاپ ها بيه نسبت قهوه خانه هاست.
کافي شاپ رفتن هم مانند هر رفتار ديگري، فرهنگ خودش را دارد. بنابراين حالا که فصل کافي شاپ بازي است، مي خواهيم درباره آن بيشتر بدانيم؛ از فرهنگ نشستن و گپ زدن در کافه تا طراحي و منوي کافي شاپ ها.
چگونه يک کافي شاپ خوب انتخاب کنيم؟
از آنجايي که افراد براي اهداف مختلفي به کافي شاپ مي آيند، بنابراين بايد امکانات مختلف در کافي شاپ وجود داشته باشد، در غير اين صورت کيفيت آن مناسب نبوده و احساس آرامش نخواهيد کرد. ببينيم کافي شاپ به چه امکاناتي نياز دارد.
تزئينات کافي شاپ
يکي از ويژگي هاي فضاي کافي شاپ، تزئينات آن است. آرام بخش بودن، امکاناتي براي اطلاع رساني مانند ساعت، نور مناسب کافي شاپ، راحتي ميز و صندلي، جاي پارک خودرو و تزئين هاي فضاي کافي شاپ که بايد در راستاي ايجاد آرامش بوده و شلوغ نباشند از ويژگي هاي مهم کافي شاپ هاست. کمبود هر کدام از اينها از امتياز آن مي کاهد.

تزئين هاي فضاي کافي شاپ که بايد در راستاي ايجاد آرامش بوده و شلوغ نباشند
امکان انجام کارها
معمولا ميزهاي يک يا دو نفره بايد در بخش هايي از کافي شاپ وجود داشته باشند. اين ميزها معمولا براي ملاقات هاي خاص کاري يا آشنايي افراد با هم، انجام کار به تنهايي يا دو نفري، انجام کار با لپ تاپ، نوشيدن، مطالعه و ... کاربرد دارد.
امکانات مهم است
در حال حاضر امکاناتي مانند شارژر تلفن همراه، پريزهاي متعدد براي اتصال، وسايل مختلف برقي مانند لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و ... از لوازم ضروري کافي شاپ است. امکان برقراري ارتباط اينترنتي از ديگر نيازهاي کافي شاپ هاست به ويژه اگر اين کافي شاپ بيشتر مشتريان جوان را مد نظر قرار داده باشد.
ميزهاي دکوري
در گوشه و کنار کافي شاب ها معمولا نيمکت هايي تعبيه شده است. اين نيمکت ها علاوه بر اين که فضاهاي منفي کافي شاپ را پر مي کنند، جايي براي نشستن آنهايي است که براي کاري خاص، خوردن غذايي سرپايي و سريع به کافي شاپ مي آيند. اين ميزها معمولا رو به شيشه بوده و امکان ديدن فضاي بيرون از کافي شاپ نيز ميسر است. سعي کنيد وسايل شخصي تان را روي ميز رها نکنيد تا مزاحمتي براي کار يا نشستن ديگران ايجاد نکنيد.
منوها بايد ديده شوند
يکي از نکته هاي مهم در کافي شاپ ها تابلوهاي ويژه درج قيمت ها و منوي کافي شاپ است. اين منوهاي ديواري علاوه بر کاربرد اصلي شان مي توانند کاربرد تزئيني هم داشته باشند. براي مثال طرح آنها به شکل تخته سياه، تابلوي اعلانات، دايره هايي شبيه تنه درخت و ... همگي از نمونه هاي طراحي اين منوهاي ديواري هستند.
آداب ارتباط در کافي شاپ
افراد به دلايل مختلف راهي کافي شاپ مي شوند. شايد يکي از مهم ترين دلايلش وقت گذراني باشد اما دلايل مهم تري هم براي دورهمي هاي کافي شاپ وجود دارد. اين دور همي ها بايد ويژگي هاي خودش را داشته باشد؛ چه از نظر ارتباط بين افراد و چه از نظر ارتباط بين مشتري و مسئولان کافي شاپ.
1) انعام بدهيد
اگرچه برخورد مودب با افرادي که در کافي شاپ کار مي کنند مهم است اما يکي از راهکارهاي مستقيم تشکر از خدمه کافي شاپ، انعام دادن به آنهاست. بنابراين حتما به خدمه به ويژه کسي که براي شما به شکل مستقيم سرويس مي دهد، انعام بدهيد.
2) نظافت را رعايت کنيد
نظافت و تميزي کارمندان از نکته هايي است که بايد به آن توجه شود، بنابراين حتما به تميزي کافي شاپ و کارمندان آن دقت کنيد و در صورت نقصان، حتما موضوع را تذکر دهيد.
3) منوهاي تازه را امتحان کنيد
يکي از ويژگي هاي مهم کافي شاپ ها، منوي آنهاست. هر چه تنوع آن بيشتر و خوراکي ها خوشمزه تر باشد، مشتري ها لذت بيشتري مي برند. بنابراين حتما به منو دقت کنيد. علاوه بر اين که بايد غذاهاي جديد را امتحان کنيد به اين مسئله هم دقت داشته باشيد که چقدرت تشابه بين منوي کافي شاپ و واقعيت خوراکي که به شما ارائه مي شود وجود دارد. اين موارد را مي توانيد دوستانه به مسئولان کافي شاپ بگوييد.
4) قرارهاي دوستانه
يکي از مراکز مهم و با کلاس براي قرارهاي دوستانه، قرار آشنايي و ... کافي شاپ هاست. سعي کنيد در نشست دوستانه با ديگران همراه باشيد. براي انتخاب خوراکي، تعارف کردن، پيشنهاد دادن، تعارف کردن در زمان سرو غذا يا نوشيدني و ... را فراموش نکنيد.
5) جايي براي کار
کافي شاپ ها مکاني مناسب براي قرارهاي کاري هستند، بنابراين مي توانيد براي گپ زدن بيشتر در محيطي آرام، کافي شاپ را انتخاب کنيد.

کافي شاپ ها مکاني مناسب براي قرارهاي کاري هستند
6) سکوت کنيد
درست است که کافي شاپ مکاني براي گپ و گفت و صحبت است اما نبايد صداي شما مزاحم ديگران شود، بنابراين سعي کنيد در زمان گپ و گفت و معاشرت حتما حواس تان به سروصدا باشد.
7) قرارهاي آموزشي
هم اکنون بعضي افراد ترجيح مي دهند از فضاي کافه براي آموزش استفاده کنند. به همين دليل همراه شاگرد يا شاگردان شان به اين مکان رفته و کلاس هاي خصوصي يا نيمه خصوصي شان را برگزار مي کنند. دردسر برگزاري اين کلاس ها بسيار کمتر از برگزاري آنها در آموزشگاه يا منزل دانش آموزان است.
8) گپ هاي اينترنتي
بعضي افراد براي اينکه بتوانند از طريق اينترنت با ديگران مرتبط شوند، کافي شاپ را انتخاب مي کنند. استفاده از اينترنت کافي شاپ يکي از دلايل آن است، اما دلايل ديگري هم وجود دارد که از آن موارد مي توان به خلوتي و سکوت کافي شاپ، تنها بودن و تمرکز بيشتر و علاقه به نوشيدن يا خوردن خوراکي حين انجام کار است.
اين کارها رادر کافي شاپ انجام ندهيد
بعضي نکته ها اگرچه کوچک به نظر مي رسند اما نبايد آنها را در هر محيطي به ويژه کافي شاپ انجام دهيد.
(1) هيچ وقت با صداي بلند خدمه و گارسن را صدا نزنيد.
(2) اگر نوشيدني تان تمام شده به مدت طولاني آن را مقابل تان نگذاريد. از گارسن بخواهيد فنجان يا ليوان را برداشته و در صورت تمايل نوشيدني جديدي براي تان بياورد. اشغال کردن فنجان ها يا ظرف ها رفتار درستي نيست.
(3) سعي کنيد در کمترين زمان ممکن، سفارش تان را انتخاب کنيد و تا قبل از انتخاب کردن آن، گارسن را سر ميز صدا نکنيد.
(4) از هدفن براي هر نوع شنيدن يا انتقال صدا در فضاي کافي شاپ کمک بگيريد.
(5) ميز را به موقع ترک کنيد. اگر نوشيدن و خوردن شما تمام شده است، ميز را ترک کنيد. اگر مي خواهيد به مدت طولاني بنشينيد، اين نکته را از همان ابتدا به گارسن بگوييد.
(6) سفارش تان را بنويسيد. اگر قرار است دم صندوق سفارش بدهيد، حتما سفارش ها را يادداشت کنيد تا خودتان و ديگران را در صف سفارش معطل نکنيد.
(7) روي صورتحساب، کلمه «تشکر» را بنويسيد. کار سختي نيست اما بسيار دوستانه و مودبانه است.
(8) اگر امکان استفاده از دو پريز برق را داشتيد، فقط از يکي از آنها براي وسيله اي که ضرورتي براي استفاده از آن داريد استفاده کنيد و پريز ديگر را حتما آزاد بگذاريد.
(9) حضور در کافي شاپ يعني به اشتراک گذاشتن فضاي فردي با ديگران، بنابراين بايد نکته هاي اجتماعي را رعايت کنيد.
(10) اگر به اينترنت نياز داريد از آن استفاده کنيد، در غير اين صورت دستگاه را خاموش کنيد تا ديگران از آن استفاده کنند.

اگر درباره پذيرايي، يا کيفيت آن اعتراضي داريد، آن را مودبانه ابراز کنيد
براي اين که هم شما و هم ديگر افراد حاضر در کافي شاپ از فضا لذت برده و احساس آرامش کنند، بايد به اين نکته ها دقت کنيد:
• اگر سيگار يا پيپ مي کشيد، حتما در بخش سيگاري ها بنشينيد تا دود باعث آزار ديگران نشود.
• حتما بعد از تمام شدن خوراکي ها هر چه زودتر ميز را تحويل دهيد، حتي اگر مانند بعضي کافي شاپ ها براي شما زمان مشخص براي نشستن تعيين نشده باشد.
• خنديدن، گريستن، صحبت کردن و ... از رفتارهاي عادي بين دوستان است اما کافي شاپ فضاي عمومي است و بايد درباره اين رفتارها دقت کنيد.
• اگر درباره پذيرايي، نوع خوراکي هاي ارائه شده يا کيفيت آنها اعتراضي داريد، آن را مودبانه ابراز کنيد.
چند درصد، چه نوشيدني ميل مي کنند؟
43 درصد از مراجعان کافي شاپ ها نوشيدني کافئيني خاصي را انتخاب مي کنند.
7 درصد از افرادي که به کافي شاپ مي آيند به شکل حرفه اي علاقه به نوشيدن اسپرسو دارند.
77 درصد از افرادي که به کافي شاپ مي آيند قهوه مي نوشند. آمار اين تعداد در کل جهان 180 ميليون نفر است.
دنده عقب بگيريد!
بالاخره هر کسي از جايي کافي شاپ رفتن را شروع مي کند. علاوه بر آدابي که گفته شد، بهتر است بدانيد اگر به عنوان يک تازه کار، پا به کافي شاپ گذاشته ايد و به قول معروف کافي شاپي شده ايد (!) بايد از نوشيدن چه نوشيدني هايي شروع کنيد که با دردسرهاي گوارشي و بي خوابي و ... دست و پنجه نرم نکنيد. آداب نوشيدن در کافي شاپ و عادت کردن به طعم نوشيدني ها به اين ترتيب است، اينجا بايد دنده عقب بگيريد! از شماره 3 و از ملايم ترين نوع آن شروع کرده و به تدريج جلو برويد.
3. کاپوچينو
معمولا اندازه ليوان کاپوچينو بزرگ تر از قهوه و ديگر نوشيدني هاي کافئيني است. از نظر ساختاري نوشيدني کافئيني ملايمي است. براي تهيه آن به نسبت مساوي، اسپرسو، شير جوشيده و شير زده و کف کرده را اضافه مي کنند.
2. اسپرسو
اين نوشيدني از تحت فشار قرار گرفتن دانه هاي سياه قهوه در بخار دستگاه تهيه مي شود، بنابراين عطر و طعم آن بسيار عالي است.
1. الف) آمريکانو
يک شات از اسپرسو را به يک فنجان آب داغ اضافه مي کنند تا آمريکانو درست کنند. از اين ترکيب، نوشيدني خوشرنگ با کفي خاص و مناسب با طعم و عطري خوب توليد مي شود که بسياري از مردم علاقه به نوشيدن آن دارند. اگر ابتدا آمريکانو سفارش مي دهيد، بعد از مدتي مي توانيد اسپرسو را انتخاب کنيد.
1. ب ) لاته
شيرين و ملايم بودن طعم اين نوشيدني دو ويژگي مهم آن است. براي تهيه آن، يک شات اسپرسو را با چند واحد شير جوشيده مخلوط مي کنند و سپس آن را مي زنند تا کف ايجاد شود. طعم ملايم اين نوشيدني بسيار عالي است.
منبع : hamshahrionline.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۱۵۹۲/آشنایی_با_آداب_رفتن_به_کافی_شاپ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: