Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@13:15:22 GMT

نوسازي ناوگان هوايي، اولويت گريزناپذير- اصغر فخريه‌ کاشان*

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۰۳۲۷/نوسازی_ناوگان_هوایی_اولویت_گریزناپذیر_اصغر_فخریه_کاشان

نوسازي ناوگان هوايي، اولويت گريزناپذير- اصغر فخريه‌ کاشان*

خبرگزاري آريا - اگرچه علت سانحه پرواز شماره 3704 مسير تهران – ياسوج هنوز مشخص نيست اما اين حادثه هشداري جدي براي نوسازي ناوگان هوايي کشور بود. ناوگاني که متوسط عمر آن حدود 23 تا 24 سال است.

وقتي کشوري ناوگان هوايي با اين طول عمر دارد، يعني هميشه در معرض خطر و حوادثي از اين دست است. حوادثي دلخراش و تکان دهنده که متأسفانه جان هموطنانمان را نشانه مي‌گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه عامل در افزايش عمر ناوگان هوايي ايران تأثيرگذار است. اول؛ امتناع شرکت‌هاي تأمين‌کننده قطعات و خدمات از همکاري با ايران. آن هم باوجود اينکه حتي به صراحت در برجام ذکر شده که امريکا بايد مجوز‌هاي فروش هواپيما به ايران را صادر کند.
متأسفانه شرکت‌هاي سازنده قطعات هواپيما و تجهيزات هوايي زيادي هستند که به‌دليل ترس و وحشت از تحريم‌ها و جرايم امريکا حاضر نيستند به آساني به ايران قطعه بفروشند. در نتيجه شرکت‌هاي هواپيمايي ايران نمي‌توانند بموقع قطعات مورد نياز ناوگان خود را تأمين و تعويض کنند.
دوم؛ وقتي هواپيماها قديمي مي‌شوند قطعات آنها از خط توليد خارج مي‌شود. يعني آنکه ديگر شرکت سازنده قطعات اين نوع قطعات را توليد نمي‌کنند و هواپيماهاي نو و تجهيزات مورد نياز آنها را مي‌سازند. لذا دستيابي به قطعات قديمي سخت مي‌شود. در نتيجه اتکاي شرکت‌هاي ايراني به آن قطعاتي است که در بازارهاي بين‌المللي مي‌توان پيدا کرد که گاهي حتي خود سازندگان هم ندارند.
عامل سوم، وضع مالي شرکت‌هاي هواپيمايي ايران است. شرايط اين شرکت‌ها چندان خوب نيست. چرا که ما در سال‌هاي گذشته اجازه داديم که شرکت‌ها با يک سرمايه اندک هواپيماي دسته دوم بخرند و با دو يا سه هواپيما يک خط هوايي راه بيندازند. طبيعي است که اين شرکت‌ها بنيه مالي پشتيباني، آموزشي، حمايتي و توانايي تأمين خدمات و قطعات مورد نياز را نخواهند داشت. همه اين عوامل در کنار هم زنگ خطري است که به ما لزوم نوسازي هر چه زودتر ناوگان هوايي کشور را گوشزد مي‌کند و نشان مي‌دهد که اين موضوع بايد در اولويت قرار گيرد.
اين تصور که هواپيما يک کالاي لوکس است و فقط گروه خاصي از آن استفاده مي‌کنند، غيرعقلاني است. همان طور که مي‌بينيم مسافران مسير تهران – ياسوج دنبال لوکس‌گرايي نبودند؛ بلکه به استفاده از خط هوايي براي سفري سريع نياز داشتند. در حادثه زلزله کرمانشاه هم اگر هواپيماها نبودند امکان اينکه مصدومان بموقع به مراکز امداد و درماني منتقل شوند، وجود نداشت. در حج و زيارت هم شرايط همين است. آيا بدون وجود هواپيماي کافي و امن مي‌توانيم 70 هزار زائر را در عرض يک ماه جابه جا کنيم؟
از اين‌رو نوسازي ناوگان بايد يکي از اولويت‌هاي اصلي کشور باشد. مجلس شوراي اسلامي و دولت بايد به اين موضوع اهميت بدهند و بدانند که بدون کمک مالي و نوسازي امکان اينکه بتوانيم صنعت هوايي امني داشته باشيم، وجود ندارد. دولت، مجلس و تمام دستگاه‌هاي برنامه ريز کشور براي نوسازي ناوگان هوايي بايد بسيج شوند و امکانات لازم را فراهم کنند. اگر ما هرچه زودتر عمر متوسط هواپيماهاي کشور را کم نکنيم، با گذشت زمان شرايط سخت تر، سن ناوگان و شمار حوادث ناشي از آن بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر اين عدد بالاي 20 سال است.
در برخي از شرکت‌ها نظير شرکت هواپيمايي ايران اير متوسط 20 سال و در برخي ديگر حتي به 25 سال هم مي‌رسد و اين يعني زنگ خطر. ناگفته نماند که متوسط عمر ناوگان هوايي در جهان حدود 10 سال است. حتي در کشورهاي حاشيه خليج فارس اين شاخص به کمتر از 10 سال هم مي‌رسد. بنابراين بايد مجلس امکانات مالي را براي نوسازي خطوط هوايي فراهم کند و دولت نيز دست به کار شود. در اين راه بانک‌ها و نهادهاي پولي کشور هم بايد به شرکت‌ها وام‌هايي اعطا کنند که بتوانند در زمينه نوسازي موفق شوند.
اما از آن مهم‌تر ايجاد ابزار‌هاي جديد و قانوني کردن آنها در ايران به دست نمايندگان مجلس و دولت است. ابزارهايي نظير اجاره به شرط تمليک که به کشور قدرت خريد هواپيما و نوسازي ناوگان را مي‌دهد. بدون شک در اين زمينه بايد به اجماع ملي برسيم و براي جلوگيري از وقوع هر حادثه احتمالي وارد عمل شويم.
تاکنون وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي کشور قدم‌هايي در اين مسير برداشته است. نظير خريد هواپيما در سايه برجام و وادار کردن شرکت‌ها به افزايش سرمايه هايشان تا بتوانند توان مالي کافي براي خريد هواپيماي نو داشته باشند. اما لازم است که در اين زمينه جدي‌تر اقدام شود.
*قائم مقام وزير راه و شهرسازي
منبع: روزنامه ايران 30/11/1396
پژوهشم**1197**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۰۳۲۷/نوسازی_ناوگان_هوایی_اولویت_گریزناپذیر_اصغر_فخریه_کاشان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: