Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@21:37:35 GMT

اسکان زلزله زدگان تا پایان سال جدید/ تلاش برای باز شدن مرز خسروی

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۰۴۰۴/اسکان_زلزله_زدگان_تا_پایان_سال_جدید_تلاش_برای_باز_شدن_مرز_خسروی

اسکان زلزله زدگان تا پایان سال جدید/ تلاش برای باز شدن مرز خسروی

نشست خبری یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری امروز ۳ اسفند ماه با حضور کوچکی نژاد رییس فراکسیون گردشگری مجلس، نیک کردار معاونت عمرانی استان کرمانشاه، جلیل بالایی رییس میراث فرهنگی کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنا، نیک کردار در این نشست خبری یادآور شد: 1/5 درصد از مساحت کشور به استان کرمانشاه اختصاص دارد و این استان با توجه به مساحتش از قابلیت­های ویژه­ ای برخوردار است که از جمله آن 900 هزار هکتار اراضی کشاورزی و وجود 4 هزار و 400 اثر تاریخی است که 2 هزار و 200 اثر آن تا کنون به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به تنوع آب و هوایی استان و جذابیت­ های آن برای ورود گردشگر به تنوع فرهنگ و اقوام مختلف در این استان اشاره کرد و استان کرمانشاه را هند ایران دانست. نیک کردار همچنین افزود: در این استان اهل حق، مسیحی، مسلمان، یهودی و انواع دین و مذهب و اقوام در کنار همدیگر زندگی می­ کنند و به همین دلیل این استان مجموعه رنگارنگی از مذهب و فرهنگ است و به تعبیری رنگین کمان ایران محسوب می­شود.

نیک ­کردار راهنمایان گردشگری را واسطه ­های اجتماعی و فرهنگی در جوامع معرفی کرد که می­توانند به درستی مناطق هدف گردشگری را معرفی کنند و ادامه داد: کیفیت سفر برای گردشگر از طریق راهنمایان به قدری بالا می­رود که هر توریستی می ­تواند خاطره خوب از سفر را به همراه داشته باشد.

وی در سخنانش استان کرمانشاه را از استان­ های اول به لحاظ امنیتی معرفی کرد و افزود: برخی ها این استان را با دیگر مناطق اشتباه می­گیرند و فکر می­کنند که استان امنیت ندارد. در حالی که این استان ضمن برخورداری از امنیت به لحاظ زیرساخ ت­های ارتباطی جزو استان­ های برتر است. کرمانشاه فرودگاه بین­ المللی دارد که 24 ساعته فعال است و هفته­ ای 150 پرواز دارد. ویزای فرودگاهی در فرودگاه بلافاصله صادر می ­شود و از نظر راه ­های ارتباطی تمام مسیرهایش بزرگراه هستند.

تبدیل شدن قصر شیرین، امکان گردشگری تجاری و تفریحی

وی تاکید کرد: راه­های روستایی استان زیرساخت ­های خوبی دارند و وجود مرز قصر شیرین قابلیت خوبی در گردشگری تجاری ایجاد کرده است. این لایحه در مجلس وجود دارد که قصر شیرین جزو مناطق آزاد شود که همین امر به گردشگری تجاری و تفریحی کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه وجود 10 سد و 700 چشمه و 20 هزار تخت در مراکز اقامتی از دیگر ظرفیت­ هایی است که می­توان در بخش گردشگری از آن استفاده کرد تصریح کرد: ما طرح جامع گردشگری را سال 1383 تهیه کردیم و اکنون این طرح در حال تجدید نظر است بنابراین نگاه ­ها به گردشگری آکادمیک و علمی است. همچنین گردشگری در نظریه پایه توسعه استان در کنار خدماتی چون خدمات تجاری جزو مهم­ترین محور توسعه استان شده و گردشگر و خدمات می­تواند به سرعت ایجاد شغل کند و به رونق اقتصادی استان کمک کند. ما تلاش داریم برای گردشگران فرش قرمزی به لحاظ ارائه خدمات پهن کنیم.

تشکل ها میتوانند ما را به نقطه قابل قبول رسانند

کوچکی ­نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نیز در این نشست خبری گفت: استان کرمانشاه در 8 سال دفاع مقدس نقش ویژه ­ای ایفا کرده و مردم آن قهرمانانه در مقابل دشمن ایستادند. امروز تمام ارگان­های نظام گردشگری را پذیرفته­ اند که اگر در بخش اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال و حل مشکلات مردم می­ خواهند گامی بردارند یکی از بحث های مهم و تاثیرگذار بحث گردشگری است. مجلس در حوزه قانون­گذاری و دولت در حوزه اجرا اگر تلاش کند موانع را از جلوی پای تشکل ­های گردشگری بردارد این ظرفیت وجود دارد که تشکل ­ها ما را به یک نقطه قابل قبول در توسعه برسانند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم تاکید بر این است که امورات را به مردم واگذار کنیم. ما نیز در فراکسیون گردشگری با تشکل­های مختلف جلسات متعددی داشته ­ایم و سعی کردیم در تنظیم برنامه و قوانین داخلی موارد ذکر شده از سوی تشکل­ها را لحاظ کنیم. در حوزه گردشگری به خصوص برای مهمانان خارجی بحث راهنمایان گردشگری بسیار مهم است و می­تواند کشور را زیبا یا زشت جلوه دهد. این بخش بخشی است که مدام به علم روز مربوط است و راهنمایان باید به خوبی بر طبیعت کشور و ویژگی­های هر خطه تلسط داشته باشند تا راویان خوبی برای گردشگران باشند.

آنطور که باید کرمانشاه را نشناختیم

جلیل بالایی مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این نشست خبری درباره یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری گفت: آنطور که شایسته بود کرمانشاه را نشناختیم و نتوانستیم آن را معرفی کنیم به همین دلیل مهم­ترین ابزار این بود که جامعه راهنمایان را به استان آوریم تا از نزدیک استان را ببینند و سفیرانی از آنچه دیده­اند باشند.

در بخش دیگری از این نشست خبری کیانی هیات مدیره کانون راهنمایان گردشگری دستاوردهای این گردهمایی را بدین شرح معرفی کرد: فردا 4 اسفند ماه فاز اول پلتفرم گردشگری را با همکاری انجمن صنفی، دفاتر ایران و جامعه تورگردانان رونمایی می­کنیم. کتاب مرجع گردشگری کرمانشاه که منبع قابل توجهی است به عنوان یکی دیگر از خروجی های این گردهمایی تولید و منتشر می شود.با راه ­آهن و معاونت مسافربری صحبت کردیم تا بسته ­هایی ویژه نوروز تعریف شود، در حوزه گردشگری سلامت با کلینیک سلیمانیه صحبت کرده ­ایم و با تورهای ایتالیایی نیز وارد مذاکره شدیم تا به عنوان حامیان معنوی روی پتانسیل کرمانشاه کار کنیم.

کوچکی ­نژاد در مورد بحث بیمه راهنمایان گردشگری نیز گفت: مجلس چند بحث را در دستور کار قرار داده که یکی از آنها بیمه است. بحث بیمه جزو برنامه­ های اولیه سال ۱۳۹۷ مجلس است. مجلس دنبال ثبات مدیریتی است و این آسیب وارد است که جابجایی 4 نفر در مدیریت گردشگری مشکلات عدیده ­ای را به دنبال داشته و البته این امر از نشانه ­های بی­ ثباتی در این صنعت است. آنچع که در حال پیگیری است نظام صنفی گردشگری و کمیسیون ویژه است. ما در کشور در خصوص بیمه دچار مشکل هستیم و تامین اجتماعی دچار بحران شده و به دلیل تامین نشدن برخی منابع سازمان در بیمه کردن راهنمایان با مسائل متعددی روبرو است. در بودجه سال 97 خواستیم بیمه را حل کنیم اما این امر نیازمند این است که دولت نامه­ ای ارائه کند که البته اگر در اوایل سال 97 هم ارائه نشد می­توانیم کمیسیون ­های تخصصی بیمه راهنمایان گردشگری را داشته باشیم.

معضل بیمه به علت جدی نبودن موضوع برای اعضای فراکسیون مجلس

وی علت حل نشدن این مساله را جدی نبودن معضل بیمه برای برخی از اعضای فراکسیون دانست و افزود: شاید تا کنون به بخش ­هایی مراجعه شده که آن افراد بیمه را امری مهم تلقی نکرده ­اند دولت طرح لایحه و ساماندهی بیمه را سال آینده ارائه کند این طرح به تصویب می­رسد.

قانونگذاری باید بر اساس اعتقاد مردم باشد

کوچکی ­نژاد درباره رونق گردشگری و اتفاق شب گذشته که قطع شدن برنامه آیینی ویژه کرمانشاه در حضور اصحاب رسانه بود، گفت: از یک طرف ضوابطی داریم و از طرفی دیگر برخی می­خواهند از آنها عبور کنند. مجلس وقانون­گذاری باید بر اساس اعتقادات مردم باشد و این یک واقعیت است. در خصوص این موضوع یعنی برنامه­ هایی آیینی حرکات موزون و موسیقی ویژه کرمانشاه حوزه گردشگری و وزارت ارشاد باید با هم هماهنگ باشند و قانون را باید دستگاه­ های اجرایی عملیاتی کنند. ما در جاهایی خطوط قرمز داریم و معتقد هستیم باید روشن و شفاف باشد وگرنه هیچ کس با شادی مردم مخالف نیست تلاش ما این است در مناطق آزاد و در حوزه های دیگر روشی را طراحی کنیم تا نگاه­ های موجود در حوزه گردشگری به هم نزدیک شود.

نیک­ کردار درباره وضعیت مردم سرپل ذهاب گفت: تا آخر سال 1397 همه مردم اسکان پیدا می­کنند و روستاها تا آخر تیرماه و خانه­ های شهری که آپارتمانی هستند و مشکل بیشتری پیدا کرده­اند تا آخر سال آینده ساماندهی خواهند شد.

تلاش برای باز شدن مرز خسروی

نیکزاد در بخش دیگری از این نشست از ساماندهی رودخانه قره سو خبر داد و درباره مرز خسروی گفت: تا چند سال پیش این مرز باز بود اما به دلیل ناامنی و حضور داعش در آن منطقه بسته شد. ما امسال تلاش کردیم تا مرز برای اربعین باز شود اما طرف عراقی این آمادگی را نداشت با این حال ما در حال رفع مسائل هستیم تا هر چه زودتر امکان ورود و خروج زائران فراهم شود.

وی درباره مونوریل استان کرمانشاه نیز تشریح کرد: منوریل موجود یادگاری از احمدی ­نژاد است و در دولت یازدهم در حال تبدیل شدن به قطار شهری است تا از طاق بستان تا جنوب شهر مسافران را جابجا کند. دو هزار میلیارد تومان برآورد هزینه برای این طرح شده و فاز اول آن که از طاق بستان تا میدان آزادی است در صورت تامین اعتبار تا سال 99 قابل بهره­برداری خواهد بود.

وی در خصوص تردد این قطار نیز اظهار کرد: پایه ­ها نزدیک طاق بستان نیست در حال حاضر حدود 2/5 کیلومتر فاصله دارد و ما از طریق تونل به یک و نیم کیلومتر نزدیک­تر به طاق بستان نزدیک می­شویم. البته این امر یعنی احداث تونل به این لحاظ است که آسیبی از نظر منظر به بنا وارد نشود. در بیستون نیز زیرگذری به سمت محوطه جهانی راه ­اندازی می­کنیم تا مردم دسترسی راحت­ تری به کاروانسرای عباسی داشته باشند این طرح نیز در کاهش خطرات و ایجاد دسترسی راحت­تر و ایمنی به بازدیدکنندگان کمک خواهد کرد.

مرمت و احیای کاشی های خانه معاون الملک

جلیل بالایی درباره وضعیت خانه معاون الملک به چاه ­ها و قنات ­هایی اشاره کرد که در کنار این تکیه قرار گرفته و تشریح کرد: در تمام دوران جنگ مسیر قنات ­ها و آب­ هایی که از این قسمت عبور می­کرد از کنار خانه معاون­ الملک بود و در این تکیه دو حمام عمومی و خصوصی وجود داشته که از 117 سال پیش از همین چشمه­ ها که داخل تکیه بوده آبش تامین می­شد بنابراین تکیه در مسیر قنات­های قدیمی بوده اما رفته رفته ساخت و سازهای غیر مجاز و اتفاقات دوره جنگ مانع از عبور عادی آب­های چشمه شده در این میان برخی معتقدند که شاید وقوع زلزله یکی از دلایل اصلی تغییر مسیر چشمه­ ها باشد اما یکی از مسائل بارش باران بود که در مقابل این نظریه قرار گرفت. ما درخواست کردیم ستاد بحران و دبیر ستاد بحران به محل آیند و ما آبها را تخلیه کنیم و تاجایی که امکان داشته آب­های سیلابی مدیریت و هدایت شوند. با وقوع چنین شرایطی مطالعه و هدایت دائمی آب­ها برای رفع خطر به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است. در این بنا بحث مرمت کاشی و احیای آن و همچنین مستندسازی­ها در دستور کار قرار گرفته تا شناسنامه قطعی از همه کاشی­ها داشته باشیم و بتوانیم در آینده این بنا را ثبت جهانی کنیم.

وی درباره بیستون نیز اظهار کرد: سال 96 اولین سالی است که مجموعه 6 میلیارد تومان اعتبار دارد و نقدینگی آن هم تامین شد بنابراین سه پروژه در حال انجام است که یکی ساماندهی منظری آنجا است دیگری ساماندهی سالن نمایش و ورودی و دیگری راه دسترسی برای معرفی سنگ نوشته و کتیبه است.

از حواشی این نشست خبری اعلام خبر اهدای دو کانکس از سوی راهنمایان گردشگری به زلزله ­زدگان، اطلاع ­رسانی نسبت به حساسیت به رقص کردی و دیگری راه­ اندازی قطار داخلی و همچنین بازارچه­ های صنایع دستی برای ایجاد اشتغال بومیان سرپل ذهاب بود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۰۴۰۴/اسکان_زلزله_زدگان_تا_پایان_سال_جدید_تلاش_برای_باز_شدن_مرز_خسروی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: