Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@22:23:33 GMT

چگونه نفتکش سانچی غرق شد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۳۶۴۸/چگونه_نفتکش_سانچی_غرق_شد

یک کارشناس‌مسؤل هلال احمر به ابعاد چگونگی امدادرسانی در دریاها در پی حادثه نفتکش سانچی و جانباختن سرنشینان آن پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حادثه کشتی سانچی، حادثه تصادف دو کشتی در آب‌های چین بود. در مورخه شنبه 16 دی ماه 1396 (6 ژانویه 2018) نفتکش ایرانی سانچی که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود برای تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی باری چینی با بار لوبیا در سواحل چین برخورد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی سریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین 30 ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدند که بعد از چند روز جستجو جسد 3 نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. نفتکش سانچی حامل 136 هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش 274 متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می‌کرد.


پس از این حادثه رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیتهٔ ویژهٔ رسیدگی حادثهٔ نفتکش سانچی را صادر کرد و ریاست آن به عهده علی ربیعی - وزیر کار قرار گرفت و او برای پیگیری وضعیت این کشتی به چین سفر کرد. گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران نیز به محل حادثه اعزام شدند. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک فروند هواپیمای گشت دریایی بوئینگ پی 8 را به محل حادثه فرستاد که مساحت بیش از 12٫300 کیلومتر مربع حول کشتی را برای یافتن ملوانان جستجو کرد.


در روز یکشنبه 24 دی 1396 (14 ژانویه 2018) ساعت 15 به وقت چین (10:30 صبح به وقت ایران) تیم جستجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی بطور کامل غرق شد، به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگهای؛ نظر کارشناسان چینی بر درگذشت تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه بوده است اما ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفتکش بود.

چگونگی امدادرسانی در دریاها
در این رابطه مهراب شریفی سده - کارشناس ارشد امداد و مدیرکل آموزش تخصصی و ضمن خدمت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره چگونگی امدادرسانی به کشتی سانچی توضیح داد: عملیات جستجو و نجات در دریا یک کار کاملاً تخصصی است، در برخی از کشورها این تیم‌ها در گارد دریایی سازماندهی شده و افراد نظامی هستند ولی در برخی کشورهای دیگر نیز این تیم‌ها در بخش مدیریت بحران سازماندهی می‌شوند.


مدیرکل آموزش تخصصی و ضمن خدمت هلال احمر ادامه داد: در خصوص این کشتی با توجه به ترکیب دور، مواد خطرناک، حرارت بالا و آتش سوزی گسترده و همراه با انفجار احتمال زنده بودن کارکنان کشتی بسیار کم بود.


وی با تاکید مجدد بر اینکه هر دو نوع امدادرسانی تیم سیویل (مهندسی) و نظامی را در دنیا در زمینه امدادرسانی دریا مطرح است، عنوان کرد: بنابراین ترکیبی از مهارت‌های عملیات در ارتفاع، مواد خطرناک، تکنیک‌های نجات در محیط های خطرناک برای این تیم‌ها ضرورت دارد.

پیچیدگی حقوقی و بیمه‌ای در نتیجه تحریم‌های آمریکا
این نفت کش توسط شرکت Steamship Insurance Management Services در لندن بیمه شده‌است. 30 درصد محموله نفتی شرکت توسط شرکت بیمه ایرانی و 70 درصد آن توسط 11 شرکت بیمه بین المللی به رهبری شرکت بیمه نروژی Skuld بیمه شده‌است. به دلیل مسائلی نظیر نگرانی برخی بانک‌ها از تعاملات مالی با ایران در نتیجه تحریم‌های بانکی، وجود عناصر گوناگون در حادثه نظیر خود کشتی، محموله نفتی، افراد کشته شده و چند ملیتی بودن آن‌ها و نیز مسائل زیست‌محیطی مرتبط، پرداخت خسارات توسط شرکت‌های بیمه‌کننده در عمل با پیچیدگی بسیار زیاد روبه‌رو خواهد بود. به گفته سخنگوی کمیته اضطرار نفت‌کش سانچی، استفاده از پرچم پاناما ربطی به تحریم‌ها نداشته و به دلایل مارکتینگ انجام شده است.

منبع: تسنیم

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۳۶۴۸/چگونه_نفتکش_سانچی_غرق_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: