Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:27:31 GMT

دلار چهار هزار توماني با بازار موبايل چه کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۷۳۴۶/دلار_چهار_هزار_تومانی_با_بازار_موبایل_چه_کرد

دلار چهار هزار توماني با بازار موبايل چه کرد؟

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح - ميثم فرزيان: گزارشي مقايسه اي از تغييرات قيمت گوشي هاي همراه که مي تواند عصباني يا نااميدتان کند. هفدهمين روز از مهرماه امسال دلار تعارف را کنار گذاشت و به شکل رسمي روي تابلو صرافي ها با قيمت چهار هزار تومان عرضه شد. پيش از اين در هفتم دي ماه سال گذشته شاهد فروش دلار با چنين قيمتي بوديم اگرچه در آن زمان اعلام شد رشد بهاي دلار مقطعي بوده و پس از فروکش کردن تب خريد و فروش در آخر سال نوي ميلادي دوباره وضع به حال سابق بر مي گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راست هم گفته بودند چون پس از دي ماه دلار راه آرامش در پيش گرفت و حتي به کانال سه هزار و 700 تومان برگشت. امسال اما دلار زودتر از بابانوئل و گوزن هايش براي سال جديد ميلادي آماده شد. دقيقا از همان 17 مهرماه شاهد عبور بهاي دلار از چهار هزار تومان بوديم. نسبت به پارسال يک تفاوت ديگر هم وجود دارد؛ با عبور از مرز رواني موجود دلار شروع به ثبت رکوردهاي جديد کرد و براي اولين بار در تاريخ اقتصاد کشور با قيمت 4120 تومان عرضه شد. بقيه ماجرا را احتمالا خودتان بهتر از ما مي دانيد.
با گراني دلار، بقيه بازارها هم سر به عصيان مي گذارند. در اول صف حتما گوشي هاي موبايل را به چشم مي بينيد که قيمت شان دقيقا دقايقي بعد از تعيين ارزش روز دلار مشخص مي شود. همين قدر به روز و دقيق! فکر مي کنيد امسال بعد از شروع گراني دلار، قيمت گوشي هاي موبايل چقدر تغيير کرده؟ اين گزارش همين مسئله را بررسي کرده است.
بررسي تغييرات قيمت گوشي هاي ميان رده
در حالي که گوشي هاي هزار دلاري رجزخواني مي کنند، در بازار ايران هنوز پرتقاضاترين گوشي ها، موبايل هايي در محدوده قيمت 500 تا 800 هزار تومان هستند. محصولاتي مثل هوآوي Lite8 Honor، گلکسي J5 Prime، نوکيا 5 و حتي استايلوس سري سوم. براي اينکه تاثير چهار هزار توماني شدن قيمت دلار در بازار اين دسته از موبايل ها را دقيق تر بررسي کنيم به سراغ نمودار تغييرات قيمت گلکسي J5 Prime مي رويم. اين گوشي محبوب در مهرماه امسال 709 هزار تومان فروخته مي شده اما حالا و پس از گذشت حدود دو ماه بهاي آن به 740 هزار تومان رسيده است. در ميان گوشي هاي پرفروش هوآوي نيز بايد به رشد قيمت Y7 Prime اشاره کنيم که از 710 هزار تومان به 725 هزار تومان رسيده است. از ديگر گوشي هاي محبوبي که مزه گراني دلار را چشيده اند بايد به X Power 2 محصول ال جي اشاره کنيم. اين گوشي در اواسط مهرماه 715 هزار تومان فروخته مي شده اما اگر حالا براي خريدش روانه بازار شويد بايد چيزي در حدود 750 هزار تومان برايش بپردازيد. نمودار تغيير قيمت Moto G5 شيب ملايم تري داشته و در اين مدت از 735 هزار تومان به 750 هزار تومان رسيده است.

افزايش قيمت در ميان موبايل هاي سامسونگ
گلکسي نوت نسخه هشت و خانواده گلکسي S8 جديدترين محصولات سامسونگ در بازار موبايل بوده اند. گلکسي Note 8 در ابتداي ورود به ايران حدود چهار ميليون تومان قيمت داشت و خيلي ها چشم انتظار نشستند تا بلکه بتوانند پس از فروکش کردن تب اوليه آن را با قيمت بهتري بخرند. به طور معمول مي شد با دو ماه انتظار روي رقم هايي مثل سه ميليون و 600 هزار تومان حساب باز کرد اما بررسي نمودار تغييرات قيمت در نهايت نشان مي دهد رشد قيمت دلار اين فرآيند را کند کرده است. در حال حاضر خريداران گلکسي Note 8 بايد حدود سه ميليون 880 هزار تومان پول بدهند. زيان بيشتر متوجه خريداران چشم انتظار گلکسي S8 نسخه پلاس شده است. آنها در ابتداي سال مي توانستند با پرداخت سه ميليون تومان اين گوشي را بخرند. آنها هر چقدر صبر پيشه کردند، قيمت ها افت نکرد و تا خود مهرماه در روي همان پاشنه چرخيد.

فکر کنيد با چهار هزار توماني شدن دلار وضعيت چقدر فرق کرده؟ الان بايد براي همان گوشي حدود 155 هزار تومان بيشتر پرداخت کنيد! قيمت نسخه معمولي گلکسي S8 نيز در همين مدت دو ماهه، از دو ميليون و 630 هزار تومان به دو ميليون و 780 هزار تومان رسيده است. سامسونگ به غير از خانواده Note و سري S يک خانواده محبوب و پرفروش ديگر به نام سري A دارد. اين گوشي هاي حدود يک سال پيش روانه بازار شده اند و طبيعي است انتظار داشته باشيم تا الان کمر قيمت شان شکسته شده باشد اما محض اطلاع بايد بدانيد گلکسي A7 مدل 2017 که در مهرماه امسال مي توانستيد با يک ميليون و 630 هزار تومان بخريدش، الان يک ميليون و 675 هزار تومان شده است. گلکسي A5 مدل 2017 هم از يک ميليون و 355 هزار تومان به يک ميليون 425 هزار تومان رسيده است.
اثر دلار چهار هزار توماني بر گوشي هاي LG
گوشي Q6 که بايد از آن به عنوان ميان رده جديد LG نام برد، تقريبا در همان مهرماه عرضه شده است. در آن زمان مي توانستيد با پرداخت 850 هزار تومان يکي از آنها را بخريد اما حالا با گراني دلار همين گوشي را بايد 890 هزار تومان بخريد. رد پاي گراني دلار را در قيمت موبايل هاي ارزان تر LG هم مي توان ديد. مثلا K8 عوض 530 هزار تومان با قيمت 550 هزار تومان فروخته مي شود و K10 هم حدود 10 هزار تومان افزايش قيمت پيدا کرده است.
براي اين که فکر نکنيد همه چيز همين جا تمام مي شود، بهتر است بدانيد G6 به عنوان گوشي پرچمدار LG پس از مدت ها حضور در ميدان رقابت و ديدن قيمت هايي مثل يک ميليون و 600 تا يک ميليون و 700 هزار تومان دوباره در مسير گراني قدم بر مي دارد. اگرچه ممکن است نمونه اوليه آن را پيدا نکنيد و در نهايت بايد به خريد مدل تقويت شده با شماره شناسايي H870DS رضايت دهيد. قيمت اين گوشي در حال حاضر دو ميليون و 230 هزار تومان است. گراني دلار قدرت خود را به رخ خريداران گوشي X Venture هم کشيده است. اين گوشي در زمان شروع عرضه يک ميليون و 230 هزار تومان فروخته مي شده و با وجود دو، سه ماه حضور در ميدان نتوانسته کاهش قيمت را تجربه کند.

رد پاي دلار چهار هزار توماني در بازار گوشي هاي هوآوي
هوآوي O10 پلاس از جمله گوشي هايي است که حضور طولاني مدتي در بازار داشته است. در ارديبهشت ماه بايد اين گوشي را دو ميليون و 700 هزار تومان مي خريديم. مهرماه امسال قيمت اين گوشي به دو ميليون و 425 هزار تومان رسيد و مطابق انتظار بايد الان با قيمت بهتري آن را مي خريديم اما از وقتي دلار گران شد، روند کاهش قيمت اين گوشي هم توقف کرد. در حال حاضر بايد P10 پلاس را با همان قيمت دو ميليون و 425 هزار تومان بخريد. اگر بخواهيد اثر چهار هزار توماني شدن دلار را بهتر درک کنيد بايد به وضعيت فروش Nova 2 نسخه پلاس اشاره کنيم. اين گوشي مهرماه امسال يک ميليون و 325 هزار تومان فروخته مي شد اما حالا قيمت آن به يک ميليون و 375 هزار تومان رسيده است.

يعني حدود 30 هزار تومان گران تر از تابستان امسال. اوضاع براي خريداران Mate 9 بدتر است. مدل جديدتر اين گوشي عرضه شده و طبيعي است که انتظار داشته باشيم بهاي کمتري برايش بپردازيم. اين گوشي در دي ماه پارسال دو ميليون و 185 هزار تومان فروخته مي شد اما با گذشت زمان قيمت آن افت کرد و در ابتداي تابستان امسال به يک ميليون و 600 هزار تومان رسيد. با اين حال در مهرماه دوباره بايد آن را يک ميليون و 700 هزار تومان مي خريديد. آنهايي که در اين بازه اقدام به خريد کرده اند برنده شده اند چون حالا با در نظر گرفتن رشد قيمت دلار خريداران Mate 9 بايد برايش يک ميليون و 815 هزار تومان خرج کنند.
گوشي هاي اپل چقدر گران شده اند؟
حالا رسيديم به جايي که احتمالا خيلي ها منتظرش بودند. بياييد بررسي مان را با ترسناک ترين موبايل ساخته شده توسط اپل يعني iPhone X شروع کنيم. گوشي که از همان زمان ورود به بازار محاسبه ها نشان داد حدود دو ميليون گران تر از بقيه کشورهاي جهان در ايران به فروش مي رسد. نسخه 256 گيگابايتي اين گوشي را آبان ماه بايد هفت ميليون و 500 هزار تومان خريداري مي کرديد. مطابق انتظار با گذشت زمان بايد قيمت کاهش پيدا مي کرد. حدود يک ماه و نيم مي گذرد و از آن حباب دو ميليون توماني تا الان چيزي در حدود 500 هزار تومان تخليه شده است. با اين حال مدل 64 گيگابايتي همين موبايل که تا همين دو سه هفته پيش قيمتش به شش ميليون تومان هم رسيده بود، الان با قيمت شش ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي رسد. فکر مي کنيد اوضاع آيفون 8 چطور است؟ قيمت مدل 256 گيگابايتي از گوشي iPhone 8 Plus در مهرماه به چهار ميليون و 550 هزار تومان رسيد اما با شروع نوسان قيمت دلار حالا بايد براي همان گوشي چهار ميليون و 900 هزار تومان پول بدهيد. قيمت مدل 64 گيگابايتي در اين مدل روي چهار ميليون تومان ماندگار شده است.

بررسي ها همچنين نشان مي دهد با شروع روند رشد قبمت دلار، iPhone 8 نسخه 64 گيگابايتي نيز گران شده و از سه ميليون و 500 هزار تومان در مهرماه به سه ميليون و 670 هزار تومان رسيده است. مدل 256 گيگابايتي همين گوشي هم به جاي سه ميليون و 930 هزار تومان، به قيمت چهار ميليون و 100 هزار تومان فروخته مي شود. بعضي ها ممکن است از قيمت هاي بالاي گوشي هاي جديدتر بترسند يا به دلايل شخصي سمت خريد مدل هاي قبلي آيفون بروند. وقتي نسخه جديدي از يک گوشي موبايل وارد بازار مي شود، معمولا توقع داريم قيمت مدل قبلي ارزان شود. در اصطلاح بازار به اين کار مي گوييم توي سر جنس خورده. با اين حال بررسي نمودارها نشان مي دهد بهاي iPhone 7 Plus نسخه 128 گيگابايتي برخلاف انتظار ما از سه ميليون و 460 هزار تومان در مهرماه به سه ميليون و 760 هزار تومان رسيده است. آيفون هاي قرمز رنگ اپل هم که جزو خانواده iPhone 7 به حساب مي آيند از رشد قيمت دلار بي نصيب نمانده اند. مدل 128 گيگابايتي اين گوشي را الان بايد سه ميليون و 295 هزار تومان بخريد در حالي که مثلا در ارديبهشت امسال قيمت آن به سه ميليون و 170 هزار تومان رسيده بود و در مهرماه مي توانستيد آن را به قيمت دو ميليون و 950 هزار تومان بخريد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۷۳۴۶/دلار_چهار_هزار_تومانی_با_بازار_موبایل_چه_کرد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: