Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@15:48:02 GMT

ضرورت تقویت زیرساخت های بازارچه محلی و جمعه بازار اهر

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۱۰۸۱/ضرورت_تقویت_زیرساخت_های_بازارچه_محلی_و_جمعه_بازار_اهر

ضرورت تقویت زیرساخت های بازارچه محلی و جمعه بازار اهر

به گزارش ایرنا، مدت زمانی است بازار روز در شهرک شیخ شهاب الدین اهری تحت عنوان جمعه بازار، با همه نقاط قوت و ضعفی که دارد دایر شده و هر هفته جمع زیادی از شهروندان این منطقه به این مکان مراجعه و مایحتاج اولیه و ضروری زندگی خود را از این بازار خریداری می کنند.
بدون شک بازار روز در جوامع شهری امروزی چه در کلان شهرها و چه در شهرهای کوچک مشتریان خاص خود را دارد و حتی برخی از این بازارها شهرتی بیش از مغازه ها و فروشگاه های بزرگ در یک شهر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنوع کالا، کاهش قیمت کالا، تثبیت قیمت ها و حذف واسطه ها از جمله ویژگی های این نوع بازارهاست.
با تمامی این تفاسیر راه اندازی بازار روز در این شهرستان که جمعیت قابل توجهی را داراست و صنایع دستی و تولیدات خاص و منحصر به فردی در آن به چشم می خورد امری لازم و ضروری است.
چه موانعی باید برطرف شود و چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا یک بازار خوب و قابل قبول در شهرستان به صورت ثابت و دائمی برای رفاه حال شهروندان فعالیت کند؟
برای قرار گرفتن در جریان مشکلات موجود بازار روز اهر سری به جمعه بازار این شهر می زنیم.
یکی از فروشندگان در زمینه وضعیت فعلی این بازار می گوید: از موقعی که کار و فعالیتم را در جمعه بازار اهر شروع کردم خدا را شکر فروش خوبی داشته ام و به خاطر همین سختی های کار را نیز تحمل می کنم.
رضا موسوی افزود: مشکل اساسی همه فروشندگان نبود پارکینگ مناسب، صندلی و محلی برای استراحت مشتریان است.
وی اظهار کرد: هیچ گونه امکانات رفاهی در این بازار وجود ندارد و این مساله موجب نارضایتی فروشندگان و مشتریان است.
یکی دیگر از فروشندگان این بازار به سردی هوا و چگونگی ساماندهی فروشندگان در فصل سرما اشاره می کند و می گوید: از این به بعد هوا سرد می شود و نمی دانیم در مورد رفع این مشکل مسئولان کاری انجام می دهند یانه؟
وی افزود: هر هفته از کلیبر به این شهر می آیم و شرایط دشواری را تحمل می کنم تا یک لقمه نان حلال برای خانواده ام ببرم.
در این هفته بازار کسبه‌های مختلف از شهرهای اطراف نیز برای داد و ستد به این بازار می‌آیند.
دستفروش دیگری حرف دوستش را قطع کرده و می گوید: در خصوص مشکلات بازار روز در دوره های مختلف شهرداران و دیگر ارگان های مرتبط با ساماندهی بازار تلاش هایی کرده اند که ثمره و نتیجه آن ساماندهی موقت بازار روز بوده و بعد از گذشت چند ماه به حالت اولیه خود برگشته است.
علی محبی افزود: وجود بار ترافیکی، عدم نظافت و نبود سرویس مناسب بهداشتی و غرفه های مناسب از جمله مواردی است که مرتبط با شهرداری بوده و شهرداری در این خصوص اقدامات موثری را انجام نداده است.
یک شهروند دیگر نیز که خریدهای خود را از این بازار انجام داده و در حال برگشت به خانه است، می گوید: نباید جمعه بازار و بازارهای روز، دست فروشان و میوه فروشان دوره گرد، موجب اذیت و آزار شهروندان و زندگی روزانه مناطق مسکونی و شهروندان شوند.
علی صمدی که خود از اهالی شهرک شیخ شهاب است، افزود: در بسیاری از مواقع به دلیل آمار زیاد خودروهای ورودی به بازار ترافیک شدیدی ایجاد می شود که مجبوریم برخی مواقع یک ربع تا نیم ساعت در ترافیک بمانیم تا به خانه های خود برسیم.
وی اظهار کرد: شهرداری باید با ایجاد برنامه ریزی، تمامی دست فروشان اهر را به این محل انتقال دهد تا از رونق گرفتن بازارهای شناور در حاشیه شهر و محلات مختلف که موجب نازیبایی چهره شهر می شود، جلوگیری کند.
فرماندار اهر بر لزوم ساماندهی جمعه بازار این شهر تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی برای ساماندهی جمعه بازار در این شهر از موضوعاتی است که اعضای شورای اسلامی و شهردار باید مد نظر داشته باشند.
زاهد محمودی افزود: باید امنیت در همه زمینه ها برای خریدار و فروشنده و سلامت مردم در این بازارها و از جمله جمعه بازار به وجود آید.
وی با اشاره به ماده 28 وظایف و اختیارات شهر اظهار کرد: قانونگذار طبق این ماده ایجاد و اداره بازارهای محلی و روز را از اختیارات شوراها قرار داده است بنابراین اعضای شورای اسلامی و شهردار اهر در راستای ساماندهی این بازار باید اقدام کنند.
فرماندار اهر یاداوری کرد: ایجاد پارکینگ، راه دسترسی مناسب و آسفالت راه به منظور درآمدزایی برای شهرداری و ایجاد غرفه‌هایی در ابعاد مناسب و واگذاری به دستفروشان از جمله راهکارهای ساماندهی جمعه بازار در اهر است.
محمودی ادامه داد: این نوع بازارها معمولا در همه شهرها جا افتاده و در اقتصاد شهرها نیز تاثیر گذار بوده و ایجاد بازارهای هفتگی مانند جمعه بازار اقدام خوبی در راستای ساماندهی به وضعیت بازار بوده و مردم می‌توانند در آن نیازهای خود را تهیه کنند.
وی خواستار ساماندهی دست‌‌فروشان به ویژه دستفروشان واقع در خیابان های اصلی شهر و مشاغل مزاحم در سطح خیابان‌ها و پیاده‌روهای این شهر شد.
رئیس شورای اسلامی اهر نیز گفت: ارتقای سیمای ظاهری و مبلمان شهری، حصارکشی جمعه بازار و آسفالت راه، رعایت اصول ایمنی و استاندارد سازی از پیش نیازهای اصلی بازار روز این شهر است.
صمد علی اکبرزاده اهری افزود: ساماندهی بازار روز باید هرچه سریعتر در برنامه شهرداری قرار گیرد که کف‌سازی، نورپردازی، اجرای سایبان، نصب سطل زباله و نیمکت، فعال سازی پارکینگ اطراف بازار روز برای موتورسیکلت‌ها و خودروها، باید در برنامه‌های شهرداری اهر در راستای بهبود وضعیت کنونی بازار روز قرار گیرد.
وی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع در مجموعه شورای شهر اهر یادآوری کرد: وظیفه اصلی ما تکریم و احترام به عموم مردم شهر است و تمام آحاد مردم در تصمیم گیری‌های مدیریت شهری مشارکت داده می‌شوند.
رئیس شورای اسلامی اهر اظهار کرد: جمعه بازار فعلی زیبنده شهروندان و گردشگران نیست و باید برای ساماندهی و یا هر طرح دیگری اقدام عاجلی کرد.
اکبرزاده ادامه داد: نگاه برابر به تمامی محلات شهر و زمینه سازی برای درآمدهای پایدار شهری از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی شورای اسلامی اهر است.
وی همکاری اصناف، بازاریان، دستگاه های اجرایی و مشارکت شهروندان با شهرداری و شورای اسلامی شهر در ساماندهی وضعیت شهری را بسیار ضروری خواند و بر آن تاکید کرد.
رئیس اتاق اصناف اهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جمعه بازار و هر فعالیت اقتصادی که در راستای رفاه مردم، تامین نیازمندی های جامعه متوسط و اقشار ضعیف باشد در جای خود ارزشمند بوده ولی به هر حال نیاز به کاری قوی و جدی دارد.
موسی عباپور افزود: شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای این مکان می‌تواند علاوه بر کمک به تامین معاش فروشندگان برای خود نیز یک درآمد پایدار ایجاد کند.
وی با انتقاد از برخی ناهماهنگی ها در راه اندازی جمعه بازار موجود در اهر اظهار کرد: هفته بازار دارای آیین نامه مشخصی است که باید با اجرای این آیین نامه وظایف همه دستگاه ها مشخص شده و کارها بصورت اصولی جلو برود.
عباپور خواستار تشکیل کمیته ساماندهی بازار روز توسط شهرداری شد و یادآوری کرد: باید با تشکیل کمیته ای در این خصوص با حضور نماینده صنعت و معدن، اتاق اصناف و شهرداری امورات به صورت قانونمند جلو برود.
شهرستان اهر از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 حدود 128 هزار نفر است که 92 هزار نفر در شهر و 36 هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
گزارش از: رضا بالاگر ** تنظیم کننده: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
7225/8023/6183

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۱۰۸۱/ضرورت_تقویت_زیرساخت_های_بازارچه_محلی_و_جمعه_بازار_اهر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: