Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@04:58:38 GMT

همسفر با مرگ در جاده خوزستان!

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۸۷۲۱۵/همسفر_با_مرگ_در_جاده_خوزستان

همسفر با مرگ در جاده خوزستان!

جاده شهرکرد، شلمرار، ناغان، ایذه یا همان جاده خوزستان جاده ای با اهمیت بالا و چشم اندازی روشن است که سال های سال است چشم انتظار 4خطه شدن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار جاده ارتباطی شهرکرد-ایذه با گذر از میانه استان چهارمحال و بختیاری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری آغاز می شود و با گذر از شهرها و روستاهای مسیر خود همچون شهرکیان، روستای بهرام آباد، شهر طاقانک، روستای شمس آباد، روستای خراجی، روستای تشنیز، شهر شلمزار، روستای جعفرآباد، شهر گهرو، روستای زوردگان، شهر ناغان و روستاهای باجگیران، گل سفید، دو پلان و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به شهر ایذه می رسد.

با آغاز حرکت در این جاده از شهرکرد به سمت خوزستان از همواری جاده کاسته شده و هر چه پیش برویم بدلیل گذر جاده از دل کوه های زاگرس پیچ های خطرناک و کوه های بلند و دره های عمیق و ناهمواری های آن رخ می نماید به طوریکه اولین پیچ ها و گردنه های این جاده قبل و بعد از شهر طاقانک نمودار می شوند.

 

جاده شهرکرد، شلمزار، گهرو و ناغان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی شهرستان کیار به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است و با توجه به قرارگیری شلمزار مرکز شهرستان کیار در قلب استان چهارمحال و بختیاری و فاصله قابل تامل این مرکز شهرستان با مراکز شهرستان های شهرکرد، فارسان، اردل و شهر بلداجی در شهرستان بروجن به فاصله ۳۵ کیلومتر مسیر ارتباطی شلمزار شهرکرد و ارتباط این جاده از طریق سه راه تشنیز به شهرستان های فارسان و اردل و کوهرنگ و سه راه گهرو به شهرستان های بروجن و لردگان و استان های جنوبی کشور از سویی دیگر آن را به یکی از پرترافیک ترین جاده های ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری بدل نموده است.

 



یکی از مهمترین موارد استفاده از جاده ناغان، گهرو، شلمزار، شهرکرد استفاده کشاورزی است و به دلیل قرارگیری اراضی کشاورزی وسیع در مجاورت آن که از شهرکرد آغاز و تا استان خوزستان ادامه می یابد و همچنین فقدان جاده کشاورزی در مجاورت آن کشاورزان ناگزیر به تردد در طول این جاده یا گذر از عرض آن هستند.

جاده شهرکرد، ناغان، ایذه، اهواز با همه کاربردهای مهم خود همچون استفاده ترانزیتی جهت جابجایی مسافران و بار، دسترسی به مزارع کشاورزی، اتصال شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری به یکدیگر و ایجاد ارتباط بین استان های شمالی و جنوبی استان چهارمحال و بختیاری کاربردی بسیار مهم و حیاتی دارد که ممکن است کمتر کسی بدان توجه نموده باشد و آن کاربرد گردشگری است.

یکی از زیباترین مسیرهایی که هر گردشگری در سفر زمینی آرزوی تردد از آن را دارد جاده باغملک، ایذه، ناغان، گهرو، شلمزار، شهرکرد است که زیبایی های طبیعی، دسترسی به بقاع متبرکه امام زاده ها، آب و هوای پاک و سالم و آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف را یکجا به گردشگران عرضه می نماید.

دسترسی به سبزکوه، دیدنی های منطقه حفاظت شده هلن، کوهای پوشیده از بلوط و رودخانه های پر آب کارون و سبزکوه فقط گوشه ای از زیبایی های این جاده ی زیباست.

 


یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و جانبازان سرافراز شهرستان کیار در خصوص جاده ارتباطی شهرکرد، شلمزار، گهرو، ناغان، ایذه، اهواز به خبرنگار کیار بیدار گفت: در سال هایی که اعزام رزمندگان، ارسال مهمات، تامین نیازهای جبه های نبرد حجق علیه باطل به دلیل شناسایی جاده های دسترسی از مرکز کشور به غرب کشور امکان پذیر نبود، این جاده شریان حیاتی و برگ برنده رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی بود اما با پایان جنگ این جاده به فراموشی سپرده شد.

در کنار ترافیک بسیار بالای این جاده، پیچ های پی در پی و خطرناک، شیب تند گردنه ها، جاده های آنتنی متصل به آن و وجود سه راهی های خطر ناک در این مسیر همچون سه راه سرتشنیز، سه راه تشنیز، ورودی شلمزار، سه راه گهرو، ترددادوات کشاورزی و موتورسیکلت ها از آن اما آنچه این جاده ی استراتژیک و حیاتی را خطرناکتر می سازد عرض کم و دو طرفه بودن آن است هر چند قسمت های کوتاهی از آن از جمله گردنه شلمزار تا سه راه تشنیز و سه‌راه شمس آباد تا سه راه طاقانک چهارخطه و ایمن سازی شده است.

 


با نگاهی اجمالی به جاده ناغان، گهرو، شلمزار، شهرکرد در می یابیم که این جاده جاده ای فوق العاده مهم و حیاتی در استان چهارمحال و بختیاری است اما سال های سال است بی توجهی بدان باعث شده است وقوع اتفاقات تلخ و ناگواراین مسیر بر اثر تصادف خودرو ها کام هموطنانمان را تلخ نماید. 
هر چند در وقوع تصادفات جان‌گداز در محور ارتباطی شهرکرد تا ایذه نمی توان بی احتیاطی رانندگان و کیفیت پائین برخی خودرو ها را نمی توان انکار کرد اما نباید یکی اتز مهمترین دلایل حوادث این جاده را نیز فراموش و انکار کرد.

عرض کم و ترافیک بالای این جاده از مهمترین دلایل وقوع حوادث جاده ای است که سالانه خسارت های جانی و مالی بسیاری را متوجه هموطنان عزیزمان می نماید هر چند سال های سال ات که مسئولان از ضرورت تعریض و چهارخطه شدن این جاده سخن می گویند.

پس از اجرای فاز اول چهارخطه شهرکرد ناغان که طی آن گردنه ناغان به سمت شهرکرد به طول پنج کیلومتر و گردنه شلمزار به سمت شهرکرد به طول سه کیلومتر چهارخطه شد روند اجرای چهارخطه ناغان شهرکرد با سرعتی نزدیک به توقف تداوم یافت هر چند وقوع حوادث رانندگی باعث شد سه راه طاقانک تا سه راه شمس آباد و سه راهی گهرو ایمن سازی و چهارخطه شوند نا اینکه در آبان ماه ۱۳۹۵ به اختصاص بودجه مورد نیاز، امیدها به احداث چهارخطه شلمزار شهرکرد افزایش یافت.

 



اختصاص ۱۳۰ میلیارد ریال جهت چهارخطه شدن ۱۰ کیلومتر از جاده شلمزاز، شهرکرد روند احداث این جاده را وارد فاز جدیدی کرد به طوری که عملیات کوهبری در اولین پیچ این جاده بعد از سه راه تشنیز آغاز شد اما به گفته پیمانکار اجرای این پروژه برخی مشکلات موجود در مسیر از جمله مشکلات تملک اراضی مجاور جاده در روستای خراجی یکی از عمده ترینم مشکلات و وقت‌گیرترین مسائلی بود که روند اجگرای این پروژه را به تعویق انداخت.

با پیگیری های مسئولان شهرستان و رفع مشکلات و موانع اجتماعی اجرای پروژه بار دیگر احداث چهارخطه شلمزار شهرکرد با اجرای عملیات زیر سازی بخشی از این جاده در سه راه سرتشنیز آغاز شد و از سوی دیگر این جاده که منتهی به استان خوزستان می شود نیز خبرهای خوبی از طرف معاون وزیر راه و شهرسازی به گوش رسید تا بار دیگر بارقه های امید در دل مسافران این جاده احیاء شود.

خیرالله خادمی در مراسم کلنگ زنی آزاد راه باغملک ایذه در روز ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۶ بیان داشته است: محور اهواز- هفتکل، باغملک، ایذه، شهرکرد به دلیل ضرورت ایجاد محور و دسترسی به مرکز کشور مورد پیگیری قرار گرفت و اکنون این محورها در حال تبدیل شدن به بزرگراه هستند.

با وجود همه اهمیت های این جاده و همه وعده های مسئولان درخصوص این مسیر اما همچنان شاهد پرپر شدن هموطنانمان در این جاده هستیم، روزی نیست که خبر ناگواری در خصوص وقوع حادثه ای در این جاده نشنویم و می طلبد مسئولان با قرار دادن پازل اتفاقات، ضرورت ها و چشم انداز این جاده در آینده در روند ساخت آن سرعت بیشتری ببخشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۷۲۱۵/همسفر_با_مرگ_در_جاده_خوزستان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: