Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@17:16:01 GMT

اگر سیارکی به زمین بخورد چه بلایی سرمان می‌آید؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۸۰۱۳۰۱/اگر_سیارکی_به_زمین_بخورد_چه_بلایی_سرمان_می_آید

اگر سیارکی به زمین بخورد چه بلایی سرمان می‌آید؟

ساعت 24-نشست 175 باشگاه نجوم اصفهان با موضوع «خطر سیارک‌ها، فرصت یا تهدید زمینی» به همت باشگاه مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان روز دوشنبه بیست و پنجم دی ماه در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. امروزه این تفکر که برخوردهای سیارک‌ها یا دنباله‌دارها یا اجرام نزدیک به زمین، در گذشته‌های دور باعث شکل دادن به تاریخ زمین‌شناسی و زیست‌شناسی زمین شده‌اند، تفکری کاملا پذیرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خطر برخورد سیارک‌ها با زمین

حسن حاتمی، اولین سخنران برنامه با اشاره به برخورد سیارک‌ها با زمین اظهار داشت: گروهی از دانشمندان باور دارند در آغاز این ستاره‌های دنباله‌دار بوده‌اند که با برخوردهایشان محیط سیاره را برای ظهور حیات آماده کرده‌اند و منجر به پیوند اولین سنگ‌بناهای حیات روی این سیاره شده‌اند.وی افزود: یکی از بزرگ ترین دوران‌های انقراض حیات روی زمین، زمانی بوده که به سوی یک جرم کیهانی، سیارکی غول‌پیکر نشانه گرفته شده و 65 میلیون سال پیش نسل تمامی دایناسورها را منقرض کرد.سخنران این برنامه تصریح کرد: خطر برخورد یک سیاره با زمین می‌تواند از فاجعه‌بارترین رخدادها برای حیات موجودات زنده در زمین باشد. با اینکه شواهدی وجود دارد که زمین و دیگر سیاره‌های منظومه شمسی، با شهاب سنگ‌ها پیوسته در حال بمباران هستند و احتمالا ظهور حیات زمین، ره‌آورد برخورد یک دنباله‌دار بوده، تعداد کمی از ما برخورد یک سیارک بزرگ با زمین را خطری جدی تلقی می‌کنیم؛ اما این موضوع یک خطر کاملا واقعی است.وی تصریح کرد: در واقع هر قدر زمان بیشتری از حیات و تمدن ما می‌گذرد، بیشتر احتمال دارد که روزی درست روی سطح زمین شاهد برخورد یک قطعه بزرگ از یک سیارک باشیم.حاتمی با اشاره به کلمه آذر گوی اظهار داشت: تکه‌های بزرگ خرده‌سنگ‌های سیارک‌ها که به زمین برخورد می‌کنند و تشکیل گودال‌های عمیق می‌دهند یا فقط در آسمان منفجر می‌شوند، ممکن است از سیارک‌های سنگی یا هسته‌های نرم ستاره‌های دنباله‌دار یخی یا حتی مخلوطی از هر دو باشند. آذر گوی جسمی چنان بزرگ است که همچون توپ آتشین بسیار درخشانی در آسمان منفجر می‌شود یا به زمین برخورد کرده و گودالی عمیق از خود به جای می‌گذارد.

     تاثیر برخورد سیارک با زمین
وی ادامه داد: متلاشی شدن زمین در اثر برخورد با سیارک‌ها به این معنی است که در همه جای محل برخورد، تکه‌های بسیاری از قطعات متلاشی شده، دیده خواهد شد. نتایج تحقیق می‌گوید برخورد به خشکی می‌تواند امواج شوک را به تمام جهت‌ها بفرستد؛ اما برخورد به اقیانوس، حتی اگر موجب سونامی شود، امواج شوک کمتری تولید می‌کند و فقط نواحی ساحلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.حاتمی تصریح کرد: بزرگ‌ترین خطر برخورد سیارک‌ها امروزه این است که تقریبا هیچ منابعی به یافتن و ردیابی اجسام باقیمانده نزدیک اختصاص داده نشده است. این اجسام سنگ‌هایی هستند که به طور بالقوه از مدار زمین عبور کرده‌اند و بنابراین با زمین برخورد می‌کنند. سخنران برنامه با بیان اینکه برخورد سیارک نسبت به هر بلای عظیم طبیعی دیگر، در یک مورد تفاوت دارد، گفت: اگر ما به اندازه کافی به این هشدار که سیارکی در مسیر برخورد با زمین است، توجه نشان دهیم و برای واکنش نشان دادن سریع، منابعی تخصیص دهیم، می‌توانیم علاج واقعه را قبل از وقوع کنیم. وی افزود: اگر تعداد کمی در اثر برخورد سیارک صدمه می‌بینند، بهتر است منطقه برخورد تخلیه شود، اما اگر میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار می‌گیرند، ممکن است طرح انجام ماموریتی برای منحرف کردن مدار سیارک و خارج کردنش از مسیر زمین ارزش داشته باشد.مرتضی بارونی، سخنران بعدی برنامه با اشاره به سیارکی که از دوردست‌ها به منظومه شمسی آمد، اظهار داشت: چندی پیش خبری درباره مهمانی سماوی در منظومه شمسی منتشر شد که در اصل اولین جرم بین ستاره‌ای رصد شده منظومه ما بود که حالا او مو آ مو آ نامگذاری شده است.وی افزود: شاید اصلی‌ترین نکته قابل توجه درباره این مهمان آسمانی که یک سیارک است نه یک دنباله‌دار، شکل خاص آن باشد. سنگی با شکل عجیب، با طول 400 متری و پهنای 40 متری و هر 7.3 ساعت یک بار دور خود می‌چرخد و تغییرات روشنایی او مو آ مو آ نیز از نکات قابل توجه درباره آن است و از این نظر هیچ گونه شباهتی با سایر سیارک‌های اهل منظومه شمسی ندارد.سخنران برنامه گفت: این سیارک خاکستری مایل به قرمز است و دارای پوشش ضخیم کربنی بوده که باعث می‌شود که گاز و گرد و غبار پراکنده نکند. این سیارک از بالا وارد صفحه مداری سیاره‌های منظومه شمسی شده و حالا در حال خارج شدن از محل زندگی سیاره ماست.بارونی ادامه داد: در حال حاضر تلسکوپ‌های قوی در حال دنبال کردن مسیر این سیارک هستند و طبق اعلام ناسا، او مو آ مو آ با 140 هزار کیلومتر بر ساعت سرعت نسبت به خورشید در حال حرکت است.وی افزود: در مورد مکانی که این سیاره به آن تعلق دارد، اطلاع زیادی در دست نیست؛ اما به احتمال فراوان این سیارک از جهت ستاره نسر واقع در صور فلکی شلیاق به سمت ما حرکت کرده است. این سیارک از اواسط سال 2018 از کنار مشتری عبور می‌کند و دو سال آینده از کنار زحل می‌گذرد و در نهایت منظومه شمسی را ترک خواهد کرد.

     اگر سیارکی به زمین بخورد چه بلایی سرمان می‌آید؟
بارونی با بیان اینکه برخورد سیارک‌ها با زمین چه عواقبی در پی خواهد داشت، اظهار داشت: در این صورت چند دقیقه تا چند ساعت دنیای زیبا به هیچ تبدیل می‌شود و حیوانات و گیاهان روی زمین نابود خواهند شد.وی گفت: انفجارهای باور نکردنی، زمین لرزه‌های مهیب، سونامی‌های شدید نتایج دیگر این برخورد است.سیارک‌ها می‌توانند فرصتی برای زمین محسوب شوند. سیارک‌ها اطلاعاتی از دنیای اطراف خودمان به ما می‌دهد و ما بیشتر با دنیای آنها آشنا می‌شویم.وی خاطرنشان کرد: بررسی  نزدیک از سیارک‌ها به ما این امکان را می‌دهد تا بیشتر با آنها آشنا شده و مسیرشان را تشخیص بدهیم و در نتیجه رصد زود هنگام آنها می‌تواند در آسیب‌شناسی نقش موثری ایفا کند و قبل از برخورد به زمین، مسیر برخورد را تغییر داد و از زیان‌های آن کاست.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۱۳۰۱/اگر_سیارکی_به_زمین_بخورد_چه_بلایی_سرمان_می_آید را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: