Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@20:58:27 GMT

شکایت یکی از شرکتهای بهره بردار جنگل از یک خبرنگار محیط زیست

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۲۳۹۱۳۷/شکایت_یکی_از_شرکتهای_بهره_بردار_جنگل_از_یک_خبرنگار_محیط_زیست

شکایت یکی از شرکتهای بهره بردار جنگل از یک خبرنگار محیط زیست

ایران آنلاین /در پی چاپ گزارشی با عنوان «قتل عام درختان هیرکانی» در یکی از روزنامه‌های صبح تهران، شرکت نکا چوب به عنوان یکی از بهره برداران قدیمی جنگل های شمال کشور از الهه موسوی خبرنگار مستقل محیط زیستی که نویسنده این گزارش بود به دادگاه شکایت کرد.

الهه موسوی در این باره به «ایران» می‌گوید: هفته قبل این گزارش را در روزنامه قانون منتشر کردم اما با شکایت مدیرکل حقوقی نکاچوب علیه من، درکمتر از 5 روز از سوی دادسرای شعبه ششم ساری در استان مازندران فراخوانده شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی که پیش از این هم به دلیل چاپ گزارشی از تصرف جنگل های ناهارخوران گرگان با شکایت اداره کل ارزش های دفاع مقدس در استان گلستان دادگاهی و نهایتاً تبرئه شده بود درباره شکایت اخیرش گفت: اتهام اخیر من نشر اکاذیب است اما هر چه در گزارشم نوشتم مستند بوده و ورود قوه قضائیه و نهادهای نظارتی به پرونده فوق چنانچه با استعلام از «معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» باشد اتفاقاً بهترین راه برای روشن شدن ابعاد موضوع است تا هم شرکت متخلف شناسایی شود و هم مشخص شود اطلاعات درست یا کذب منتشر شده است.

موسوی در گزارش خود که در روزنامه قانون منتشر شده مدعی شده بود «یک شرکت سهامی چوب در شهرستان نکای بهشهر، در منطقه جنگلی«داراب کلا»، حدود 77 اصله درخت نادر جنگلی را که معادل یک هزار تُن چوب بوده، قطع و به فروش رسانده است». به گفته او «بخش عمده این درختان، خارج از سهمیه برداشت قانونی این شرکت بوده که در نبود ناظران اداره کل از جنگل خارج و به فروش رسیده است. این درحالی است که سرپرست نظارت طرح جنگلداری داراب‌کلا با ارسال گزارشی از این تخلف خطاب به ناظر طرح‌های جنگلداری این شرکت، درصدد آگاه کردن مدیران شرکت سهامی فوق نسبت به این تخلف برآمده است، اما آن‌ها نه‌تنها جلوی این تخلف محرز را نگرفته‌اند بلکه محموله را نیز در بازار فروخته‌اند.» در همین حال خبرنگار ایران با سید موسی هاشمی، مدیرکل حقوقی شرکت نکاچوب تماس گرفت اما علت این شکایت را جویا شود اما او بعد از انجام گفتگو به ایران گفت: "اگر این گفتگو را منتشر کنید علیه تان اقدام حقوقی می کنم!"

مشاور مدیرعامل نکاچوب: موضوع را تایید یا رد نمی کنم

با این حال علی عرب خزائلی، مشاور مدیرعامل شرکت نکاچوب در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: خبرنگار در گزارش خود مدعی شده درختان منطقه قتل عام شده که اصلاً چنین چیزی صحت ندارد چون هیچ درختی قطع نشده برای همین معتقدیم که نشر اکاذیب صورت گرفته است. او در پاسخ به این‌که « چطور وقتی در گزارش هیچ اشاره‌ای به نام شرکت نکاچوب نشده اما شما اکنون این موضوع را به خودتان منتسب کرده اید»، گفت: او در گزارش گفته این اقدامات در منطقه داراب کلا صورت گرفته و همه می‌دانند که شرکت ما سال هاست مجری طرح جنگلداری در این منطقه است. او افزود: ما فقط طبق مجوزی که از منابع طبیعی داشتیم درختان شکسته و افتاده را برداشت و از منطقه خارج کردیم. البته این‌که ایشان ادعا کرده‌اند بیشتر از سهمیه، برداشت قانونی صورت گرفته ، من نمی‌توانم موضوع را کاملاً تأیید یا رد کنم چون احتمال دارد پیمانکاری که با ما قرارداد دارد اشتباهاً بیشتر برداشت کرده باشد. چنانچه برداشت مازادی صورت گیرد ناظر منابع طبیعی عوارض مالکانه می‌گیرد و مجوز خروج را می‌دهد که به نظر می‌رسد در این مورد هماهنگی با ناظر طرح نشده بود که این می‌تواند تخلف باشد و ما از مجرای قانونی در حال بررسی و پیگیری و ارجاع موضوع به منابع طبیعی و دستگاه قضایی هستیم اما باز هم تأکید می‌کنم استفاده از واژه قتل عام درختان درست نیست چون اصلاً درختی قطع نشده، تنه این درختان از دو سال پیش به صورت افتاده و شکسته در جنگل موجود بوده است.

شنیده‌ها حاکی است پس از انتشار گزارش تخلف شرکت مزبور در روزنامه قانون، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرده  تا ابعاد این واقعه راستی‌آزمایی شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۹۱۳۷/شکایت_یکی_از_شرکتهای_بهره_بردار_جنگل_از_یک_خبرنگار_محیط_زیست را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: