Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:18:11 GMT

شبکه ارتباطی وکالتی؛ شیوه مبارزاتی امام علی النقی(ع)

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۱۹۵۳/شبکه_ارتباطی_وکالتی_شیوه_مبارزاتی_امام_علی_النقی_ع

شبکه ارتباطی وکالتی؛ شیوه مبارزاتی امام علی النقی(ع)

«فضل و دانش امام دهم شیعیان بر اوج قلل بلند پایه عالم بشریت نقش بسته بود و رشته های مشعشع آن براختران آسمان سر می سایید. نیکی ها و اخلاق پسندیده او را نمی توان در شمار عدد ذکر کرد.» این جملات گزیده ای از سخنان ابن صباغ مالکی دانشمند مسلمان، در کتابی موسوم به فصول المهمه در وصف امام علی النقی(ع) است.

امامان و پیشوایان معصوم (ع) انسان های کامل و برگزیده ای هستند که به عنوان الگوهای رفتاری برای هدایت جامعه بشری از طرف خداوند تعیین شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک، ارتباط با چنین چهره هایی و پیروی از دستورها و رفتار آنها، تنها راه دستیابی به کمال انسانیت است. امام علی النقی(ع) دهمین پیشوای شیعیان یکی از پیشتازان دانش، تقوا و مظهر فضایل اخلاقی والگوی حق جویان و ستم ستیزان محسوب می شود.

امام هادی(ع) برای نشر احکام اسلام، شناساندن مکتب مذهب جعفری و تربیت شاگردان از هیچ کوششی فروگذاری نکرد. تلاش های فراوان امام(ع) در راه آگاه سازی جامعه سبب شد تا حاکم مدینه در نامه ای دستگاه حکومت عباسی را از این موضوع مطلع سازد،‌ بدین گونه متوکل عباسی زمینه هجرت ایشان از مدینه به سامرا را فراهم ساخت.

خلیفه های عباسی امام علی النقی(ع) و امام حسن عسگری (ع) فرزند وی را سال ها در محله عسگر در شهر سامرا زندانی کردند و بر این پایه به «عسگریین» مشهور شدند.

سرانجام امام علی النقی(ع) در سوم رجب 254 هجری قمری به دستور متوکل عباسی به شهادت رسید. پیکر پاک ایشان در شهر سامرا و در همان خانه ای که در آن 20 سال زندانی بود، به خاک سپرده شد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز شهادت امام علی النقی(ع) به گفت وگو با حجت الاسلام «مجید قربانعلی دولابی» سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخت.

** گسترش نهضت علوی در دوران امام هادی(ع)
حجت الاسلام مجید قربانعلی دولابی، گسترش نهضت های علویان در مقطعی از زندگی امام هادی (ع) را بسیار مهم دانست و گفت: حکومت عباسی همواره در صدد بود تا با ایجاد رعب و وحشت در جامعه نسبت به علویان آنها را از میان بردارد و فضای اختناق آوری را در این زمینه به وجود آورد. دستگاه خلافت عباسی با تمام این سخت گیری ها همواره نسبت به پیشروی نهضت علویان نگران و بیمناک بودند زیرا آنان نمی توانستند مردم را نسبت به اهل بیت(ع) و شخص امام هادی(ع) بدبین کنند. در واقع باید گفت شروع این نهضت ها بازتاب گسترش ظلم و فشاری آشکارا بر جامعه اسلامی آن دوران بود.

** شبکه ارتباطی وکالتی؛ شیوه فعالیت های مخفی امام علی النقی(ع)
عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به فعالیت های مخفیانه امام هادی النقی(ع) اظهار داشت: متوکل عباسی یکی از خلفایی بود که در دوران امام هادی(ع) حکومت می کرد و شاید می توان از او به عنوان بدرفتارترین و خشن ترین حاکم آن زمان نام برد که همواره امام(ع) را متهم می کرد و افرادی که با ایشان مرادوه می کردند با مصادره اموال آنها به هلاکت می رساند. از همین رو بود که دهمین پیشوای شیعیان(ع) تمامی فعالیت های خویش را به صورت مخفیانه انجام می داد و در مناسبات خود پنهان کاری را رعایت می کرد. برقراری ارتباط با مردمی که در شهرها و مناطق مختلفی سکونت داشتند نیز به طور مخفیانه بود و با استفاده از ابزاری جدید برای برقراری ارتباط با پیروان خود شبکه ارتباطی وکالت و یا همان تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق گوناگون به وسیله امام هادی(ع) بود.

جمع آوری خمس، زکات، نذور و هدایا از مناطق مختلف به وسیله وکلا و تحویل آن به امام(ع) و نیز پاسخگویی امام هادی(ع) به سوالات و مشکل های فقهی و عقیدتی شیعیان و توجیه سیاسی آنان به وسیله وکیل امام (ع) انجام می شد از مهمترین و اصلی ترین اهدف این سازمان وکالتی بود.

** کسب تجربه های سازنده در ساماندهی شیعیان
حجت الاسلام دولابی تشکیل سازمان وکالتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: تشکیل سازمان وکلاتی در پیشبرد مقاصد امامان نقش بسیار مهم و ارزنده ای داشت. امام هادی(ع) زمانی که در سامرا زیر نظر و کنترل بودند با دنبال کردن طرح پدر گرامیشان امام جواد (ع) مبنی بر تعیین کارگزاران و نمایندگان در شهرها و مناطق مختلف توانستند یک سازمان ارتباطی هماهنگ و هدایت شده به وجود بیاورند و هدف های خویش را محقق سازند و این گونه وکلا توانستند به تدریج تجربه های ارزنده ای را در سازماندهی شیعیان به دست آورند.

** انتقال امام (ع) از مدینه به سامرا؛ روشی برای کنترل همه جانبه وی
وی انتقال امام(ع) از مدینه به سامرا به وسیله دستگاه عباسی را بسیار ظالمانه دانست و تصریح کرد: متوکل عباسی برای کنترل دهمین امام شیعیان (ع)، وی را از مدینه به سامرا تبعید کرد تا بتواند تمامی حرکات و فعالیت این امام همام را زیر نظر بگیرد. امام(ع) در شهر سامرا ظاهرا آزاد بودند اما در حقیقت به مانند یک زندانی به سر می برد و همواره به وسیله ماموران خلیفه زیر نظر و کنترل بود. امام هادی(ع) با توجه به اینکه در سن پایین به امامت رسید، نمونه ای کامل از رشد علمی و معنوی آن بزرگوار واضح ترین دلیل بر حقانیت خط و جریان اهل بیت (ع) رسالت در ادعای خلافت و جانشین پیامبر اسلام(ص) و رهبری و هدایت امت اسلامی است.

** نابسامانی اوضاع سیاسی، اجتماعی در دوران امام هادی(ع)
این پژوهشگر امور دینی با اشاره به دلایل نابسامانی اوضاع سیاسی، ‌اجتماعی دوران عباسیان، گفت: متزلزل شدن عظمت دستگاه خلافت عباسیان، خوش گذرانی و هوسرانی، گسترش نهضت علویان و ... از دلایل اوضاع نابسامان دوران امام هادی(ع) بود. ضعف رهبری و فرماندهی حاکمان وقت و نداشتن برنامه ای کامل و هدفمند از دیگر عوامل موثر بر ناکارآمدی دستگاه عباسیان محسوب می شد.

** پدید آمدن فرقه ها و گروه های انحرافی
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان اینکه در دوران امام(ع) گروه های منحرف اقدام های گسترده ای را انجام می دادند، گفت: فرقه ها و گروه های منحرف زیادی در آن دوران شروع به فعالیت فرهنگی کرده و مردم را از راه وعده های واهی گمراه و با بی اهمیت خواندن عبادت و ضوابط اسلامی، چشم طمع داشتن به اموال مردم و توجیه نبودن نسبت به کرامات اهل بیت(ع) سعی داشتند تا چندفرقه بودن را رواج دهند. گردانندگان و نظریه پردازان این حرکت ها عناصر فریب خورده، فرصت طلب و سودجو تشکیل می دادند.

** مباحث فقهی تفسیری، کلامی و تربیتی
این پژوشگر قرآنی با بیان اینکه شاگردان بسیاری به وسیله امام هادی(ع) تربیت شدند، افزود: تعداد شاگردان دهمین امام شیعیان را حدود 185 تن می دانند که از برجسته ترین آنها می توان به «فضل بن شاذان نیشابوری، عبدالعظیم حسنی، ریان بن صلت و ...» اشار کرد. سخنان و روایت های ارزشمندی در موضوع های فقهی، تفسیری، اعتقادی و تربیتی از آن امام همام برجای مانده است که برای همه مسلمانان ، شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در طول تاریخ اسلام راهنما بوده و خواهد بود. زیارت جامعه کبیره که در مفاتیح الجنان آورده شده یکی از اثرهای به جای مانده از امام هادی(ع) به شمار می رود که متضمن معارف اصیل اسلامی است.

** مبارزه با خرافات؛ از جمله تلاش های مهم امام هادی(ع)
وی درباره خرافه پرستی و علت های به وجود آورنده آن گفت: خرافه ها از بینش های سست سرچشمه می گیرند، گاه ناشی از انگیزه های سوء و یا ناشی از نادانی و جهالت است. البته در هر حال پیامدهای منفی در جامعه بر جای می گذارد و سبب می شود افراد جامعه در تمام مسایل به خرافات روی آورند و به همه چیز از دریچه آن بنگرند. پیشوای جامعه اسلامی وظیفه دارد برای حفظ کیان دین که در اثر خرافه گرایی دستخوش انواع بدعت ها می شود، با آن مبارزه کند و این بستر مناسب برای نوآوری در دین و بدعت گذاری را از میان ببرد. بنابراین، مبارزه با خرافات گامی مهم در زدودن بدعت ها و اندیشه های باطل بوده و موجب گرایش بیشتر جامعه به سوی آموزه های اسلام ناب و ارزش های راستین خواهد شد. از جمله تلاش های مهم امام هادی (ع) در دوران امامت خود، مبارزه با خرفات بوده است.

** آماده سازی شیعیان در زمان غیبت
عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، درباره نقش امام هادی(ع) در آماده سازی شیعیان در دوران غیبت اظهار داشت: دیگر امامان نیز به موضوع مهدویت توجه زیادی کرده و احادیثی در این خصوص بیان داشته اند، اما نکته این است که آماده کردن مردم برای غیبت در زمان امام هادی (ع) شتاب بیشتری می‌گیرد. در این باره روایتی منتصب به امام هادی(ع)است که می فرمایند؛ «نوه من مهدی موعود عج است. »

** لزوم آموزش و بکارگیری روش های زندگی اهل بیت(ع)
حجت الاسلام دولابی در پایان فرهنگ سازی و بکارگیری روش زندگی ائمه اطهار(ع) را برای هر فرد مسلمان لازم دانست و گفت: اگر به معارفی که به وسیله اهل بیت(ع) بیان شده توجه کنیم بسیاری از مشکلات زندگی مرتفع می شود. زندگی امام هادی(ع) قابل الگو پذیری برای همگان و اگر تنها ویژگی های کلی امام هادی(ع) تبیین شود اثر کمتری دارد تا اینکه نقاط کاربردی سیره اهل بیت(ع) استفاده شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9117**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۱۹۵۳/شبکه_ارتباطی_وکالتی_شیوه_مبارزاتی_امام_علی_النقی_ع را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: