Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@12:42:51 GMT

تنظیم تقویم اوقات شرعی به مختصات شهدای گمنام دولت آباد/ روش تخشیص جهت قبله در هر روز ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۳۶۷/تنظیم_تقویم_اوقات_شرعی_به_مختصات_شهدای_گمنام_دولت_آباد_روش_تخشیص_جهت_قبله_در_هر_روز_ماه_رمضان

تنظیم تقویم اوقات شرعی به مختصات شهدای گمنام دولت آباد/ روش تخشیص جهت قبله در هر روز ماه رمضان

رحیمی گفت: همیشه کسانی هستند که علاقمند هستند بدانند اوقات شرعی آن ها در محل سکونتشان چه زمانی است؛ بنابراین به دلیل درخواست های مردمی، تقویم اوقات شرعی به مختصات شهدای گمنام دولت آباد تهیه شد…

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازچشم برخوار؛ عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی از تنظیم تقویم اوقات شرعی به مختصاتشهدای گمنام دولت آباد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی رحیمی گفت: ما در موضوع تقویم نگاری و محاسبه اوقات شرعی یکسری پارامترها و شاخص هایی داریم که در رشته نجوم محاسباتی بررسی می شود.

مدیر سایت هلال ماه در کشور، تشریح کرد: هر نقطه ای نسبت به یک نقطه دیگر، زمان های متفاوتی می تواند داشته باشد،به عنوان مثال منطقه حبیب آباد نسبت به دولت آباد در حد چند ثانیه متفاوت است و گاهی اوقات این زمان بین دو نقطقه یک استان تا شش دقیقه تفاوت دارد ولی برای همه نقاط،طبق قراردادی یک اذان گفته می شود.

رحیمی عنوان کرد: همیشه کسانی هستند که اوقات شرعی دقیق برایشان اهمیت دارد و علاقمند هستند بدانند اوقات شرعی آن ها در محل سکونتشان چه زمانی است؛ بنا بر اینبه دلیل درخواست های مردمی، بنده این تقویم را برای دومین بار به مختصات شهدای گمنام شهر دولت آباد تهیه و تنظیم کردم که برای دولت آباد بزرگ (زمان آباد نرمی لودریچه، کربکند و محسن آباد) و شهرهای اطراف صدق می کند.

این کارشناس نجوم ادامه داد: زمان های شرعی در این جدول بر اساس موقعیت مزار مطهر «شهدای گمنام دولت آباد» به مختصات عرضی جغرافیایی: ۳۲٬۴۷۵۰ و طول جغرافیایی ۵۱:۴۱:۴۵ محاسبه شدهاست کهدر این تقویم علاوه بر محاسبه اوقات شرعی و زمان دقیق محاسبه، جهت قبله بر اساس سایه شاخص و خورشید محاسبه شده است.

وی اضافه کرد: به منظور مشخص کردن «جهت قبله»، در هر روز ماه میارک رمضان امسال، می توانید یک قطعه چوب صاف یا یک میله که حداقل یک متر طول داشته باشد را به صورت کاملاً عمود، در زمین فرو کرده در لحظه اعلام شده در جدول، سایه شاخصی را علامت گذاری کنید؛ حال چنانچه مخالف جهت سایه بایستید، رو به کعبیه ی مکرمه (قبله) ایستاده اید.
رحیمی به منظور اطلاع علاقمندان اعلام کرد: سمت جغرافیایی قبیله در شهر دولت آباد، برابر با ۲۲۵٫۰۸ است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: غالباً این مشکل در برخی مکان های عمومی یا مساجد و حسینیه ها وجود دارد که به دلیل وجود امواج الکترونیکی، قطب نما نمی تواند جهت دقیق قبله را مشخص کند و لازم است با استفاده از خورشید و شاخص سایه آن را مشخص کرد.

مدیر سایت هلال ماه در کشور با بیان این که جهت قبله مسجد جامع و مسجد المهدی دولت اباد با این روش اصلاح شده است، اعلام کرد:بنده آمادگی دارم در صورت درخواست شهروندان خدمات و اقدامات لازم را برای مساجد و یا نقاطی که نیاز به مشخص کردن جهت دقیق قبله دارند، انجام دهم.

رحیمی در ادامهگفت: از قابلیت های دیگر این جدول مشخص بودن مدت زمان در طول روز است، برای کسانی که می خواهند بدانند چند ساعت در روز را روزه می گیرند.

وی یادآور شد:زمان های درج شده با دقت (ثانیه: دقیقه ساعت) درج شده است، بنا بر این بر اساسی قرارداد وضع شده مرکز تقویم موسسه ی ژئوفیزیک دانشگاه تهران، می توان اعداد آن را به صورت گرد، لحاظ کرد مثلاً در روز شنبه ششم خرداد، زمان اذان مغرب ۲۰:۲۳:۰۲ اعلام شده که می توان آن را گرد کرده و ساعت ( ۲۰:۲۳) را مبنا قرار داد و یا در همین روز، زمان طلوع آفتاب ۰۵:۵۷:۴۶ ذکر شده که برابر آنچه بیان شد؛ می توان گقت، زمان طلوع خورشید، ساعت ۰۵:۵۸ است.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره وضعیت رویت پذیری هلال شوال ۱۴۳۸ و زمان عید سعید فطر اذعان کرد:مقارنه ماه و خورشید برای ماه شوالی ۱۴۳۸ روز شنبه سوم تیرماه ۹۶ برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۳۸ و ۲۴ ژوئن ۲۰۱۷ در ساعت (۱۶: ۰۷:۰۰) (ثانیه دقیقه ساعت) به وقوع می پیوندد و در غروب این روز، ماه تنها ۱۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه بعد از خورشید غروب می کند بنا بر این همه معیارهای جهانی، رویت این هلال را در پهنه کشور ایران و خاورمیانه غیر ممکن عی دانند.

رحیمی ادامه داد: در این روز، هلال ماه تنها در بخش هایی از قاره آمریکا نظیر کشورهای پرو و کلمبیا یا چشم غیر مسلح رویت می شود و در قسمت های زیادی از این قاره و قاره آفریقا، با دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ قابل مشاهده خواهد بود و در دیگر مناطق کره ی زمینامکان رویت هلال ماه، وجود ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: بنا بر این هلال ماه شوال یک شنبه چهارم تیرماه برابر با ۳۰ رمضان ۱۴۳۸ در سراسر کشور به راحتی قابل مشاهده و روز دوشنبه پنجم تیرماه برابر با اول شوال و روز عید سعید فطر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۳۶۷/تنظیم_تقویم_اوقات_شرعی_به_مختصات_شهدای_گمنام_دولت_آباد_روش_تخشیص_جهت_قبله_در_هر_روز_ماه_رمضان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: