Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-23@06:45:06 GMT

اظهارات جنجالی جلال الدین فارسی؛ آقا سید موسی صدر از نگاهی دیگر

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۴۲۳/اظهارات_جنجالی_جلال_الدین_فارسی_آقا_سید_موسی_صدر_از_نگاهی_دیگر

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حسن شهیدانی- به دنبال اظهارات جنجالی جناب آقای جلال الدین فارسی در مورد مرحوم آقا سید موسی صدر٬ موجی از اظهار نظرها در حال انتشار است.

فارغ از فضای تند برخی یادداشت ها٬ و گذشته از کاربست بعضی تعابیر غیرقابل دفاع در ادبیات طرفین٬ توجه به برخی نکات٬ در روشن شدن موضوع آقا سید موسی  بسیار راهگشا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱) ماجرای آقا سید موسی صدر مثل هر واقعه تاریخی دیگر نباید گرفتار حب و بغض های فکری و سیاسی موسمی و سلیقه ای گردد. چه اینکه اکنون برخی درس خارج گوهای نسل سومی بدون تخصص تاریخی و با ذهنیت اصولی خواسته اند از این مباحثات ماهی خویش بگیرند و خط سیاسی مخالف خود را منکوب سازند که البته به جایی نمی رسد! بدیهی است که اظهار نظر در مقولات تاریخی از قبیل بازگرداندن مرجع ضمیر یک متن دشوار یا شرح «فتامل»های کفایه نیست٬ اطلاعات وسیع و دقیق و متقن و ذهنیت تاریخی لازم دارد. پس بهتر است اولویت را بدهند به متخصصان فن و مطلعین و به صورت ملانقطی از یک جمله٬ باطل بودن یک جریان را نتیجه نگیرند.

۲) قطعا و حتمن جناب آقا موسی عزیز در اهتزاز پرچم شیعه در لبنان مجاهدات فراوان داشته و خدمات ماندگار ارائه داده که هیچ کس را یارای انکارش نیست٬ اما....

۳) آقا سید موسی را چنان که یک جریان سیاسی خاص در پی آن هست٬ نمی توان و نباید تالی تلو امام خمینی معرفی کرد؛ چنانکه ایشان بجای آنکه شخصیتی مبارز شناخته شده باشد٬ به مذاکره و دیپلماسی معروف بود. از این حیث اسنادی در دست نیست که نشان دهد انقلاب اسلامی مسئله ایشان بوده باشد اگرچه در مواردی مساعدت یا مراودت با مبارزین داشته اند.

این روحیه و رویه که شاید اقتضائات لبنان هم در آن بی تأثیر نبوده باشد٬ موجب می شد که جناب آقای صدر با همگان ارتباطش برقرار باشد! از شاه و دربار و سفارت شاهنشاهی گرفته تا سران کشورهای اسلامی (دیکتاتورهای نقلابی نما مانند قذافی باشند یا وهابی های شیعه ستیز مثل سران سعودی) تا کشورهای غربی و سران فرقه های مذهبی مسیحی و دروزی٬ تا جریان های مخالف انقلاب مانند جریان آقای شریعتمداری و دارالتبلیغ٬ با همگان مرتبط بود جز چند گروه....

۴) ارتباط آقا موسی با چند طیف تعریفی نداشت؛ مبارزان فلسطینی٬ برخی یاران امام (که دامنه اش تا آقا سید مصطفی خمینی را هم شامل می شد) و از همه مهم تر اهل سنت لبنان.

سید صادق طباطبایی خواهرزاده آقاموسی در جلد دوم خاطرات سیاسی اش دو نامه را گزارش می دهد که مع الاسف بعد از چهار دهه هنوز هم مؤسسه موسی صدر و مؤسسه تنظیم و نشر٬ از انتشار متن این دو نامه استنکاف کرده اند و محققین را محروم گذاشته اند.

طبق نقل طباطبایی٬ امام خمینی در نامه اش٬ از آقا موسی به دلیل بی مهری به اهل سنت گلایه می کند و او در پاسخ تصریح می کند که اولا آنها مسلمانان شناسنامه ای اند و ثانیا وحدت با آنها چندان ثمر و اثری ندارد!(چه بسا اکنون برخی جریان های رادیکال وحدت ستیز٬ این مسئله را نقطه همگرایی با آقا موسی یافته باشند و بدون هیچ مشابهت دیگر با ایشان٬ سنگ او به سینه می زنند!)

البته همه موارد مذکور بعدا تعدیل شد و مدارکی در این خصوص وجود دارد اما تطور و سیر دگردیسی عملی و شاید فکری آقا سید موسی٬ نباید مغفول افتد.

۵) در میان کسانی که در برهه ای به رویه آقا موسی ایراد جدی داشته اند (اسنادش کمابیش منتشر شده)٬ اسامی زیادی به چشم می خورد که البته برخی شان بعدا در جرگه مریدان و مدافعان وی در آمدند؛ آقایان سحابی٬ مصطفی چمران٬ سید هادی خسروشاهی را هم باید اضافه کرد به جلال الدین فارسی٬ محمد منتظری٬ و بزرگی مانند آقا سید مصطفی خمینی.

برای ترسیم تصویری روشن از سالهای پرماجرای لبنان در دهه های چهل و پنجاه٬ مدارک زیادی را باید ملاحظه کرد تا مخاطب به نتیجه اعتماد کند که محقق یک سویه جانب قاضی نرفته است.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۴۲۳/اظهارات_جنجالی_جلال_الدین_فارسی_آقا_سید_موسی_صدر_از_نگاهی_دیگر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: