Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@15:36:17 GMT

ادامه روند تألیف تفسیر علامه کمالی دزفولی، قرآن‌پژوه فقید خوزستانی

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۷۰۱۶/ادامه_روند_تألیف_تفسیر_علامه_کمالی_دزفولی_قرآن_پژوه_فقید_خوزستانی

ادامه روند تألیف تفسیر علامه کمالی دزفولی، قرآن‌پژوه فقید خوزستانی

سید مجتبی مجاهدیان، شاگرد علامه کمالی دزفولی و محقق «تفسیر قرآن برای همه» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون روند تألیف تفسیر علامه کمالی دزفولی قرآن پژوه فقید معاصر گفت: جلد اول این تفسیر در سال 94 با نام «تفسیر قرآن برای همه» توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است و در زمینه چاپ جلدهای دیگر این تفسیر، برنامه این است که تألیف آن به طور کامل پایان یابد و سپس تمامی جلدها به صورت یک‌جا چاپ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: جلد یک «تفسیر قرآن برای همه» به چاپ رسید تا اعلام کنیم این کار در حال انجام است. اینکه بخواهیم هر جلد را جداگانه چاپ کنیم، هم زمان‌بر است و هم خواننده اذیت می‌شود.

مجاهدیان با بیان اینکه تدوین و تألیف این تفسیر، کار سنگینی است، گفت: تا پایان کار که پیش‌بینی‌ می‌شود 7 یا جلد باشد، زمان طولانی نیاز است. بعد از سوره بقره که در جلد 1 این تفسیر گنجانده شد، سوره آل‌عمران و دیگر سوره‌های طوال قرآن کار شده است. پیش از این یک دور کامل روی این تفسیر کار شده است و آنچه در حال انجام است، بخش نهایی کار است.

به گفته شاگرد علامه کمالی دزفولی که خود محقق این تفسیر است، علاوه بر وی، سید مهدی میرمسیب بیش‌ترین زمان را برای تألیف این تفسیر صرف می‌کنند و گاه برخی از بخش‌ها به برخی افراد کارشناس سپرده می‌شود.

محقق «تفسیر قرآن برای همه» در باره ضرورت تألیف این اثر و عرضه آن به جامعه گفت: از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی شنیدم که از ایشان نقل می‌کنند: لازم است قرآن هر سه سال یک بار تفسیر جدید ببیند و نیاز است تفاسیر مختلف تربیتی، موضوعی، علمی، فلسفی و ... از قرآن ارائه شود. لازم است نگاه‌های مختلفی به قرآن‌ شود و نیازهای متعدد که انسان دارد با قرآن مرتفع شود.

باید سعی شود زوایای پنهان، نادیده و ناشنیده قرآن را کار کنیم

وی تأکید کرد: بنابراین لازم است تفاسیر مختلف کار شود و از قرار معلوم کار می‌شود. هر چه در مورد قرآن کار شود، کم است؛ این سخن تعارف نیست و جای نگرانی هم نیست که برخی می‌کنند موازی‌کاری می‌شود. هر چند موازی کاری مطلوب نیست؛ اما در مورد قرآن در جاهایی لازم است. گرچه باید سعی شود جاهایی که کار نشده و زوایای پنهان، نادیده و ناشنیده قرآن را کار کنیم.


یادآور می‌شود، سید علی کمالی دزفولی از مفاخر استان خوزستان و از علمای خطه دزفول است. وی در سال 1290 در دزفول متولد شد و در زمینه‌ تفسیر، علوم قرآن، معارف دین، حوزه اجتماعی و ادبیات عامه قلم زده و از جمله آثار وی می‌توان به قانون تفسیر، تاریخ تفسیر، قرآن و جامعه سازی، عرفان و سلوک اسلامی، شناخت قرآن، قران، ثقل اکبر، قرآن و مقام زن و ... اشاره کرد.وی در سال 1383 دیده از جهان فرو بست.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۷۰۱۶/ادامه_روند_تألیف_تفسیر_علامه_کمالی_دزفولی_قرآن_پژوه_فقید_خوزستانی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: