Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@12:08:41 GMT

اصفهان| گزارش تسنیم از نشست علمی تبیین روش محدثان متکلم؛ کتاب تحقیق بصائر الدرجات رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۷۱۶۴/اصفهان_گزارش_تسنیم_از_نشست_علمی_تبیین_روش_محدثان_متکلم_کتاب_تحقیق_بصائر_الدرجات_رونمایی_شد

اصفهان| گزارش تسنیم از نشست علمی تبیین روش محدثان متکلم؛ کتاب تحقیق بصائر الدرجات رونمایی شد

کتاب تحقیق "بصائر الدرجات" صبح امروز در نشست علمی "تبیین روش محدثان متکلم" اصفهان رونمایی شد. ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدتقی سبحانی پیش از ظهر امروز در نشست علمی "تبیین روش محدثان متکلم" در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: امیدواریم در این جلسات گامی در احیای معارف اهل‌بیت (س) و روشن شدن ابعاد علوم آل محمد (ع) برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فرهنگ درخشان تشیع، گفت: امیدوار هستیم با چنین جلساتی، پاره‌ای از غفلت‌ها و کم‌توجهی به این قسمت از اندیشه دینی و معرفتی را کم کنیم و در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در حوزه علوم اسلامی با نگاه دیگر و تأملی دوباره در این رابطه بیندیشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه محدثان متکلم جریانی است بسیار کهن، خاطرنشان کرد: در سده‌های اخیر با گرایش‌های کثیر به اخباری‌گری، تقریباً توجه به محدثان متکلم به فراموشی سپرده‌شده است.

لزوم توجه به روش‌شناسی در فهم توسط محدثان متکلم

وی بصائر الدرجات و کافی را نمونه‌ای عالی از آثار محدثان متکلم عنوان کرد و افزود: نباید میراث حدیثی و همه محدثان را با این نگاه که نگارنده، گردآوری کننده و نقل حدیث می‌کردند نگاه کنیم چراکه آن‌ها یک روش‌شناسی در فهم داشته‌اند.

سبحانی اظهار داشت: محدثان متکلم کسانی هستند که نه‌تنها میراث روایی را بازشناسی و نگاه‌داری می‌کنند بلکه آن‌ها معتقد بوده‌اند منظومه درونی این میراث نشان از یک دستگاه کامل معرفتی دارد و خود این میراث دارای یک روش‌شناسی ویژه است.

وی با بیان اینکه واژه متکلمان یا اصحاب کلام از قرن دوم به‌کار برده می‌شد، اظهار داشت: برخی محدثان متکلم را فقط صرف محدث می‌دانستند که فقط روایت می‌نگاشتند درصورتی‌که اگر تاریخ را بنگریم هرگز این‌گونه نبوده‌اند و ائمه متدلوژی را یاد دادند که حجیت اساسی و بنیادین با عقل و نقش امام در روشنگری عقل است.

عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت:‌ محدثان متکلم معتقدند بهترین بیان، ادبیات و الگو برای ارائه معارف عقلانی در خود معارف معصوم وجود دارد و این نقطه تفاوت آن‌ها با متکلمان است.

اهتمام به حدیث و توجه به تصحیح آن از جمله وظایف حوزویان است

پژوهشگر، مصحح متون و استاد حوزه علمیه گفت: یکی از وظایف ما در این زمان اهتمام به حدیث و توجه به تصحیح آن ازلحاظ شکل، ضبط و اعراب است.

حجت‌الاسلام رضا مختاری اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید احادیث بعد از قرآن مهم‌ترین منبع اسلامی است.

وی با بیان اینکه علما کتب روایی را چندین بار بررسی می‌کردند تا از لحاظ رجالی، روایی و شرایط موردنظر اسلامی با مشکلی مواجه نباشد، گفت: فرزند علامه حلی (ره) گفته بنده چند بار تهذیب شیخ طوسی را پیش پدر خواندم.

غفلت در تصحیح متون حدیثی بعد از پیدایش صنعت چاپ

پژوهشگر، مصحح متون و استاد حوزه خاطرنشان کرد: بعد از پیدایش صنعت چاپ در تصحیح متون حدیثی یک غفلتی صورت گرفته و آن‌هم توجه به شکل، ضبط و اعراب در تبدیل نسخه‌های خطی به نسخه‌های چاپی است.

وی با بیان اینکه کلمات عربی در جملات با تغییر یک اعراب معنی و مفهوم متفاوت پیدا می‌کند، گفت: یکی از وظایف ما در این زمان اهتمام به حدیث و توجه به تصحیح آن ازلحاظ شکل، ضبط و اعراب است.

نهج‌البلاغه پرتیراژترین کتاب حدیثی شیعه

مختاری با بیان اینکه نهج‌البلاغه پرتیراژترین کتاب حدیثی شیعه است، اظهار داشت: در چاپ این کتاب شریف باید به نسخه‌های خطی و معتبر آن توجه ویژه داشت تا خدای‌ناکرده جمله‌ای از آن کم یا افزایش پیدا نکند. در تصحیح متون باید به مصادر مختلفی که در آن حدیث ذکرشده، سلسله روایت و رجال آن توجه شود.

این پژوهشگر و استاد حوزوی با بیان اینکه متأسفانه برخی از احادیث با شکل و ضبط خلاف آنچه بوده در میان مردم مشهور شده است، اظهار داشت: به‌همین دلیل برخی از بزرگان علمای دین هنوز برای بیان برخی از احادیثی که دارای اهمیت هستند به کتب نسخی مراجعه می‌کنند. اهتمام به حدیث، تصحیح متون و نشر احادیث اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) داشته باشیم.

کتاب تحقیق "بصائر الدرجات" در اصفهان رونمایی شد

در ادامه این مراسم آئین رونمایی و بررسی تحقیق بصائر الدرجات ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام سبحانی معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین‌الملل موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، حجت‌الاسلام قطبی رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و محمدکاظم محمودی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان انجام گرفت.

این کتاب حاصل تحقق محقق محمدکاظم محمودی از جلد دوم مجموعه تراث الاسلامیه؛ بصائر الدرجات فی علوم آل محمد علیه‌السلام محمد بن الحسن فروخ الصفار القمی (290 ق) است.

گفتنی است محمد بن الحسن فروخ الصفار القمی از اصحاب امام حسن عسکری (ع) و از علمای مشهور قرن سوم هجری است.

انتهای پیام/ز

R41346/P41362/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۷۱۶۴/اصفهان_گزارش_تسنیم_از_نشست_علمی_تبیین_روش_محدثان_متکلم_کتاب_تحقیق_بصائر_الدرجات_رونمایی_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: