Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@12:24:39 GMT

پهلوان پور؛ باغی جهانی با معماری کهن ایرانی + تصاویر

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۷۴۳۲/پهلوان_پور_باغی_جهانی_با_معماری_کهن_ایرانی_تصاویر

پهلوان پور؛ باغی جهانی با معماری کهن ایرانی + تصاویر

باغ پهلوان پور از جمله آثار و جاذبه‌های گردشگری مهریز است که با معماری اصیل و کهن ایرانی خود، شهرتی جهانی کسب کرده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازمهریز، باغ پهلوان پور مهریز به دلیل روان بودن آب از داخل آن از گذشته دارای جاذبه خاصی بوده است، این آب از قنات مشهور به حسن آباد سرچشمه می‌گیرد و به جز باغ پهلوان پور به طور مستقیم از هیچ یک از باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب قنات حسن آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند، علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود.

باغ دارای 16 حقابه (سهمیه آب در اصطلاح محلی یزد حق‌آبه نامیده می‌شود) است که هر 12 روز یکبار به آن متعلق می‌گیرد، زمان هر حقابه بین 10 الی 11 دقیقه است که به آن سبو نیز گفته می‌شود.

دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور درختان تنومند و سال‌خورده چنار قرار دارند، درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختان با توجه به گرمای زیاد استان یزد نمایانگر آب و هوای متفاوت نسبتاً خنک این منطقه است.

باغ پهلوان پور از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ‌سازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغ‌سازی رایج امروزی است، این باغ شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربت‌خانه، بنای زمستان‌خانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه است،از ویژگی های این باغ، زیبایی چهار فصل آن است.

سبک معماری آن ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است که کوشک اصلی در مرکز آکس اصلی باغ قرار دارد، مسیر عبوری آب در باغ نیز از این محور است، علاوه بر این محور اصلی آب در دو محور دیگر نیز جریان دارد که باغ آرایی حول این دو محور به وجهی زیبا صورت گرفته است، به این معنا که درختان نظام‌ساز باغ در حاشیه این دو خیابان کاشته شده‌اند.

مجموعه ورودی باغ شامل برج - اصطبل و کاهدان است، تزیینات برج هم همانند تزیینات دوره زندیه است اگر چه تاریخ احداث تمامی این سه بنای ذکر شده مربوط به دوره قاجار است.

زیباترین بنای باغ کوشک یا شربت‌خانه است که در آکس اصلی‌ترین مسیر باغ واقع شده است، ساخت کوشک به دوره قاجار مربوط می‌شود و در سه سطح یا دو و نیم طبقه طراحی شده است.

بخش داخلی کوشک شامل تالار- حوض‌خانه و گوشوارها است که آب قنات حسن آباد پس از آنکه وسط کوشک عبور می‌کند، در باغ جاری می‌شود،بنای معروف دیگر که در مجموعه وجود دارد، بنای زمستا‌ن‌خانه است که ساخت آن به دوره پهلوی اول مربوط می‌شود از آن جهت به زمستان‌خانه مشهور است که جهت آن با توجه به اقلیم منطقه، بنا را برای استفاده در زمستان مناسب می‌ساخته است.

این بنا در یک طبقه ساخته شده و اتاق‌های نشیمن، پستو، طنبی و مطبخ را شامل می‌شود، در کنار کوشک آشپزخانه‌، حمام و انباری قرار داشته است که اخیراً به وسیله حفاری از زیر خاک بیرون آورده شدند،بنای مشهور به سرایداری نیز که محل سکونت و کارگاه خدمه باغ بوده است در جبهه شمالی باغ قرار دارد.

انتهای پیام/

R41376/P1384/S6,76,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,1188,1369,1381/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۷۴۳۲/پهلوان_پور_باغی_جهانی_با_معماری_کهن_ایرانی_تصاویر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: