Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:12:05 GMT

کارگردان انیمیشن: انیمیشن برای موفقیت نیاز به تدارم تولید دارد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۷۶۵۸/کارگردان_انیمیشن_انیمیشن_برای_موفقیت_نیاز_به_تدارم_تولید_دارد

کارگردان انیمیشن: انیمیشن برای موفقیت نیاز به تدارم تولید دارد

آثار تولیدشده در قالب انیمیشن یا پویانمایی به عنوان ژانری شناخته شده در دنیا هر ساله مخاطبان زیادی را جذب و سود سرشاری را نصیب سازندگان و شرکت های انیمیشن سازی می کند؛ در ایران نیز طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای بهبود کیفیت آثار انیمیشنی تلویزیونی و سینمایی شده است.
اکران چند انیمیشن سینمایی از جمله «رستم سهراب» به کارگردانی کیانوش دالوند، «شاهزاده روم» ساحته هادی محمدیان و «سرزمین مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی طی سال‌ گذشته، ساخت مجموعه های انیمیشنی کوتاه و تلویزیونی موفق مانند مجموعه «درین درین» به کارگردانی علی درخشی، یا «شکرستان» ساخته فواد صفاریان پور همچنین انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی و استقبال از این مجموعه ها برگ جدیدی در انیمیشن ایران را رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«روبی و جوجه ها» که این روزها عید از تلویزیون پخش شد در دهمین جشنواره پویانمایی تهران در دو بخش ملی و بین‌المللی تندیس بهترین انیمیشن تلویزیونی را کسب کرد.
همچنین انیمیشن چهار دقیقه ای «استریپی»(Stripy) از برادران نکویی سال گذشته میلادی جزء 10 فیلم راه یافته به فهرست طولانی اسکار بود.
با وجود همه این تلاش ها و موفقیت های جسته و گریخته انیمیشن سازان ایرانی در سراسر کشور، برادران نکویی معتقدند زیرساخت‌های تولید صنعتی انیمیشن در کشور فراهم نیست و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، اولین گام ‌های این مسیر است که با دشواری‌ های بسیار و نبود تجربه کافی همراه است.
بابک نکویی یکی از کارگردانان انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مورد گفت: یک انیمیشن تلویزیونی زمانی موفق خواهد بود که تداوم داشته باشد و در خاطره حداقل یک نسل ماندگار شود.
بهنود نکویی نیز افزود: به عنوان سازندگان یک اثر انیمیشنی سعی کرده‌ایم ملاک‌های اولیه ماندگاری و تاثیرگذاری آن را فراهم کنیم و اثری با کیفیت و خلاقانه ارائه دهیم اما تداوم تولید منوط به فراهم بودن امکانات و بودجه کافی است.
بابک نکویی تصریح کرد: تولید آثار انیمیشنی باکیفیت نیازمند خلاقیت است و باید نیروی انسانی و بودجه لازم فراهم باشد اما بسیاری استودیوهای انیمیشن‌ سازی برای تامین بودجه و حفظ نیروهای توانمند و خلاق با مشکل روبرو هستند. نیروهای توانمند مهاجرت می کنند و تولیدکنندگان دغدعه‌های زیادی دارند.
وی ادامه داد: شرایط خوب برای یک تولیدکننده انیمیشن این است که بودجه لازم را در اختیار داشته باشد و بتواند فارغ از هر مسئله‌ای به عنوان تهیه‌کننده و صاحب اثر تولید کند.
بهنود نکویی ضمن تاکید بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، وضعیت انیمیشن ایران را متاثر از شرایط اقتصادی برشمرد و توضیح داد: رشد انیمیشن ایران در گرو رشد اقتصادی کشور است و راه پیشرفت آن زمانی هموار خواهد شد که تولید انیمیشن در ایران نیز مانند بسیاری کشورهای دنیا جدی گرفته شود. دنیا به این نتیجه رسیده که صنعت انیمیشن، سودآور است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. این نگاه باید در ایران نیز ایجاد و شرایط عرضه و اکران آثار انیمیشنی فراهم شود.
بابک نکویی در رابطه با لزوم اکران آثار انیمیشنی معتقد است: مخاطب‌شناسی بخش مهمی از روند تولید یک اثر انیمیشنی است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. طبیعی است اثر تلویزیونی باید مبتنی بر مولفه‌های خاص باشد و اثر سینمایی مختصات دیگری دارد.
بهنود نکویی افزود: چنانچه در روند تولید آثار انیمیشنی، خواست و نیاز مخاطبان در کنار خلاقیت و کیفیت مد نظر قرار بگیرد، مخاطب از این آثار استقبال خواهد کرد و به مرور روند اکران تسهیل خواهد شد.
بابک نکویی تولید آثار خوب و باکیفیت را در این شرایط راهگشا و بهنود نکویی تغییر نگاه متولیان فرهنگی کشور به انیمیشن را زمینه‌ساز بروز اتفاقات خوب و جان گرفتن انیمیشن ایران می‌داند.
بابک و بهنود نکویی دانش آموخته رشته گرافیک هستند و بابک از سال 76 وارد عرصه انیمیشن سازی شده و برادر کوچک تر از سال 80 در این حوزه کار می کند. ساخت ووله های تلویزیونی و انیمیشن های کوتاه فراوان از جمله انیمیشن «پیلگون» کارهای آنهاست.
فراهنگ ** 9157 ** خبرنگار: منصوره شوشتری * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۷۶۵۸/کارگردان_انیمیشن_انیمیشن_برای_موفقیت_نیاز_به_تدارم_تولید_دارد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: