Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@15:30:52 GMT

تيمم عروس خانم در شب عروسي چه حکمي دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۹۰۵۶/تیمم_عروس_خانم_در_شب_عروسی_چه_حکمی_دارد

خبرگزاري آريا -
تيمم عروس خانم در شب عروسي

تيمم عروس خانم در شب عروسي اش از جمله مسائلي است که هميشه جاي سوال دارد. مراجع تقليد تيمم کردن به جاي وضو را در اين شرايط جايز نمي دانند.

طبق نظر مراجع عظام تقليد، وجود آرايش در روز عروسي نمي تواند عذر براي ترک وضو يا غسل و انجام تيمم به جاي آن باشد.

عروس خانم در روز عروسي از صبح به آرايشگاه مي رود و تا آخر شب نيز بايد آرايش بر روي صورتش باشد، در اين مدت طولاني معمولاً نگه داشتن وضو مشکل است؛

آيا تيمم عروس خانم در اين شرايط به جاي وضو صحيح است؟

آيا مي تواند نماز را آنقدر به تاخير بياندازد که ديگر فرصت وضو نباشد و تيمم کند؟

طبق نظر مراجع عظام تقليد، اين موارد نمي تواند عذر براي ترک وضو يا غسل و انجام تيمم به جاي آن باشد و خانم هايى كه براى مجلس عروسى و مانند آن آرايش مى كنند در هنگام وضو بايد موانع وضو را برطرف كنند و وضو بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اين گونه موارد، معمولاً بانوان متديّن طوري برنامه ريزي مي کنند و زمان را به شکلي با آرايشگر هماهنگ مي کند تا در انجام واجبات ديني خويش کوتاهي نکنند.

با توجه به اين که به طور عادي، زمان اين عمل از پنج يا شش ساعت تجاوز نمي کند،عروس مي تواند در هنگام ظهر در آرايشگاه، وضو گرفته و نماز بخواند، سپس مشغول آرايش شود و در فاصله مدتي که به نماز مغرب مانده از باطل شدن وضو جلوگيري کند و همزمان با اذان مغرب، نماز خويش را بخواند. روشن است که اجراي اين امر ممکن خواهد بود.
البته بايد توجه داشت که، اين آرايش براي نماز صبح فردا بايد پاک شود و موانع رسيدن آب به اعضاي وضو برطرف گردد.

نظر آيت الله مکارم شيرازي در مورد تيمم عروس حانم
چنانچه عروس خانم آرايش زياد و غليظ داشته باشد و امکان پاک کردن آرايش مذکور نباشد، در صورت امکان بر سنگ صاف تيمم کند اگر نمي تواند همان گونه نماز بخواند و بعدا اعاده کند.

البته اين مربوط به جايي است که واقعا نتواند آرايش را پاک کند، مثلا فرصت لازم را نداشته باشد، اما اگر بتواند پاک کند و اين کار را براي نماز نکند گناه کرده است.

در هفت مورد بايد به جاي وضو و يا غسل تيمم کرد

پيدا نکردن آب
مشقت بيش از حد
ترس از ضرر
نياز به آب براي حفظ جان
نياز به آب براي تطهير
نداشتن آب مباح
نداشتن وقت براي وضو يا غسل

تيمم بر چه چيزهايي صحيح است؟
تيمم به خاک، ريگ، کلوخ و سنگ، اگر پاک باشند و همچنين به آجر، کوزه، سنگ گچ و سنگ آهک پاک قبل از پخته شدن، صحيح است.

منبع:setare.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۹۰۵۶/تیمم_عروس_خانم_در_شب_عروسی_چه_حکمی_دارد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: