Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@23:36:50 GMT

ويکي تريبون توسط مؤسس ويکي‌ پديا براي مبارزه با خبرهاي کذب تأسيس شد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۹۱۸۴/ویکی_تریبون_توسط_مؤسس_ویکی_پدیا_برای_مبارزه_با_خبرهای_کذب_تأسیس_شد

خبرگزاري آريا - جيمي ولز، مؤسس ويکي‌پديا سرويس جديد ديگري با نام ويکي تريبون راه‌اندازي کرده است تا به مبارزه با اخبار کذب و دروغين بپردازد.

در ماه‌هاي اخير و هم‌زمان با انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده‌ي آمريکا، انتشار اخبار دروغين و کذب باعث شد حساسيت در مورد در پيش گرفتن راهکارهاي کنترلي براي انتشار اخبار در فضاي اينترنت افزايش يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فيسبوک و گوگل از آن پس اعلام کرده‌اند که روش‌هاي متعددي براي مبارزه با انتشار اين‌گونه اخبار در پيش گرفته‌‌اند؛ حال آنکه جيمي ولز راهکار متفاوت اما آشنايي براي مبارزه با اخبار نادرست در دستور کار قرار داده است.به‌طور حتم در صورتي که جمع بزرگي از افراد در پي حل مشکلي در حوزه‌ي خبر و رسانه باشند، اتفاقات خوبي مي‌افتد. البته بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که بعضا انتشار اخبار حاصل از جمع‌سپاري مشکلاتي ايجاد مي‌کند. براي مثال انتشار گزارش‌هاي مردمي در مورد يک شايعه يا خبر نادرست مي‌تواند موجي ايجاد کند که عواقب بسيار بدي داشته باشد.جيمي ولز، مؤسس ويکي‌پديا تصميم گرفته است در سرويس جديد خود، قضاوت در مورد صحت اخبار تهيه‌شده توسط خبرنگاران حرفه‌اي را به مردم عادي و مخاطبان بسپارد. ولز روز دوشنبه با برگزاري نشستي اعلام کرد که سرويس ويکي تريبون را با همين نگرش و به‌عنوان يک سرويس مستقل از ويکي‌پديا راه‌اندازي مي‌کند. وي سرويس جديد خود را محلي براي حضور خبرنگاران و اسباب رسانه در کنار گروهي از افراد داوطلب مي‌داند تا به مقابله با انتشار اخبار دروغين بپردازند. اين سرويس ابتدا کار خود را به زبان انگليسي آغاز خواهد کرد و سپس دامنه‌ي فعاليت خود را به ساير زبان‌ها نيز گسترش خواهد داد.ويکي تريبون در قالب يک کمپين جذب سرمايه براي تأمين هزينه‌ي مورد نياز به‌منظور جذب خبرنگاران آغاز به کار کرده و هزينه‌ي حداقلي قابل پرداخت، 10 دلار به ازاي هر ماه است که البته کاربران مي‌توانند هر مبلغ دلخواهي نيز پرداخت کنند. ويکي تريبون در صفحه‌ي اصلي خود اعلام کرده است که در نظر دارد در فاز اوليه، 10 خبرنگار را به استخدام خود درآورد. خبرنگاران در کنار داوطلبان قادر خواهند بوددر خبرها تغييرات ايجاد کنند؛ البته مردم عادي نيز مي‌توانند پيشنهادات خود در رابطه با تصحيح خبر را ارائه کنند که توسط افراد اصلح مورد بررسي قرار خواهد گرفت. دامنه‌ي فعاليت اين سرويس، از سياست تا علم و تکنولوژي گسترده خواهد بود.ايده‌ي اصلي اين وب‌سايت، تعلق خاطر به واقعيت‌ها است. خوانندگان قادر خواهند بود به‌راحتي منابع هر خبر را مشاهده کنند و خبرنگاران فعال در اين سرويس، وظيفه‌ي اشتراک‌گذاري متن‌ها و براي مثال فايل صوتي مصاحبه‌ها را بر عهده خواهند داشت. ولز در اين خصوص مي‌گويد:ما در پي آن هستيم که طرز فکر جاافتاده در ويکي‌پديا را در مورد صحت سنجي حقايق خبري به بخش اخبار منتقل کنيم. انسان‌ها تغييرات چندان بنياديني در مقايسه با 100 يا 500 سال پيش نداشته‌اند. مردم هميشه عطش سيري‌ناپذيري براي کيفيت بالاي اطلاعات دارند.ويکي تريبون تبليغاتي به نمايش نخواهد گذاشت و تنها منبع درآمد آن، کمک‌هاي ماهيانه‌ي خوانندگان است. در صورتي که خوانندگان در پي پوشش شاخه‌هاي مختلفي از اخبار باشند، مي‌توانند در امر کمک مالي به ويکي تريبون مشارکت کنند. در صورت افزايش سرمايه‌ي جمع‌آوري‌شده، ويکي تريبون دامنه‌ي فعاليت خود را گسترش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۹۱۸۴/ویکی_تریبون_توسط_مؤسس_ویکی_پدیا_برای_مبارزه_با_خبرهای_کذب_تأسیس_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: