Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@22:47:56 GMT

ویکی‌پدیا در ترکیه فیلتر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۵۹۱۹۵/ویکی_پدیا_در_ترکیه_فیلتر_شد

ویکی‌پدیا در ترکیه فیلتر شد

ارتباطات>ارتباطات و فناوری - همشهری آنلاین:
ترکیه دسترسی کاربران این کشور به دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا را تحت پوشش قانونی که این وب‌سایت را تهدیدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌کند،مسدود کرد.

براساس گزارش رويترز، اين اقدام موجب نگراني گروه‌هاي پشتيبان حقوق شهروندي و هم‌پيمانان غربي تركيه شده‌است، زيرا به اعتقاد آنها آنكارا پس از كودتاي سال گذشته آزادي بيان و ديگر حقوق پايه را در اين كشور با محدوديت شديد مواجه ساخته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته ديده‌بان ارتباطات دوربرد تركيه، پس از بررسي‌هاي فني و حقوقي، اقدامي دولتي درمورد اين وب‌سايت اجرا شد.

اساس اين مسدود‌سازي قانوني است كه اجازه مي‌دهد در راستاي محافظت از نظم عمومي، امنيت ملي و يا رفاه عمومي، هر وب‌سايت يا صفحه وبي فيلتر شود.

وزارت ارتباطات تركيه اعلام كرد ويكي‌پديا تلاش داشته تا عليه دولت اين كشور كارزاري خصمانه به پا كند، اشاره اين وزارت به مطالبي است كه درباره همكاري دولت تركيه با گروهك‌هاي شبه‌نظامي در ويكي‌پديا منتشر شده‌است. وزارت ارتباطات تركيه با انتقاد از اين وب‌سايت مي‌گويد ويكي‌پديا به جاي همكاري عليه تروريسم، به بخشي از منابع اطلاعاتي تبديل شده كه كارزاري خصمانه را عليه تركيه در عرصه بين‌المللي هدايت مي‌كنند.

به گفته رسانه‌هاي تركيه، اين مسدود‌سازي تا زماني كه ويكي‌پديا با خواسته‌هاي دولت تركيه موافقت نكند، پابرجا خواهدماند. براساس قانون ديده‌بان بايد درخواست فيلترسازي را طي 24 ساعت تسليم دادگاه كند و دادگاه طي دو روز درمورد آن تصميم مي‌گيرد.

بخش ويرايش تمامي زبان‌هاي ويكي‌پديا در ساعت هشت صبح روز شنبه در تركيه فيلتر شد و كاربراني كه تلاش داشتند از روي سرورهاي تركي به اين وب‌سايت دسترسي پيدا كنند، با پيام عدم امكان دسترسي به سايت، يا خطا در برقراري ارتباط مواجه مي‌شدند.

ويكي‌پديا اولين وب‌سايتي نيست كه پس از كودتاي تركيه، فيلتر شده‌است و دولت اين كشور دسترسي به وب‌سايت‌هاي اجتماعي مانند توئيتر و فيس‌بوك را نيز مسدود ساخته‌است،‌اقدامي كه تركيه ابتدا آن را انكار مي‌كرد و اصرار داشت كه بالارفتن ترافيك اينترنت باعث اختلال در دسترسي به آنها شده‌است. اما گروه‌هاي ديده‌بان در نهايت تاييد كردند كه مسدود شدن اين شبكه‌ها عامدانه و توسط دولت تركيه انجام گرفته‌است.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۹۱۹۵/ویکی_پدیا_در_ترکیه_فیلتر_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: