Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@23:47:25 GMT

شهرضا در بزرگراه اصفهان - شیراز محلی از اِعراب ندارد/ مسئولان روزه سکوت گرفته اند

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۶۲۶۹۹/شهرضا_در_بزرگراه_اصفهان_شیراز_محلی_از_ا_عراب_ندارد_مسئولان_روزه_سکوت_گرفته_اند

شهرضا در بزرگراه اصفهان - شیراز محلی از اِعراب ندارد/ مسئولان روزه سکوت گرفته اند

احداث بزرگراه اصفهان - شیراز پس از حرف و حدیث های فراوان به ایزدخواست رسیده و اکنون این استان اصفهان است که باید ادامه این جاده را پیگیری کند. اما خبرها حکایت از حذف شهرهای مهم جنوب استان از مسیر این محور شریانی مرکز کشورمان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازصاحب نیوز؛جاده ها یا راه های مواصلاتی یکی از مهم ترین عوامل رشد جمعیت و توسعه مناطق شهری در بسیاری از نقاط جهان از گذشته تا کنون بوده است و این عامل با رشد سفرهای برون شهری و افزایش رفاه حاصل از جاده های آسفالته چندبانده و خودروهای ایمن و راحت دوچندان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ شهرهای زیادی از ایران به دلیل قرارگیری بر سر جاده های اصلی کشور به وجود آمده و یا رشد کرده اند و قرارگیری در مسیر جاده های اصلی و به اصطلاح در نقطه کور نبودن یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از شهرها به ویژه در موارد بحرانی مانند خشکسالی، قحطی و یا رکود بوده است؛ توسعه راه ها و احداث مسیرهای جدید به ویژه اتوبان ها بسیاری از شهرهای ایران را که روزی به سبب عبور و مرور خودروهای شخصی و عمومی دارای رونق بوده اند دچار مشکل کرده اند و اگر اقتصاد آن ها تک محصولی نیز بوده باشد، آن ها را تا مرز نابودی کشانده اند.

چندین سال است که در رسانه های جمعی و از زبان مدیران راه و شهرسازی استان و کشور، مباحثی پیرامون اتوبان اصفهان-شیراز شنیده می شود و قرار بود این اتوبان ابتدا در سال 96 یعنی امسال و اکنون در سال 97 به بهره برداری برسد تا مسیر ارتباطی اصفهان به شیراز را نزدیک تر کرده و قسمتی از پازل کوریدور اتوبانی شمال-جنوب کشور و یا همان اتوبان سراسری خلیج فارس شود.

پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان که فاصله بین این دو کلانشهر را ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر می کند و از نظر زمانی نیز ۱٫۵ ساعت صرفه جویی در مدت زمان سفر می شود اولین اتوبان بتنی کشور محسوب است که عملیات احداث آن از طرف استانداری و ادارات کل استان فارس پیگیری شده، اما عملیات ایجاد و کلنگ زنی آن در استان اصفهان هنوز محقق نشده و صحبت های پیرامون آغاز عملیات آن در ماه جاری است.

مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه هفتم این آزادراه با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شاخص پروژه ساخت آزادراه شیراز _ اصفهان نبود مشکل مالی برای اجرا است اظهار کرد: انتظار می‌رود براساس زمان‌بندی اعلام شده این آزادراه در سال 97 بهره‌برداری برسد.

سید حسین میرشفیع معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت، نیز با بیان اینکه آزادراه شیراز _ اصفهان فعلا از مسیر ایزدخواست تا شیراز در دست اجرا است اظهار کرد: این پروژه سال گذشته پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و تقریبا تملک مسیر آن تمام شده است.

وی با بیان اینکه تمام کارگاه‌های ساخت این پروژه فعال هستند و تا پایان امسال کار زیرسازی مسیر پایان می‌یابد افزود: کار روسازی مسیر آزادراه شیراز _ اصفهان سال آینده آغاز می‌شود.

میرشفیع با بیان اینکه امسال 300 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شده است و امید است امسال نیز به همین میزان اعتبار برای ساخت این پروژه در نظر گرفته شود عنوان کرد: از نظر تامین مالی برای اجرای این پروژه مشکلی وجود ندارد.

شهرها و روستاهای زیادی وجود دارند که به سبب قرارگیری در مسیر این اتوبان رشدی چند برابری به خود خواهند دید و در قابل شهرها و روستاهای زیادی نیز وجود دارند که احداث این اتوبان موقعیت آن ها در مسیر فعلی اصفهان به شیراز را دچار تزلزل می کند.

شهرهای بزرگ اگرچه به دلیل تعداد زیادی از عوامل رشد کرده اند و کم تر شهری را می توان یافت که تنها به دلیل وجود یک عامل و یا منبع اقتصادی به رشد چشم گیر دست یافته باشند؛ اما قرارگیری بر سر مسیر اصلی جاده های کشور وزنه سنگینی برای رشد یا توقف رشد بسیاری از شهرها می تواند باشد.

شهرضا به عنوان یکی از شهرهای مهم استان اصفهان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که هر کدام عامل رشد جمعیتی و موقعیت وِیژه آن در جنوب استان و استان های همجوار شده است.

اقتصاد صنعتی و وجود دومین شهرک صنعتی بزرگ ایران و انتخاب به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در کشور، در دست داشتن نبض حمل و نقل باری کشور با دارا بودن بزرگ ترین تعاونی رانندگان کامیون و کامیونت کشور، سومین شهر دانشگاهی و دومین شهر سیاسی استان تنها بخشی از عوامل مهمی است که موجب شده این شهر در موقعیت فعلی خود قرار گیرد؛ اما بررسی تمام این عوامل نشان می دهد که تنها دلیل مشترکی که بین این عوامل برای رشد و توسعه شهر وجود داشته قرارگیری در کریدور شمال جنوب کشور و محل تلاقی بودن پنج استان است.

اما این موقعیت فعلی با گمانه زنی ها پیرامون احداث بزرگراه اصفهان-شیراز دچار تزلل شده است.

اگرچه سیدحسین میرشفیع، معاون وزیر راه در جلسه بررسی نحوه احداث و عبور آزادراه اصفهان – شیراز در فرمانداری شهرضا بیان کرده بود که شهرضا در ساخت این اتوبان به حاشیه نمی رود و قول های مساعدی به فرماندار این شهر و نماینده آن داده بود، اما صحبت های تایید نشده پیرامون این اتوبان حاکی از آن است که شهرضا محلی از اعراب در اتوبان اصفهان-شیراز ندارد.

خبر خروجی سایت های خبری مبنی بر جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پروژه های آزادراهی استان اصفهان که از زبان مدیر کل راه و شهرسازی استان بیان شده بود، حاکی از آن است که نقشه های بسیاری از این اتوبان ها و بزرگراه ها تدوین شده و به زودی کلنگ آن ها بر زمین می خورد.

اگرچه برخی صحبت های تایید نشده خبر از رایزنی های مسئولان شهرستان در تهران مبنی بر لغو احداث اتوبان جداگانه ای در مسیر اصفهان تا ایزدخواست و تعریض جاده فعلی اصفهان-شهرضا و شهرضا با ایزدخواست دارد اما گویا این لابی ها به نتیجه نرسیده و یا برخی مسئولان شهرستانی شهرضا هنوز عمق فاجعه حاشیه روی شهرضا را درک نکرده اند.

تاسیس این اتوبان در مسیر جدیدی به جز مسیر فعلی اصفهان به ایزدخواست که شهرضا محور آن است، تاثیر مهمی بر اقتصاد کل جنوب استان خواهد گذاشت و نه تنها موقعیت مکانی و سیاسی شهرضا را به حاشیه می برد، بلکه صنعت سفالی که مسئولان این شهر به گفته خود آن را با زحمت ثبت ملی کرده اند و نیز آینده پروژه بر زمین مانده منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، توسعه شهرک رازی و تاثیرگذاری در جذب شهروندان شهرها و مراکز استان های همجوار برای درمان، اشتغال و ادامه تحصیل را با مشکل مواجه می کند.

حال جای این سوال باقی است که اقدام های چراغ خاموش برخی مسئولان شهرستانی و عدم اجازه درز جزئیات این پروژه ها با کدام منطق قابل توجیه است؟!

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۲۶۹۹/شهرضا_در_بزرگراه_اصفهان_شیراز_محلی_از_ا_عراب_ندارد_مسئولان_روزه_سکوت_گرفته_اند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: