Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-27@03:30:20 GMT

نوروز 97 به سمت اصفهان و شیراز | نوروز نگین های انگشتری ایران

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۲۷۱۱/نوروز_۹۷_به_سمت_اصفهان_و_شیراز_نوروز_نگین_های_انگشتری_ایران

اصفهان و شیراز، هرسال طرفدارای خودشو تو برنامه سفر نوروزی دارن. این دو شهر، هر کدوم به نوبه ی خودشون مثل نگین انگشتری ایرانن و دیدنشون بر هر ایرانی واجبه. برای رفتن به این شهر ها روش های مختلفی وجود داره... با نزدیک شدن به نوروز 97 و گل کردن سفر نوروزی بد نیست که یه برنامه ی سفر به اصفهان و سفر به شیراز داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این پست مجله همگردی همراه باشین که برنامه ی سفر شش روزه ی بازدید از این شهر ها رو براتون در نظر گرفتیم. تو این سفر به اصفهان سه روز تو اصفهان گشت و گذار داریم و سه روز هم سفر به شیراز دارین. با توجه به اینکه مخاطبای مختلف تو شهرهای مختلفن، ما مسیر رو میذاریم به بر خودتون، خودتونو جوری به اصفهان برسونین که از صبح بتونین برین گشت و گذار. 
سفر از تهران به اصفهان از ترمینال آزادی، بیهقی و جنوب با اتوبوس امکانپذیره، هواپیما و ماشین شخصی هم که می تونه انتخاب هاتون باشه. یادتون باشه برنامه ی گردش سفر نوروزی شما فشردست... انرژیتون رو ذخیره کنین...

روز اول سفر به اصفهان

تو روز اول سفر به اصفهان، قراره چهار مکان دیدنی رو ببینین و تقریبا سه ساعت برای این بازدید ها زمان لازم دارین.  دو مکان دیدنی صبح تا ظهر و دو تا هم بعدازظهر برای روز اول سفر نوروز شما در نظر گرفته شده...پس برنامه ی بیدار شدن از خوابتون رو جوری بذارید تا قبل از ناهار بتونین این دو مکان رو ببینید! منارجنبان که در حوالی اصفهان، کیلومتر 6 اصفهان- نجف آباد قرار داره، متعلق به دوره ایلخانینه و به سبک مغولی ساخته شده. این بنا با کاشی های لاجوردی و نکات بارزش، از دیدنی ترین های اصفهانه. نکته ی بارز منارجنبان اینه که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر به حرکت در می آد و تمام ساختمون می لرزه. این بنا و باغ اطرافش آدمو بسیار مجذوب خودش می کنه. بازدیدتون که تموم شد، کمی مسافتتون تا مکان دیدنی بعدی زیاده. حالا دیگه نوبت دیدن مسجد حکیم یا رنگرزان می رسه. این مسجد با کاشیکاری های زیبا و خطوط زیبای متنوعی یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به حساب میاد. این روزها به جز سر درش، چیزی ازش باقی نمونده این سردر  1000 سال قدمت داره و از آثار عالی و طراز اول صدر اسلام به حساب میاد. 
با این برنامه ریزی احتمالا زمان ناهار رسیده، باقالی ذرت (خوراسگان)، آش سماق، کله جوش که ازغذاهای ایلات اصفهانه، سرگنجشکی، کوکو قندی، قیمه ریزه، آش ماش و قمری، یخنه ترش، ماش و زردک، اوماج سرکه و چغندر همگی از  از غذاهای محلی اصفهان هستن که می تونین اونها رو در رستوران های خوان گستر سیتی سنتر ، رستوران خوان گستر جلفا، شهرزاد و بریانی اعظم امتحان کنین. همینطور اصفهان به واسطه ی اینکه شهر توریستیه، رستوران های زیاد و خوبی داره که لیستی از اون ها رو می تونین از اینجا ببینین.
بعد از ناهار خوراک محبوب، منحصر به فرد و مخصوص اصفهان،رو امتحان کنید...دوغ و گوش فیل! این معجون رو توی قدیمی ترین قهوه خانه عهد صفویه اصفهان، یعنی قهوه خانه چاه حاج میرزا امتحان کنین.
برای عصر برنامه ی دیدن سی وسه پل و پل خواجو به راهه. کمتر کسی هست که این پلها رو نشناسه، حتی اگه نرفته باشه! 
سی و سه پل از در دوران صفویه روی رودخانه زاینده رود ساخته شد. پل الله وردیخان و پل جلفا هم اسم های دیگه ی این پل هستن. سی وسه پل معماری خاصی داره و هر بیننده ای رو به خودش مجذوب میکنه. به خاطر عبور زاینده رود از زیر این پل قسمت های پایینی پل خیلی خنکه. بعد از اینکه سی و سه پل رو دیدین، به پل خواجو برید، پل خواجو یا پل بابا رکن الدین ، روی رودخونه زاینده روده و شرق سی وسه پلهاین پل از دوران شاه عباس دوم صفوی باقی مونده. این پل به دلیل معماری، تزئینات و کاشیکاری های منحصر به فردش از بقیه پل های زاینده رود هم مشهورتره!! پیاده روی در کنار زاینده رود و پل ها زمان زیادی ازتون گرفته و وقت شام و استراحت شده. خوب استراحت کنید که فردا هم روز هیجان انگیزی در انتظارتونه!
اصفهان شهر بسیار توریستیه و پره از اقامتگاه ها، هتل ها، مهمانخانه ها و... است، علی الخصوص پذیرای سفر نوروزی بسیاری از مسافرانه... شما میتونین لیست کاملی از این محل اقامت ها رو از اینجا ببینید.

روز دوم سفر به اصفهان

امروز، روز شلوغی تو سفر نوروزی شماست. هفت مکان دیدنی برای امروز شما در نظر گرفتیم.  چهلستون، میدان نقش جهان، عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، بازار قیصریه و بازار اصفهان، این هفت محل هستن! البته نگران نباشید، خیلی از این ها تو یه مجموعه قرار گرفتن!!
کاخ موزه چهل ستون متعلق به دوره ی شاه عباس اوله که امروزه داخلش موزه نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری شده. در این موزه با شیوه زندگی گذشتگان آشنا میشید، انواع نسخ خطی، نگارگری و ظروف کاربردی و تزئینی متعلق به دوران اسلامی به خصوص صفویه تو این موزه وجود داره. این موزه از نظر قدمت بعد از کاخ گلستان دومین موزه ایرانه و  آثار هنری از قبل از اسلام تا قرن 14 هجری نگهداری میشن. این موزه تا 7 شب بازه.
نمیشه سفر به اصفهان داشته باشی و نری میدون نقش جهانمیدان نقش جهان و اطراف اون که در ادامه معرفی می کنیم، در زمان صفویه ساخته شده. این مجموعه که به دستور شاه عباس اول ساخته شده الگو گرفته از باغ نخجوان آذربایجانه. همه امکانات تفریحی و گشت وگذار در این میدون وجود داره و با رفتن به این مجموعه، تعداد زیادی از بناهای تاریخی رو می بینید.
عالی قاپو یا عالی قاپور کاخ با شکوه 6 طبقه ایه و روبروی مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان قرار گرفته. این کاخ چند منظوره در قدیم محلی برای دیدارها، جلسات و بازدیدهای مهم خارجی و داخلی بوده ولی الان به علت فرسودگی، بی استفاده مونده. این عمارت از روبرو دو طبقه است و از پشت 5 طبقه. 
مسجد امام در میدان باستانی نقش جهان، از دیدنی ترین ها تو اصفهانه، معماری خاص سرمایشی و گرمایشی توی تابستان و زمستان، معرق کاری، کتیبه های قرانی و پیچش غیر ملموس راهرو مسجد به داخله که وقتی وارد صحن مسجد میشیم روبه قبله قرار می گیریم منحصر به فرده.توجه داشته باشین که تو این مسجد، تو فصل های بهار و تابستان نماز جمعه برگزار می شه.
مسجد شیخ لطف الله هم در مجموعه ی میدان نقش جهان قرار داره، دقیقا روبروی عمارت عالی قاپو قرار داره که کاشیکاری های خاص و حوض وسطش منعکس کننده تصویر مسجد و عالی قاپو هست بازار عتیقه فروش ها و فروشگاه های مخصوص سوغات و ادویه خاص اصفهان همین نزدیکی ها هستن. 
بازار قیصریه رو تو سفر به اصفهان حتما ببینین! بازار قیصریه یا همون بازار سلطانی مهمترین بازار اصفهانه که تو مجموعه ی  نقش جهان قرار داره. این بازار باشکوهترین بازار ایران در زمان صفویه بوده. راسته بازار قیصریه دو طبقه بوده که در طبقه پایین مغازه ها و در طبقه بالا هم کارهای دفتری انجام می شده. بازار های نیم آورد، عربان، گلشن، هارونیه، سماور سازها، مخلص و مقصودبیک هم از همین راسته منشعب می شدن که بعضیهاشون هنوز فعالیت دارن.
بازار اصفهان از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه ست. کمتر بازاری از نظر تیپ معماری مثل بازار اصفهان سالم مونده. امتداد بازار بزرگ اصفهان به مسجد جامع و سپس به بازار عریان منتهی می شه.  تو این بازار می تونین انواع ظروف مسی و برنزی دست ساز، انواع و اقسام زیورآلات و جواهرآلات، فرش، ظروف عتیقه، ادویه جات، ترشی جات، میوه خشک، ریسمان، پارچه و ... بخرین.
احتمالا تا الان شب شده و زمان استراحتتون رسیده!

روز سوم سفر به اصفهان

امروز روز آخر سفر به اصفهان شماست! دو و نیم تا سه ساعت از وقتتون رو برای این بازدید صبحتون بذارید. مسجد جامع اصفهان قدیمی ترین بنای تاریخی اصفهانه. اکثر بنای این مسجد مربوط به دوره سلجوقیه اما تعمیراتش به دوران صفویان برمیگرده. شبستان مسجد که روی ستون های مدور قرار داره، با گچبری های خیلی قشنگی تزئین شده که مربوط به عصر دیلمیانه. محراب فوق العاده زیبا و معروف این مسجد هم که از جذابیت های فوق العاده ی این مسجده . موزه ی کلیسای وانک  دو تالار نمایش با چندین ویترین ثابت و سیار داره که تقریبا 850 شی در اون به نمایش گذاشته شده. این اشیا متعلق به قرن های شانزدهم تا بیستم میلادی هستند. بخش های موزه شامل این موارد می شود : کتاب ها و نسخه های خطی،تابلوهای گچبری و نقاشی،منسوجات (دست بافته ها و رودوزی های سنتی)،ظروف چینی و سفالی و...  کلیسای بیت لِحِم مقدس یا کلیسای بـِتقـِحـِم مقدس از دوره صفوی  باقیمونده. این کلیسا تو خیابون نظر شرقی، میدون جلفا واقع شده که متعلق به قرن 17 میلادیه. این کلیسا از نظر نقاشی های درونش و نمای خارجیش منحصر به فرد و بسیار باشکوهه. 
وقت ناهار رسیده، ناهارتون رو میل کنید و راهی شیراز بشین تا شب اونجا باشین و ادامه ی سفر نوروزتون رو تو این شهر ادامه بدین.

سفر نوروزیتون رو به سمت شیراز ادامه بدین...

روز اول سفر به شیراز

سفر به شیرازتون شروع شد! شیراز، شهر عشاق، زادگاه حافظ وسعدی، سرزمینی از دیدنی ها و نگین شهر های توریستی ایرانه که در ادامه ی سفر نوروزیتون بهش سفر می کنین. هوای شیراز در نوروز عالیه و فرصتی مناسب برای دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهره. مردم بسیار خونگرم و مهربون شیراز، سفر به شهر شعرا رو براتون خاطره انگیز خواهند کرد. شب رو خوب استراحت کنین که فردا روز پر هیجانی در انتظارتونه!
برای صبح تا ظهر روز اول سفر به شیرازتون بازدید از چهار مکان دیدنی در نظر گرفتیم. مسجد نصیر الملک اولین مقصد شما خواهد بود. این مسجد به مسجد صورتی هم معروفه . جادوی رنگ های تو این مسجد نظر همه ی بازدید کنندگان رو به خودش جلب می کنه. این مسجد در عهد قجر ساخته شده از زیباترین مساجد شیرازه. در مجاورت این مسجد، از امامزاده زنجیری هم بازدید کنین. به اینجا میگن امامزاده زنجیری، چون در زمان حکومت نصیرالملک، متهم ها رو در امامزاده زنجیر می کردن، اگه زنجیر پاره می شد، متهم بی گناه بود و در غیر این صورت گناهکار!معماری زیبای این حرم هم زیبا و چشم نوازه. تو روزهای سه شنبه هم مردم  به اینجا میان و نذرهاشون رو ادا می کنن.
بعد از بازدید از مجموعه ی مسجد و امامزاده، به خانه زینت الملوک (موزه مادام توسو) برید. سفر نوروزی شما بدون بازدید از اینجا مطمئنا نیمه کاره است! این خونه از آثار تاریخی دوره قاجاره. سقف اتاق هاش با تصاویر حیوانات، پرندگان و گل و بوته تزئین شده. این خونه به فاصله یک کوچه از باغ قوام قرار داره و راهی زیرزمینی به عمارت باغ قوام داره و در واقع اینجا محرمخانه و اندرونی باغ قوام به حساب می آد. در نظر داشته باشین که داخل این خونه مجسمه های مومی مشاهیر و تاریخ شیراز وجود داره که نمی شه تحت هیچ شرایطی اونجا رو ندید.
مقصد بعدی و آخرین مقصد صبحتون نارنجستان قوامه. همونجور که قبل از این گفته شد، خونه زینت الملوک و نارنجستان خاندان قوام الملک نزدیک به هم قرار دارن. عمارت اصلی این عمارت بسیار زیباست و در حیاط باغ نارنج! معماری این عمارت بسیار زیبا و منحصر به فرده. ابراهیم خان قوام الملک این بنا رو در سال 1345 خورشیدی به دانشگاه شیراز هدیه داده و امروزه تبدیل به دانشکده هنر معماری شده.
بازدیدهای صبح سفر به شیرازتون تموم شدن و حتما زمان ناهار رسیده. وقتی حرف از غذاهای شیرازی میشه، همه یاد کلم پلوی شیرازی می افتن. بهترین نوع این غذای معروف رو می تونین توی رستوران صوفی میل کنین.
اگه هم دنبال رستوران های عالی با غذاهای عالی می گردید، رستوران های  شرزه، هفت خوان، شاطر عباس، شاندیز، برنتین، راز و لوتوسجز بهترین و با کیفیت ترین رستوران های این شهرند. به دلیل اینکه شیراز شهر توریستی و بزرگیه، اکثر رستوران های اون کیفیت خوبی دارن. لیست رستوران های شیراز رو می تونین از اینجا ببینین. فالوده شیرازی هم که دیگه نیازی به تعریف نداره...معروف ترین خوراکی شیرازه که قدیمی ترینش رو می تونین در بستنی جمشیدیان میل کنین. بهترین بستنی شیراز رو هم می تونین از بابا بستنی  بگیرین. 
برنامه ی عصرتون در روز چهارم سفر نوروزیتون، با گشت و گذار تو آرامگاه سعدی شروع می شه. این بنای زیبا که تلفیقیه از معماری قدیم و جدید وسط باغی باصفا میزبان میهمانان خودشه که زیبایی و آرامش رو بهشون القا می کنه. بعد از آرامگاه سعدی ، به باغ دلگشا برید. این باغ نزدیک آرامگاه سعدی و منبع آبش هم قنات داخل آرامگاه سعدیه.این باغ تاریخی شش هکتاری هست که مال دوره حکومت ساسانیانه مثل اسمش واقعا دلگشاست! ایستگاه بعدی توقفتون حرم شاهچراغ هست. آرامگاه احمد بن موسی کاظم (ع) یا شاهچراغ که برادر امام رضا (ع ) هست، باقیمونده از دوره اتابکان فارس، یعنی قرن ششم هجری قمری ساخته شده که ارج و غرب ویژه ای بین شیرازی ها داره. شب رو استراحت کنید، که فردا روز بسیار ویژه ایه و انرژی زیادی لازم دارین.

روز دوم سفر به شیراز

بخشی از روز دوم سفر نوروزی شما اختصاص داره به گشت و گذار تو ایران باستان که هر چی ازش بگیم، باز کمه! امروز صبح رو زودتر بیدار شین، چون برا رفتن به تخت جمشید باید برید 56 کیلومتری شیراز، مرودشت. بنای تخت جمشید رو داریوش اول شروع کرد و پس از مرگش جانشینانش، خشایارشا و اردشیر اول ادامه پیدا کرد. 5 کیلومتر دورتر، نقش رستم در کوه حاجی آباد قرار داره که یکی از زیباترین آثار باستانی ایرانه. 3کیلومتری شمال تخت جمشید، در داخل شکاف کوه، نقوش برجسته ای از دوره ی ساسانیان قرار گرفته که نقش رجب نام داره. دیدن این بخش از عظمت از تاریخ خالی از لطف نیست.
برای عصر روز دوم سفر به شیرازتون بازدید از دروازه قرآن، دروازه ی ورودی شهر شیراز، در کنار آن مقبره خواجوی کرمانی، کتابخانه ملی(نگارخانه ی تار و پود یا کارخانه نساجی قدیم) و بازدید از  آرامگاه حافظ(حافظیه) در برنامه ی گشت و گذارهای شما قرار داره. آرامگاه حافظ تو غروب و شب حال و هوای خاص و ویژه ای داره که تو کمتر جایی میتونین تجربش کنین.

 روز سوم سفر به شیراز

امروز روز آخر سفر نوروزیتونه... برنامه ی گشت و گذار پرباری برای امروزتون در نظر گرفتیم. ارگ کریم خان، در مرکز شهر شیراز قرار داره. این ساختمون چهار گوشه با ارتفاع 15 متر، از دوران حکومت پرعظمت کریم خان زند به یادگار مونده که منزل رسمی و استراحتگاه کریم خان بوده.البته بعضی از تکه های اون در زمان آقامحمدخان قاجار برای ساخت کاخ گلستان به تهران آورده شد. مکان دومی که برای گردش صبحتون معرفی می کنیم، حمام وکیله. این مکان که امروزه تبدیل به رستوران و چایخونه شده، در گذشته حمام بوده! بعد از بازدید از حمام وکیل، در همان حوالی به مسجد وکیل بروید. این مسجد جز بناهای پر ارزش دوران زندیست و امروزه نماز جمعه شیراز هم اینجا برگزار می شه. معماری اسلامی و فوق العاده ی این مسجد در نوع خودش کم نظیره! بازار وکیل رو تا به انتها برید، در ضلع شرقی بازا، یه هشتی قرار داره که به سرای هنر، سرای مشیر و گلشن شیراز معروفه. این سرای بازمونده از دوره ی قاجار برامون به یادگار مونده و معماریش فوق العادست. 
بعد از ناهار روز آخر سفر نوروزی، برنامه ی رفتن به موزه پارس و باغ ارم رو دارین. موزه پارس موزه ای در باغ نظر شیراز که توش اشیا قدیمی از دوران قبل و بعد از اسلام نگهداری می شه و آرامگاه کریم خان زند در این مکان قرار داره. باغ ارم یکی از زیباترین باغ های ایرانه و الان هم باغ گیاه شناسی دانشگاه شیرازه. ساختمون اصلی باغ دست خاندان ایلخانی بوده اما در دوره ناصرالدین شاه، حاج نصیرالملک شیرازی باغ را خریده و ساختمانی که الان درونش موجوده رو ساخته. سروهای سر به فلک کشیده، باغ مرکبات، آبشارها، تالار عمارت بسیار دیدنین. کپیژ کاری از معماری دوره ساسانیان و دوره هخامنشیان رو میشه توی بعضی از بخش های باغ دید.

سفر نوروزیتون خوش!

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۲۷۱۱/نوروز_۹۷_به_سمت_اصفهان_و_شیراز_نوروز_نگین_های_انگشتری_ایران را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: