Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@01:44:06 GMT

سرنوشت منطقه آزاد قصرشیرین بعد از گذشت یک سال و نیم از ارائه لایحه به مجلس به کجا رسید

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۲۷۲۱/سرنوشت_منطقه_آزاد_قصرشیرین_بعد_از_گذشت_یک_سال_و_نیم_از_ارائه_لایحه_به_مجلس_به_کجا_رسید

سرنوشت منطقه آزاد قصرشیرین بعد از گذشت یک سال و نیم از ارائه لایحه به مجلس به کجا رسید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت:چند روز قبل خبر آمد که منطقه قصر شیرین به لایحه هفت‌گانه مناطق آزاد تجاری اضافه شد؛ مدت‌هاست که لایحه مناطق آزاد به صحن علنی مجلس رسیده است: چهاردهم تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که رئیس‌جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید درباره ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این مناطق جدید در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد.

کیوان کاشفی، گفت: براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر) و کرمانشاه (قصر شیرین) منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد، ایجاد کند.

وی ادامه داد: با این‌حال کماکان لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد و هنوز جهت رأی به صحن علنی مجلس نرفته است.

کاشفی گفت: بر این اساس باید منتظر ماند و دید که علی‌رغم گذشت بیش از یک سال و نیم از ارائه لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی چه زمانی تکلیف ایجاد این مناطق معین خواهد شد و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این لایحه را به صحن علنی ارسال خواهد کرد. اما ظرفیت منطقه قصرشیرین که اخیراً به لیست مناطق آزاد تجاری اضافه‌شده است چیست؟

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه درباره ظرفیت‌های قصر شیرین و چرایی اضافه شدن این منطقه به لیست لایحه منطقه آزاد افزود:منطقه قصرشیرین به دلیل نزدیکی دو مرز خسروی و پرویزخان فرصت‌های بالایی برای رشد منطقه و اقتصاد کل کشور دارد و ازآنجایی‌که زیرساخت‌های موردنظر در این منطقه وجود دارد می‌تواند پل ارتباطی با بخش میانی کشور عراق باشد.»


کاشفی گفت:«قصر شیرین می‌تواند پل ارتباطی از مرکز کشور ایران با مرکز کشور عراق قرار گیرد. ازیک‌طرف مرز پرویزخان به منطقه آزاد قصر شیرین چسبیده است و با بخش اقلیم کردستان از سلیمانیه تا اربیل و بعد تا شلمچه ارتباط را نزدیک می‌کند و مرز خسروی ارتباط با استان‌های دیاله، بغداد را تسهیل می‌کند. این مرز کوتاه‌ترین مسیر به مرکز عراق است. این منطقه می‌تواند منطقه تجاری-صنعتی مهمی برای ایران و عراق باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت:کرمانشاه دارای توان تاریخی و بالقوه در امر تجارت و صادرات است و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه 95 سال قدمت دارد و به‌رغم پایین بودن شاخص‌های مختلف اقتصادی، ما در سال، صادرات سه‌میلیاردی از استان انجام می‌دهیم که حدود نیمی از آن حاصل زحمات واحدهای تولیدی و تجار ماست. برای همین چنین پتانسیلی می‌بایست تقویت شود که تقویت آن موجب تأثیرگذاری مستقیم بر سایر حوزه‌ها خواهد شد.
 

وی بیان کرد:همچنین خسروی اولین مرزی رسمی و ارتباطی ایران با کشور عراق بوده و ما باید از این فرصت تاریخی به نفع خود استفاده کنیم. قصر شیرین با کرمانشاه که فرودگاه کرمانشاه هاب منطقه است، فاصله خیلی کمی دارد و این مزیت بزرگی برای این منطقه است. البته این منطقه می‌تواند به دلیل مشخصه آب و هوایی به‌عنوان بندر خشک هم مورداستفاده قرار گیرد و در همکاری با بنادر جنوبی به یک هدف بزرگی برسند و آن انجام کارهای تولیدی و تجاری است.

به گفته کاشفی، منطقه به دلیل تمرکز منطقه بر روی نفت، پتروشیمی و مشتقات آن در دو کشور ایران و عراق (کرکوک، بغداد و سلیمانیه) می‌تواند در حوزه این صنعت نقش‌آفرینی جدی داشته باشد. از سوی دیگر نزدیک‌ترین مسیر به بازارهای سوریه و اردن است. این‌ها بازارهایی هستند که نقطه صفر مرزی خسروی تا دمشق 1100 کیلومتر است.

رئیس اتاق کرمانشاه افزود:بدون شک تبدیل قصر شیرین به منطقه آزاد تجاری موقعیت‌های بهتر و فرصت‌های ناب‌تری را برای مردم منطقه ایجاد خواهد کرد و میل به تحول اقتصادی و سرمایه‌گذاری و رونق را در مردم ما بیشتر خواهد کرد که همین مهم باعث بهبود وضعیت معیشت و ایجاد بسترهای توسعه در این منطقه خواهد شد.

 

انتهای پیام/ز

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه 95 سال قدمت دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۲۷۲۱/سرنوشت_منطقه_آزاد_قصرشیرین_بعد_از_گذشت_یک_سال_و_نیم_از_ارائه_لایحه_به_مجلس_به_کجا_رسید را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: