Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@17:26:10 GMT

فرهنگ اصیل ایرانی پنهان در برابر ژورنال های غربی/وقتی چرخ تولید، طرح های ایرانی را نمی دوزد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۶۳۰۰۵/فرهنگ_اصیل_ایرانی_پنهان_در_برابر_ژورنال_های_غربی_وقتی_چرخ_تولید_طرح_های_ایرانی_را_نمی_دوزد

فرهنگ اصیل ایرانی پنهان در برابر ژورنال های غربی/وقتی چرخ تولید، طرح های ایرانی را نمی دوزد

پوششی که قرن ها در قالب لباس های محلی رنگارنگ و متنوع در این سرزمین با تمدنی کهن مد بود و با دستان پر توان زنان ایرانی دوخته می شد، طی یک سده اخیر به ویژه در سه دهه اخیر در این سرزمین در برابر لباس های وارداتی غربی رنگ باخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازعصر اترک،تن پوش هایی را می گویم که قرن ها بر تن مردمان این سرزمین جلوه می کردند و گویای عقیده، باور، فرهنگ، تمدن و مذهب این کهن بر و بوم بودند و متاسفانه با وزش باد واردات لباس از آن سوی مرزها در یک سده اخیر رنگ باختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال این است که چه شد جلوه ای از این فرهنگ اصیل، پر پیشینه، زیبا و غنی با وزش بادی از سوی آن طرف مرزها رنگ باخت؟


آیا جلوه ژورنال های غربی پر رنگ لعاب تر بود و یا فرهنگ این سرزمین کهن در گذر زمان نیاز به تغییر در ظواهرش را داشت و نیاز بود که همرنگ زمانه شود؟


آیا فرهنگ و لباس این سرزمین دیگر برای ساکنانش جلوه گری نمی کرد یا اینکه ساکنان این سرزمین به دنبال تنوع جدیدی بودند و می خواستند آن را در ژورنال ها و دوخت های غربی بیابند!


هر آنچه که پشت سر گذاشتیم، گذشت، اما در نقد آنچه که گذشت باید گفت که هر چند لباس ایرانی جلوه ای از فرهنگ زیبای این سرزمین برای ساکنانش بود و در گذر زمان و طی دهه های اخیر در نگاه این مردمان رنگ باخت اما روح ایرانی از گذشته اش جدایی ناپذیر است و احیای داشته های کهنش را مطالبه می کند.


مهم این است که چگونه این بخش از فرهنگ و داشته کهن و غنی خود را ( البته به روز شده را ) دوباره احیا کنیم و چشم مردمان این سرزمین را به پوشش های زیبای ایرانی مسحور کنیم!

الگو گیری از طرح های غربی


به گزارش خبرنگار عصر اترک، سهراب خطیب، رئیس اتحادیه پوشاک فروشان شهرستان بجنورد درباره مدل لباس هایی که در فروشگاه های پوشاک به فروش می رسند و همخوانی آنها با فرهنگ ایرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت نساجی در این کشور رشد نکرده است، بنابراین واردات لباس از مبادی رسمی و یا قاچاق به بازار ایران رشد کرد و واردات لباس با مدل های غربی و غیر ایرانی سلیقه ایرانیان را تغییر داد.


خطیب عنوان کرد: حتی از این موضوع نیز مطلع شده ایم که کارشناسان صنعت نساجی و طراحی دوخت کشورهای ترکیه و چین به ایران سفر می کنند تا از سلیقه مشتری ایرانی آگاه شوند و برای بازار ایران طراحی لباس را انجام دهند.


وی خاطر نشان کرد: بخشی از لباس هایی که در بازار کشور و استان خراسان شمالی در حال فروش هستند، در کارگاه های رو زمینی و یا زیر زمینی این کشور تولید می شوند که از مدل طراحی های آن ور آبی الگو می گیرند.


خطیب در ادامه بر تقویت و رشد صنعت نساجی در ایران تاکید کرد و گفت: با رونق این صنعت، تولید طراحی مدل لباس های ایرانی که با فرهنگ سرزمین مان همخوان باشد، جایگزین واردات لباس غربی و غیر ایرانی خواهد شد.


وی همچنین به اقدام دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت: از زمانیکه این اقدام در دولت تدبیر و امید جدی گرفته شده و ضعیت واردات لباس نیز بهتر شده است و دیگر هر لباسی به بازار ایران وارد نمی شود.

تاثیر واردات لباس بر فرهنگ و سلیقه مردم


بانو طبری، مربی یک آموزشگاه خیاطی در بجنورد نیز درباره لباس هایی که در فروشگاه های پوشاک کشور و استان خراسان شمالی به فروش می رسند، گفت: به عقیده من پوشش در لباس به ویژه برای بانوان بسیار مهم است و این در حالی است که اغلب مدل لباس هایی که در پشت ویترین فروشگاه های پوشاک می بینیم با فرهنگ و عرف ایرانی فاصله دارد که این امر متاثر از واردات لباس به کشور است.


طبری افزود: واردات لباس به کشور، فرهنگ و سلیقه ایرانیان را در پوشش تغییر داده است.


وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر مهمترین منابع طراحی دوخت موجود و در دسترس کشور، ژورنال های غربی هستند و این در حالی است که دانشکده ها و آموزشگاه های ایران طراحان هنرمند و خلاقی را تربیت کرده اند که فضا برای ارائه کار به دست نیاورده اند.


طبری بر سرمایه گذاری در زمینه صنعت نساجی و تولید لباس با طراحی های دوختی که همخوان با فرهنگ ایرانی باشد همچنین برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایرانی تاکید کرد.


وی همچنین گفت: برای تغییر سلیقه ایرانیان باید بر روی تبلیغ و نهادینه کردن طراحی های دوخت داخلی اقدام شود.

تقویت طراحی های دوخت با فرهنگ ایرانی


بانو برقی، مدیر یکی دیگر از آموزشگاه های خیاطی شهر بجنورد نیز اظهار کرد: هنرجویان خیاطی در آموزشگاه ها پایه و اساس دوخت لباس را آموزش می بینند اما در نهایت مدل لباس به سلیقه مشتری باز می گردد که مدل لباس پوشیده و یا دکلته را انتخاب کند.


به گفته وی، تا هنگامیکه واردات لباس به این کشور جریان داشته باشد، فرزندانمان کورکورانه از مدل لباس های غربی و غیر ایرانی استفاده می کنند.


برقی تصریح کرد: برای تغییر سلیقه از انتخاب لباس با مدل غیر ایرانی به انتخاب لباس با مدل و فرهنگ ایرانی علاوه بر اینکه باید بر روی تولید طراحی های دوخت با فرهنگ ایرانی سرمایه گذاری انجام شود همچنین می بایست فرزندان خود را تعلیم دهیم تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و ارزش لباس پوشیده را درک کنند و به خود اجازه ندهند که هر لباسی را بپوشند.

ایده گیری از لباس های اصیل و سنتی


بانو فخر نبی، از تولید کنندگان لباس با طراحی های سنتی در شهر بجنورد نیز اظهار کرد: در گذشته نه چندان دور شاهد بودیم که اغلب لباس های پشت ویترین با مدل های غربی با ویژگی هایی از جمله پارگی در لباس و یا با نوشتارهای انگلیسی بودند که حتی مشتریان معنای نوشته های انگلیسی را نمی دانستند.


فخر نبی افزود: این در حالی است که طی چند سال اخیر اتفاق خوبی در کشور رقم خورده است و آن این است که تولیدکنندگان داخلی برای تولید لباس اجتماع شامل مانتو به سوی ایده گیری از لباس های سنتی و اصیل ایرانی گرایش پیدا کرده اند و لباس هایی پر چین که تنگ و چسبان نیز نیستند را تولید و به بازار عرضه می کنند که با استقبال مشتریان ایرانی مواجه شده اند.


وی درباره ویژگی لباس های سنتی نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه لباس های اصیل و سنتی ایرانی تنوع در مدل و رنگ داشتند، با ایده گیری از این لباس ها، در حال حاضر لباس هایی دوخته می شوند که متنوع از رنگ و مدل همچنین پوشیده و همخوان با فرهنگ ایرانی هستند.


وی افزود: با این وجود، هنوز لباس های مجلسی پشت ویترین ها، لباس های غیر ایرانی و غربی هستند که باید در این زمینه نیز طراحان دوخت لباس دست به کار شوند.


فخر نبی در ادامه به برگزاری جشنواره های مد و لباس نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون شش دوره جشنواره مد و لباس در کشور برگزار شده است که بنده به عنوان یک تولیدکننده صاحب برند در چهار دوره از این جشنواره شرکت کرده ام و برگزاری این جشنواره ها را اقدامی بسیار ارزشمند برای تقویت تولید طراحی دوخت لباس ایرانی می دانم.


وی تصریح کرد: عقیده دارم که طراحان دوخت لباس ایرانی توان و قدرت رقابت با طراحان بین المللی و صادرات لباس با مدل های ایرانی را دارند که البته باید حمایت شوند.

استفاده نشدن از خلاقیت طراحان داخلی


بانو مکتبیان، مدیر گروه رشته طراحی دوخت دانشکده فنی و حرفه ای خراسان شمالی نیز با بیان اینکه معتقد هستم در ویترین فروشگاه های پوشاک ایرانی باید لباس هایی متنوع، زیبا و پوشیده جلوه نمایی کنند تا لباس های وارداتی با مدل های غربی، عنوان کرد: این لباس های وارداتی همچنین ماهواره و فضای مجازی سلیقه ایرانیان را در انتخاب مدل لباس ها تغییر داده اند.


مکتبیان تصریح کرد: با این وجود، خوشبختانه طی چند سال اخیر اقدامی بسیار خوبی در زمینه تولید لباس در کشور رخ داده است که در همین راستا، شاهد هستیم لباس هایی در کشور تولید می شوند که از نقش مایه های لباس های سنتی و اصیل ایرانی ایده گیری و به بازار عرضه می شوند.


وی افزود: امیدوار هستم که این گام برداشته شده، ادامه پیدا کند.


با این وجود، مکتبیان با تاکید بر این نکته که باید سر فصل های تدریس رشته طراحی دوخت دانشگاه ها به روز شوند همچنین عنوان کرد: متاسفانه فرصت و زیر ساخت های لازم برای بهره گیری از ایده و خلاقیت طراحان دوخت در کشور آماده سازی نشده اند که می بایست در این زمینه سرمایه گذاری ها انجام شوند.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۳۰۰۵/فرهنگ_اصیل_ایرانی_پنهان_در_برابر_ژورنال_های_غربی_وقتی_چرخ_تولید_طرح_های_ایرانی_را_نمی_دوزد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: