Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@21:59:09 GMT

برنج کاری،آب رودخانه های بروجرد را خشکاند/ رونق کشت برنج به قیمت خشک شدن رودخانه ها

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۶۴۰۹۸/برنج_کاری_آب_رودخانه_های_بروجرد_را_خشکاند_رونق_کشت_برنج_به_قیمت_خشک_شدن_رودخانه_ها

برنج کاری،آب رودخانه های بروجرد را خشکاند/ رونق کشت برنج به قیمت خشک شدن رودخانه ها

افزایش دو برابری کشت برنج در بروجرد سبب شده تا بسیاری از رودخانه ها خشک شوند و به دلیل بی توجهی مسئولین و بی نظارتی سطح کشت برنج به 640 هکتار افزایش یافته و منابع آب قربانی برنج کاری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاکبا شدت گرفتن کم آبی و خشکسالی، بسیاری از تالاب ها، رودخانه ها و چشمه ها خشک شده اند، جهاد کشاورزی در این میان الگوی کشت را مطرح کرد که کشت محصولات آبدوست به حداقل برسد و با این رویه بحران آب، بحرانی تر نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که هر یک از کشاورزان تنها می توانند 10 درصد اراضی خود را به کشت محصولات آبدوست اختصاص دهند اما بسیاری از کشاورزان بدون توجه به الگوی کشت همچنان بر کشت محصولات آبدوست مانند برنج، هندوانه و پیاز مبادرت می کنند و سال به سال بر میزان سطح کشت این محصولات اضافه می شود.

سال گذشته سطح زیر کشت برنج در بروجرد 300 هکتار بود که امسال سطح کشت به 640 هکتار افزایش یافته و علت اصلی افزایش کشت به دلیل سودهی و افزایش قیمت است.

البته برخی از کشاورزان هم زمین های کشاورزی را به کشاورزان غیر بومی اجاره می دهند و درآمدهای خوبی کسب می کنند چه بسا با این اقدام سبب خشک شدن سفره های آب زیر زمینی و رودخانه ها می شوند.

این در حالیست که با افزایش کشت برنج در بروجرد زنگ خطر برای تالاب بیشه دالان به صدا درآمد چرا که برخی از کشارزان برای کشت، آب بخشی از تالاب را به سمت زمین های کشاورزی خود سوق می دهند.

با توجه به این که مصرف برنج داخلی به دلیل سالم بودن بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد و همچنین قیمت بالای برنج، کشاورزان را ترغیب کرده که همه تلاش خود را برای کشت برنج انجام دهند و این اقدام سبب خشک شدن رودخانه ها شده است.

برداشت بی رویه آب برای کشت برنج سبب از بین رفتن جانداران و آبزیان می شود و در برخی از روستاها متاسفانه در کنار ساختمان مسکونی هم کشاورزان اقدام به کاشت برنج کرده اند.

همه این موارد به نوعی نشان دهنده عدم مسئولیت پذیری مسئولان است که تنها نظارت و جلوگیری از کاشت های بی رویه محصولات آبدوست را در حد صحبت انجام داده اند.

غفلت مدیران از برداشت های بی رویه آب توسط سودجویان

برای روشن شدن موضوع ابتدا به سراغ مصطفی مصطفی وند رئیس محیط زیست بروجرد می رویم و که در مورد برداشت های بی رویه آب و خطر نابودی آبزیان گفت: آب از زیر زمین به سطح زمین می آید و برای کشت محصولات آبدوست در زمین های کشاورزی رها می شود و به دلیل این که در منطقه ما رطوبت هوا کم است آب بیشتری برای کشت برنج نیاز است و سبب نابودی رودخانه های و آب های زیر سطحی می شود.

وی با اشاره به خطر بی آبی در تالاب بیشه دالان اضافه کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان آب تالاب بیشه دالان را به سمت زمین های کشاورزی خود سوق می دهند که این اقدام علاوه بر کاهش آب در این تالاب سبب نابودی آبزیان می شود چه بسا تا کنون تعدادی ماهی به دلیل کم آبی تلف شده اند.

مصطفی وند اظهار داشت: گرچه به این کشاورزان اخطارهایی داده شده اما بی توجهی ها ادامه دارد و حتی برای برداشت آب بیشتر، از موتورهای پمپاژ آب استفاده می کنند.

به گفته وی طی دو سال اخیر و بارش ها مناسب باران انتظار داشتیم که تالاب بیشه دالان احیا شود اما با کاشت محصولات آبدوست و برداشت های غیر مجاز احیای این تالاب به حاشیه رفت.

رئیس محیط زیست بروجرد مشکل اصلی برداشت های بی رویه و خطر نابودی آبزیان و کاشت محصولات آبدوست را غفلت مدیران برشمرد و افزود: مشکل اصلی به ما مدیران برمی گردد که غفلت کردیم و نیاز است مدیران دستگاه های مربوطه با همکاری و هماهنگی در بخش های مختلف برای رفع این مشکل اقدام کنند.

کشت برنج نسبت به سال قبل دو برابر شده

رضا امینی رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: کشت برنج سال گذشته حدود 300 هکتار بوده اما امسال کشت برنج در بروجرد دو برابر شده و به 640 هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: رغبت کشاورزان به کشت برنج به دلیل سوددهی بالا بوده و کشت هیچ محصولی در بروجرد ممنوع نیست اما براساس الگوی کشت می توانند انجام دهند و برداشت بیش اندازه آن تخلف است.

نتیجه اقدامات امسال سال بعد مشخص می شود

بهنیا مدیر امور آب منطقه ای بروجرد افزود: 974 چاه کشاورزی مجاز و 170 چاه صنعتی مجاز در شهرستان بروجرد وجود دارد اما آمار چاه های غیر مجاز تغییر نکرده و همچنان جریمه، قطع برق و معرفی به مراجع قضایی برای براداشت های غیر مجاز انجام می شود.

به گفته وی به دلیل هجوم کشاورزان غیر بومی برای کشت محصولات آبدوست در بروجرد اقداماتی در حال انجام است و اثر این اقدامات در سال آینده مشخص می شود.

به هر ترتیب همه این گفتگو ها و عکسها حکایت از بحران آب در رودخانه ها و منابع آبی دارد، منابع آب هایی که به دلیل بی نظارتی و بی توجهی مسئولان قربانی برنجکاری و سودهای سرشار می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۴۰۹۸/برنج_کاری_آب_رودخانه_های_بروجرد_را_خشکاند_رونق_کشت_برنج_به_قیمت_خشک_شدن_رودخانه_ها را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: