Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@22:16:35 GMT

احیای تالاب هامون/ شناسایی رانش احتمالی در دو محور مواصلاتی اردبیل/ گردهمایی فعالان محیط زیست برای احیای جنگل‌های عثمانوند/ کشت برنج، تهدید منابع آبی کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۶۴۱۰۵/احیای_تالاب_هامون_شناسایی_رانش_احتمالی_در_دو_محور_مواصلاتی_اردبیل_گردهمایی_فعالان_محیط_زیست_برای_احیای_جنگل_های_عثمانوند_کشت_برنج_تهدید_منابع_آبی_کرمانشاه

احیای تالاب هامون/ شناسایی رانش احتمالی در دو محور مواصلاتی اردبیل/ گردهمایی فعالان محیط زیست برای احیای جنگل‌های عثمانوند/ کشت برنج، تهدید منابع آبی کرمانشاه

خبرگزاری میزان- احیای تالاب هامون، شناسایی رانش احتمالی در دو محور مواصلاتی اردبیل، گردهمایی فعالان محیط زیست برای احیای جنگل‌های عثمانوند، کشت برنج، تهدید منابع آبی کرمانشاه و ... را دربسته خبری در استان ها چه خبر دنبال کنید.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، احیای تالاب هامون، شناسایی رانش احتمالی در دو محور مواصلاتی اردبیل، گردهمایی فعالان محیط زیست برای احیای جنگل‌های عثمانوند، کشت برنج، تهدید منابع آبی کرمانشاه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را دربسته خبری در استان ها چه خبر دنبال کنید.

احیای تالاب هامون؛ موضوع کارگروه شهرستانی حوزه سیستان

ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کارگروه شهرستانی احیای تالاب هامون با حضور فرمانداران حوزه سیستان و مدیرکل محیط زیست استان و مسئولین شهرستانی و ذینفعان تالاب هامون در محل فرمانداری نیمروز برگزار شد.

دکتر پورملایی افزود: جلسه کارگروه احیای تالاب هامون‌ پس از انجام بازدید میدانی از مسیرها و بسترتالاب هامون در سیستان برگزار شد و پس از اخذ دیدگاه‌های مردم محلی و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات فرمانداران در خصوص لزوم هدایت، حفظ و نگهداشت آب در تالاب هامون مطرح و بررسی شد.

پورملایی گفت: در کارگروه احیای تالاب هامون موارد متعددی برای طرح در کارگروه استانی احیای تالاب هامون مطرح شد که پس از جمع‌بندی و کارشناسی مواردی به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: از جمله موارد تصویب شده ارائه مسیرهای ورود آب به تالاب هامون جهت لایروبی به کمیته شهرستانی تالاب توسط فرمانداران حوزه سیستان بود که مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان در ادامه افزود: هرگونه فعالیت در ابعاد مختلف در تالاب می بایست پس از تصویب در کارگروه احیای تالاب مورد اجرا قرار گیرد.

او گفت: همچنین پیشنهاد عملیات سپاه در خصوص انجام فعالیت لایروبی در تالاب هامون هیرمند در مقابل کوه خواجه پس ار ارائه طرح و در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

پورملایی، پیشنهاد اخذ سهمیه دوم حق آبه زیست محیطی تالاب از طریق امور آب منطقه‌ای با توجه به شرایط تالاب و لزوم حفظ کارکردهای تالاب و مشخص کردن زمان چگونگی و مسیر رهاسازی نوبت دوم حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از محل چاه نیم‌ها با تصویب کارگروه استانی را از دیگر مصوبات این کارگروه بیان کرد.

کاهش تولید پیله تر ابریشم در کشور

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: بروز بیماری در 6 استان کشور موجب کاهش تولید پیله تر ابریشم شد.

‌مهندس علی‌اصغر داداش‌پور ‌از تولید ۸۵۰ تن پیله تر ابریشم در سالجاری خبرداد و گفت:ارزش اقتصادی این میزان تولید بیش از ۲۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۱۸ هزار خانوار در این شغل فعالیت دارند، افزود: امسال بیش از ۲۸ هزار جعبه تخم نوغان در ۲۰ استان کشور توزیع شد که به همت نوغانداران، پرورش کرم ابریشم صورت گرفت.

داداش پور ادامه داد: خوشبختانه تمام پیله‌های تولید شده توسط بخش خصوصی خریداری شد و نوغانداران پیله های خود را به قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی که ۱۸ هزار و ۱۰۴ تومان تعیین شده بود، فروختند.

وی خاطر‌نشان کرد: امسال با حدود هفت‌هزار تومان بالاتر از این نرخ تضمینی یعنی حدود ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم به طور متوسط خریداری شد. قیمت تضمینی نسبت به سال ۹۲ حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

داداش‌پور گفت: از ۸۵۰ تن پیله تر ابریشم، دست‌کم ۱۳۶ تن نخ ابریشم استحصال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این مقدار نسبت به سال گذشته که ۱۴۷ تن بود، کمتر است، گفت: بروز بیماری در شش استان کشور، بیش از چهارهزار جعبه تخم نوغان را دچار آسیب کرد و به همین دلیل امسال تولید پیله تر ابریشم در کشور کاهش یافته است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: با این حال‌ گیلان که بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارد، از این بیماری مصون ماند.

وی گفت: در‌ گیلان ‌حدود ۱۵ درصد افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته گزارش شده است.

گیلان در دود

دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش این روزها هوای گیلان را آلوده می‌کند.

گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که در حال حاضر برداشت برنج از شالیزارهای این استان در حال انجام است.

برخی از کشاورزان پس از برداشت برنج بلافاصله بستر لازم را برای پرورش راتون فراهم می‌کنند و با تولید برنج بیشتر موجب ارتقای درآمد خانوار می‌شوند.

اما عده‌ای هستند که آگاهانه یا غیرعمد، پس از برداشت محصول کاه وکلش مزارع را آتش می‌زنند که علاوه بر وارد کردن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ساختار بیولوژیکی و آلی خاک، باعث آلودگی هوا و مزاحمت برای مردم می‌شود.

در واقع آتش زنندگان کاه و کلش نه تنها درآمد و ثروت ناشی از فروش این محصولات را دود می‌کنند،بلکه موجب راهی کردن افرادی به بیمارستان می‌شوند که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند.

آتش‌زدن کاه و کلش با توجه به اینکه تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود، جرم بوده و با مجرمین برخورد قانونی خواهد شد.

این اقدام باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های زنده خاک، مواد غذایی، کاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاک‌شده و آلودگی هوا و محیط زیست را نیز به دنبال دارد.

با فرارسیدن فصل برداشت محصول برنج در استان، جلسه‌ای با حضور دهیاران در خصوص ممانعت از سوزاندن ضایعات کشاورزی از سوی روستاییان در بندرانزلی تشکیل شد.

هادی‌پور رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی گفت: آلودگی هوا در نتیجه سوزاندن ضایعات کشاورزی در این فصل از جمله معضلات عمده محیط زیستی استان به شمار می‌آید که متولیان امر ازجمله جهاد کشاورزی باید شرایط مناسب جهت ذخیره کاه و کلش روستاییان را فراهم‌ کنند.

وی افزود: دهیاران در آگاهی و اطلاع‌رسانی روستاییان تحت مدیریت خود نقش مهمی دارند.

هادی‌پور گفت: به دلیل حساسیت موضوع با همکاری اداره جهاد کشاورزی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دهیاران شده است.

کشت برنج، تهدید منابع آبی کرمانشاه

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به مصرف بالای آب در کشت "برنج"، گفت: کشت این محصول در کرمانشاه ممنوع است و فقط استان‌های گیلان و مازندران مجاز به کشت برنج هستند.

محمودرضا شهلایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از مصرف بالای آب جهت تولید برنج یاد کرد و افزود: هر هکتار برنج حدود 20 تا 25 هزار مترمکعب در سال آب مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی است.

وی اظهار کرد: در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران بخش زیادی از آب مصرفی برای محصول برنج از طریق بارندگی‌ تامین می‌شود، اما در استان کرمانشاه کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز کشت برنج باید از منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها استفاده کنند.

به گفته این مسئول، کشت برنج با اقلیم استان کرمانشاه سازگار نیست و منابع آبی استان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به کشت برنج در برخی از نقاط استان از جمله صحنه، هرسین و گیلانغرب، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشاورزان به دلیل سود اقتصای که این محصول دارد، نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند.

شهلایی بر لزوم جلوگیری از کشت این محصول پرمصرف تاکید کرد و یادآور شد: اگرچه از قبل با همکاری جهاد کشاورزی به کشاورزان در خصوص عدم کشت برنج هشدار داده بودیم، اما متاسفانه شاهد کشت این محصول بودیم.

وی از برخورد با افراد متخلف هم خبر داد و گفت: با حکم دادستانی تعداد از موتور پمپ‌های اراضی زیر کشت برنج برداشته شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: با کشاورزان اتمام حجت کرده ایم که دیگر کشت برنج انجام ندهند.

برخورد با عوامل فروش و عرضه غیرقانونی پرندگان در ایلام

فارس: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام از آغاز بازرسی نیروهای یگان حفاظت این اداره کل از مغازه های پرنده فروشی ها در ایلام و همچنین کشف دو بهله عقاب در یک رستوران خبر داد.

عبدالصاحب بازیار گفت: برای جلوگیری افراد سودجو که اقدام به خرید و فروش پرندگان می‌کردند نیروهای یگان حفاظت این اداره کل، طی یک برنامه‌ریزی و با هماهنگی معاون دادستان شهرستان ایلام و همکاری مأموران انتظامی اقدام به بازرسی از مغازه‌های پرنده فروشی در ایلام کردند.

وی افزود: طی بازرسی در سطح شهر ایلام، از چند مغازه پرنده فروشی تعداد 10 قطعه سهره وحشی، دوبطانه سنجاب وحشی و یک سر خارپشت وحشی کشف شد.

بازیار ادامه داد: همچنین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، اقدام به بازرسی از یک رستوران غذاخوری در ابتدای شهر ایلام کرده که دو بهله عقاب از نوع سارگپه پابلند کشف و ضبط شد.

وی گفت: پس از تنظیم صورتجلسه تخلف برای متخلفین ، پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: پرندگان و حیوانات وحشی کشف شده پس از اطمینان از سلامت آنها در زیستگاه‌های طبیعی ایلام رهاسازی می‌شوند.

بازیار در پایان ضمن هشدار به متخلفینی که اقدام به شکار، نگهداری و صید غیرمجاز گونه‌های جانوری می‌کنند اعلام کرد مأموران یگان حفاظت محیط زیست به طور شبانه‌روزی در حال گشت زنی و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند و با متخلفان برابر قانون با قاطعیت برخورد خواهد شد.

شناسایی رانش احتمالی در دو محور مواصلاتی اردبیل

مهر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از شناسایی خطر رانش در دو محور مواصلاتی استان خبر داد.

علی رحمتی گفت: در حال حاضر در برخی محورها احتمال رانش و یا ریزش بهمن بررسی شده که نیازمند ساماندهی و چاره‌اندیشی است.

وی افزود: از جمله در محور صائین از اسفندماه سال گذشته تا خردادماه امسال ۲۰۰ تن آسفالت اجرا شده و متأسفانه به دلیل رانش هر ماه نزدیک ۵۰ تن آسفالت در این محور دفن می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تأکید کرد: به منظور رفع این مشکل استفاده از جاده قدیم با ۲۷ کیلومتر پیشنهاد شده و از سویی در محور بستان آباد نیز مطالعات برای چهار خطه کردن انجام می‌شود.

رحمتی همچنین به وجود مشکل مشابه در محدوده کجه لی جاده سرچم اشاره کرد و گفت: در محور خلخال- پونل نیز ریزش بهمن مطرح است.

وی به محدودیت‌های اعتباری بهسازی این محورها تأکید کرد و خواستار اختصاص اعتبار مناسب و یا اجرای طرح‌هایی به منظور بهبود وضعیت این سه محور شد.

گردهمایی فعالان محیط زیست برای احیای جنگل‌های عثمانوند

فعالان محیط زیست در قرار سبز این هفته نیز برای حفظ محیط زیست گرد هم آمدند و فعالیت‌های متنوعی را در همین راستا انجام دادند.

فعالان محیط زیست در قرار سبز این هفته نیز به فعالیت‌های متنوعی برای حفظ محیط زیست کشور پرداختند که از آن جمله می‌توان به گردهمایی برای احیای جنگل‌های عثمانوند اشاره کرد.

بیش از چهل نفر از کنشگران محیط زیست استان کرمانشاه روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶ در منطقه عثمانوند گرد هم آمدند تا برای احیای این جنگلهای بی مانند اقدام و برنامه ریزی کنند.

فعالان محیط زیست کشور پیشتر در تاریخ ۲۲ دی ماه سال گذشته با صدور بیانیه و امضای آن، برای پیگیری‌های لازم اقدام کرده بودند. بازدیدهای متعدد از منطقه و تهیه عکس و گزارش خبری از روند تخریبی جنگل در اجرای پروژه انتقال گاز فعالان محیط زیست را بر آن داشت تا مجددا جهت بازدید از نحوه اجرای پروژه، بررسی میزان آسیب و تخریب منطقه و چگونگی نظارت بر اجرای پروژه در منطقه عثمانوند گرد هم آیند. در این‌گرد همائی علاوه بر تاکید بر اهمیت اکولوژیک جنگل و خاص بودن گونه های گیاهی و جانوری، بیانیه ای در این راستا قرائت و حاضران آنرا امضا کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما دلسوختگان محیط زیست بدینوسیله و با توجه به تجاوز و تخریبی که اخیرا به جنگل های عثمانوند وارد شده است با امضای این بیانیه حمایت بی دریغ خود را از این جنگل ها که از مواهب طبیعی و نعمات الهی ست اعلام کرده و خواستار نظارت مجدانه بر نحوه اجرای ادامه طرح طبق قرارداد ارزیابی شده توسط مسئولان، برآورد میزان خسارت وارده (گرچه با هیچ میزان پولی قابل جبران نخواهد بود) و دریافت جرائم از پیمانکار خاطی، مجازات خاطیان این تجاوز به حقوق بشر (چرا که حق استفاده از هوای پاک از حقوق اولیه هر انسانی ست و تخریب جنگل این حق را بیرحمانه زیرپا له کرده)، احیای جنگلهای عثمانوند توسط پیمانکار خاطی و نظارت اعضای شورای هماهنگی سمنهای محیط زیستی استان و پیشگیری از موارد مشابه که در شرف وقوع است هستیم. همچنین با استناد به سند راهبردی ششم خواستار حضور نماینده سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی درکارگروه های تصمیم گیرنده در ارزیابی های زیست محیطی هستیم.

انجمن مردم نهاد سبز اندیشان لرستان نیز با توجه به روز اهدای خون، با مشارکت هلال احمر و سازمان آتش نشانی خرم آباد، برنامه ای تحت عنوان نعمت سلامتی برگزار کرد. هدف از این برنامه برگزاری کلاس آموزشی، احیای قلبی و ریوی CPR، و آموزش اطفاء حریق و دسته بندی انواع حریق، بود که مورد استقبال شهروندان خرم آبادی قرار گرفت.

در استان فارس نیز همایش تجلیل از محیط بان ها و جنگل بان های کازرون با حضور اسماعیل کهرم و با همت مجامع متحد محیط زیستی کازرون برگزار شد. با همت انجمن حامیان طبیعت زاگرس ممسنی، همراه با محیط بانان و کودکان بمناسبت گرامیداشت روز محیط بان، برنامه کاشت درخت نیز انجام شد. انجمن پاکسازان طبیعت فارس هم برنامه صد و چل و یکم خود را با پاکسازی و فرهنگسازی در کوه دراک برگزار کرد.

در خوزستان نیز کاشت نهالِ درختان فصلی و زینتی به همت انجمن هواداران کارون زلال و فعالین محیط زیست شوشتر و با حضور سالمندان سرای مهر شهرستان انجام شد. این برنامه با هدف تکریم مقام سالمندان و ایجاد فضای سبز محوطه سرای مهر صورت گرفته است.

در صد و سی‌امین برنامه گروه رفتگران طبیعت استان اصفهان هم پاکسازی و فرهنگسازی در ساحل زاینده رود روستای زیبای حجت اباد، برگزار شد.

در آذربایجان غربی هم صد و سی هفتمین برنامه موسسه ناجیان نبض زمین آذربایجان غربی، در پارک ملت با هدف فرهنگسازی برای جمع آوری ته سیگار قاتل خاموش زمین ومحیط زیست برگزار شد.

اجرای طرح بهداشتی و درمانی هلال احمر در روستای «مورنای» لوداب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه و طرح بهداشتی، درمانی، حمایتی و معیشتی به منظور رعایت حقوق شهروندی و ارائه خدمت در محل در روستای مورنای لوداب انجام شد.

امان الله جهانبین پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: به دلیل دسترسی سخت مردم روستا به مراکز درمانی و خدماتی و افزایش سرعت در ارائه خدمات، از حضور پزشکان داوطلب، پرستاران و ماماها و همچنین جوانان و داوطلبان در روستاها استفاده شد.

جهانبین گفت: در همین راستا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم روستای مورنا محقق شد و بسته های غذایی و حمایتی نیز در اختیار مردم قرار گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: آموزش هایی نیز توسط ماماها و پرستاران به زنان خانه دار ارائه شد.

جهانبین ابراز داشت: این طرح ادامه پیدا خواهد کرد و ما قبل از این در روستاهای منطقه کاکان و روستاهای شهرستان کهگیلویه نیز این برنامه را اجرا کردیم.

جهانبین گفت: مانورهای بهداشتی و درمانی و همچنین پروژه های حمایتی و معیشتی نیز برگزار می شود.

وی افزود: هدف گذاری ارائه خدمات در هر روستا طی هر بار حضور نیروها یک روزه است.

انتهای پیام/


خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۴۱۰۵/احیای_تالاب_هامون_شناسایی_رانش_احتمالی_در_دو_محور_مواصلاتی_اردبیل_گردهمایی_فعالان_محیط_زیست_برای_احیای_جنگل_های_عثمانوند_کشت_برنج_تهدید_منابع_آبی_کرمانشاه را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: