Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@20:10:08 GMT

"پرچم فوج پیاده خلخال" در موزه مقدم رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۰۴۵/پرچم_فوج_پیاده_خلخال_در_موزه_مقدم_رونمایی_شد

'پرچم فوج پیاده خلخال' در موزه مقدم رونمایی شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید عباس طباطبایی با بیان این که موزه مقدم از بناهای فاخر دوران قاجار است؛ گفت: در این عمارت زیبا علاوه بر کاشی ها و قطعات سنگی تراشیده شده بسیار زیبا؛ آثار ارزشمندی از جمله کلکسیون پارچه،چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها واسناد تاریخی در آن نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تمامی این آثار فاخر و ارزشمند توسط استاد محسن مقدم که خود سال های عمرش را در خانه پدری زندگی کرده و سپس آن را وقف دانشگاه تهران نموده؛ جمع آوری و حفاظت شده است.


به گفته طباطبایی معماری زیبا و هنرمندانه این خانه که با مساحت 2117 متر مربع شامل حیاط بیرونی، اندرونی، اتاق پیشخوان، حوضخانه، ساختمان اربابی، ایوان قاجار، گلخانه، حوض ژاپنی ، زیر زمین، ایوان، اتاق قاجار، سرایداری و ... است؛ بازدید کنندگان را با فرهنگ ، تاریخ ، معماری ، هنر و تمدن اصیل ایرانی آشنا می کند.


هاله زرینه مدیر داخلی موزه مقدم در باره رونمایی از پرچم فوج پیاده خلخال گفت: برای نخستین بار پرچم فوج پیاده خلخال که نماد ارتش پیاده دوران قاجار و جنگ عباس میرزا و روس ها بوده ؛ در این موزه رونمایی شده است.


وی با اشاره به این که در دوران قاجار بیرق های متعددی مورد استفاده ارتش بوده که هر یک نماد خاصی داشته اند؛ افزود: سواره نظام، پیاده نظام و ارتش توپخانه هر یک پرچم های مخصوصی برای خود داشته اند و این پرچم میراث خانواده مقدم و متعلق به عبدالحسین خان فرهنگ عموی پدری محسن مقدم واقف این خانه و موزه بوده است.


زرینه همچنین به یک تابلوی نقاشی اشاره می کند که در موزه ارمیتاژ شهر سن پطرزبورگ کشور روسیه نگه داری می شود که در آن پرچم فوج پیاده خلخال در جنگ عباس میرزا و روس ها دیده می شود.


او خاطر نشان کرد : از این پرچم منحصر به فرد تنها دو عدد موجود است که یکی در موزه مقدم و دیگری احتمالا در دانشگاه افسری موجود است.


همچنین علاقمندان به تاریخ پرچم های ایران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در باره پرچم فوج پیاده خلخال به کتاب تاریخچه تغییرات و تحولات درفش و علامت دولت ایران از آغاز سده سیزدهم هجری تا امروز اثر یحیی ذکاء – انتشارات وزارت فرهنگ و هنر سال 1344 مراجعه کنند.


خانه و موزه مقدم در خیابان امام خمینی – بعد ازخیابان شیخ هادی قرار دارد و بازدید از موزه در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 5 عصر امکان است .البته محوطه حیاط این عمارت زیبا تا ساعت 21 در اختیار علاقمندان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۰۴۵/پرچم_فوج_پیاده_خلخال_در_موزه_مقدم_رونمایی_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: