Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:09:30 GMT

پیش‌بینی مبارزه با آفت سن گندم در 125 هزار هکتار از مزارع زنجان

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۳۶۹/پیش_بینی_مبارزه_با_آفت_سن_گندم_در_۱۲۵_هزار_هکتار_از_مزارع_زنجان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال در 125 هزار هکتار از مزارع استان با آفت سن گندم مبارزه شود.

به گزارش ایسنا، «رباب شب‌خیز» در جمع خبرنگاران با هشدار به کشاورزان زنجانی برای انجام به‌موقع عملیات مبارزه با آفت سن، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های فصل پائیز و پائین بودن سطح سبز گندم در مناطق مختلف استان، امسال شرایط برای شیوع آفت سن در گندم‌زارها به‌ویژه مزارع دیم مساعد است و کشاورزان باید مبارزه و کنترل این آفت را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با بیان این‌که هم‌اکنون در برخی شهرستان‌ها ریزش‌های اولیه انجام شده است، ادامه داد: با توجه به بارش‌های پیاپی و شرایط جوی، امسال ریزش آفت سن در استان تدریجی خواهد بود. البته کارشناسان بخش خصوصی و دولتی به‌صورت مستمر در حال پایش اماکن و مزارع هستند و به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی، عملیات مبارزه برای کنترل آفت سن در استان آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت مبارزه به موقع علیه آفت سن به‌ویژه سن مادر، تصریح کرد: هرچقدر در مبارزه با سن مادر موفق‌تر عمل کنیم به همان میزان جمعیت سن پوره کم‌تر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد، در واقع سن گندم یک آفت همگانی است و عملیات مبارزه با بهره‌گیری از توان کارشناسان بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

شب‌خیز تصریح کرد: عملیات مبارزه با سن مادر باید پیش از تخم‌ریزی و زمانی آغاز شود که حدود 80 تا 90 درصد اماکن تخلیه شده باشد. در غیر این صورت مبارزه و سم‌پاشی علیه آفت بی‌فایده است. علاوه‌بر این، تشخیص زمان دقیق مبارزه با آفت سن نیز بسیار مهم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: با توجه به شرایط جوی و آغاز عملیات مبارزه با سن گندم در شهرستان‌های ابهر، سلطانیه و خرم‌دره، کشاورزان باید از فرصت محدودی که پیش رو دارند نهایت استفاده را ببرند، به عبارتی کشاورزان مناطق مختلف استان باید برای مبارزه با سن گندم کاملاً آماده باشند تا به محض اعلام آغاز عملیات مبارزه، نسبت به سمپاشی اقدام کنند.

این مسئول با تأکید بر این‌که باید از سم‌پاشی حین وزش باد خودداری کرد، خاطرنشان کرد: بهتر است سم‌پاشی در ساعات اولیه صبح انجام شود. متأسفانه اگر کشاورزان در مبارزه با آفت سن کوتاهی کنند، مراکز خرید گندم سن‌ زده را نمی‌خرند و در صورت خرید نیز کشاورز مجبور به تحویل گندم با قیمت بسیار پایین خواهد بود. هم‌چنین در صورت کوتاهی در انجام به‌موقع عملیات مبارزه، سن‌ها مجدداً به اماکن برگشته و در نهایت با افزایش جمعیت آفت، عملیات مبارزه برای سال‌های بعد دشوارتر خواهد شد.

شب‌خیز با اشاره به تقارن انجام عملیات مبارزه علیه پوره سن با ماه مبارک رمضان، یادآور شد: کشاورزان باید عملیات مبارزه با سن مادر را به موقع و دقیق انجام دهند تا از شدت عملیات مبارزه و جمعیت پوره در ماه مبارک رمضان کاسته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۳۶۹/پیش_بینی_مبارزه_با_آفت_سن_گندم_در_۱۲۵_هزار_هکتار_از_مزارع_زنجان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: