Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@06:15:40 GMT

کشاورزان خرمدره ای برای مبارزه با آفت سن گندم همکاری کنند

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۳۷۳/کشاورزان_خرمدره_ای_برای_مبارزه_با_آفت_سن_گندم_همکاری_کنند

علیرضا اسداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به طغیانی بودن آفت سن در مزارع گندم استان زنجان و در شهرستان خرمدره، از 29 فروردین امسال عملیات سمپاشی علیه این آفت به صورت مستمر آغاز شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون830 هکتار از مزارع گندم خرمدره سمپاشی شده است و این روند با مشارکت کشاورزان همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسداللهی افزود: در صورت بروز آفت سن گندم خسارت هایی در حد بالا وارد می شود که این محصول استراتژیک از کشاورزان خریداری نمی شود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمدره ادامه داد: پارسال مبارزه با سن گندم در مزارع این شهرستان و در سطحی نزدیک به 2 هزار هکتار انجام شد و امسال نیز در صورت نیاز در مرحله پورگی، عملیات سمپاشی انجام می شود.
وی، یادآوری کرد: بر این اساس به کشاورزان توصیه می شود با اطلاعات فنی و آگاهانه وارد مزارع شده و در صورت مشاهده آفت سن گندم، موارد را با کارشناسان این اداره در میان بگذارند تا مبارزه از طریق کارشناسان این اداره کل انجام شود.
اسداللهی افزود: همه ساله 2 هزار هکتار از زمین های این شهرستان به کشت گندم اختصاص می یابد و امسال نیز بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 6هزارو 20 هکتار از زمین ها به کشت آبی و یک هزار و 500 هکتار دیگر به کشت دیم اختصاص یافته است.
به گفته وی، همه ساله بین پنج هزار و 500 تا 6هزار 500 تن گندم در این شهرستان تولید می شود که بخشی از نیاز این محصول مهم استان تامین می شود.
به گزارش ایرنا، در مجموع زمین های زیرکشت شهرستان خرمدره 14 هزار و 500 هکتار است که از این میزان هفت هزار و 500هکتار آبی و هفت هزار هکتار دیگر نیز به صورت دیم است.
سن غلات یکی از مهمترین آفت های مزارع گندم و جو است و پوره سن که در حقیقت نوزادان این حشره است به مراتب می تواند مشکلات و خسارات بیشتری در مزارع به بار آورد. سن غلات طالب آب و هوای کوهستانی معتدل خشک است و در اغلب سال ها حالت طغیانی دارد بطوری که سه ماه در مزارع گندم و جو فعالیت داشته و 9 ماه را در اماکن زمستانه به حالت استراحت به سر می برد.
شهرستان خرمدره با جمعیت 67 هزار نفری معادل 4.6 درصد از جمعیت کل استان زنجان در فاصله 75 کیلومتری جنوب مرکز استان زنجان واقع شده است.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۳۷۳/کشاورزان_خرمدره_ای_برای_مبارزه_با_آفت_سن_گندم_همکاری_کنند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: