Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@23:55:20 GMT

مبارزه با سن گندم در سه هزار و 500 هکتار از مزارع زنجان انجام شد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۳۷۶/مبارزه_با_سن_گندم_در_سه_هزار_و_۵۰۰_هکتار_از_مزارع_زنجان_انجام_شد

مبارزه با سن گندم در سه هزار و 500 هکتار از مزارع زنجان انجام شد

رباب شبخیز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون اکثر مزارع این استان به سن گندم آلوده و شهرستان های زنجان، ابهر، خرمدره، سلطانیه، خدابنده و بخش هایی از ایجرود با آن درگیر هستند.
وی یادآورشد: کشاورزان باید متوجه باشند که فرصت مبارزه اندک است و باید از هر فرصت و زمانی برای مبارزه با این آفت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبخیز اظهار کرد: زمانی که بارندگی و باد جریان دارد، نمی توان سم پاشی را ادامه داد، اما کشاورزان باید از همان فرصت های چند ساعته ای که دست می دهد، نهایت بهره برداری را داشته باشند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بر لزوم مبارزه با سن گندم پیش از تخم ریزی این آفت تاکید کرد و گفت: باید از تخم ریزی سن مادر جلوگیری کرد، چرا که هر سن مادر می تواند 70 تا 80 تخم بگذارد.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان، فرصت مبارزه با این سن کم است و کشاورزان هر چه سریعتر باید با توجه به توصیه کارشناسان سم پاشی را ادامه دهند.
شبخیز ادامه داد: به تازگی نوع جدیدی از سموم وارد شده است که در زمان بارندگی هم می توان از آن استفاده کرد که کشاورزان از این نوع سموم متناسب با راهنمایی کارشناسان می توانند از آن استفاده کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در صورتی که تخم ریزی در مزارع رخ دهد، باید سم پاشی را متوقف کنند چرا که دیگر تاثیری در کنترل این آفت ندارد.
با شناسایی و مقابله به موقع با آفت سن غلات در سال گذشته در سطح 110 هزار هکتار از مزارع از وارد شدن خسارت 450 میلیارد ریالی به مزارع گندم استان جلوگیری شد.
سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
3001/3001
خبرنگار: مینا افشاری** انتشاردهنده: مینا افشاری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۳۷۶/مبارزه_با_سن_گندم_در_سه_هزار_و_۵۰۰_هکتار_از_مزارع_زنجان_انجام_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: