Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@04:23:09 GMT

تقي پور: به کار بردن کلمه فيلترينگ براي تلگرام يک بحث انحرافي است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۴۲۳/تقی_پور_به_کار_بردن_کلمه_فیلترینگ_برای_تلگرام_یک_بحث_انحرافی_است

تقي پور: به کار بردن کلمه فيلترينگ براي تلگرام يک بحث انحرافي است

خبرگزاري آريا - «سوال ما اين است که مسئولان و متوليان با کدام قانون اجازه داده‌اند که اين مقدار از اطلاعات شهرونداندر اختيار بيگانگان قرار گيرد؟»
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، عضو شوراي عالي فضاي مجازي مي‌گويد سوال ما اين است که مسئولان و متوليان با کدام قانون اجازه داده‌اند که اين مقدار از اطلاعات شهروندان که هم مي‌تواند منافع اقتصادي زيادي براي کشور و کسب و کارها داشته باشد و در نقطه مقابل هم مي‌تواند ايجاد وابستگي کند، در اختيار بيگانگان قرار گيرد؟
رضا تقي‌پور درباره فيلترينگ تلگرام و تصميم شوراي عالي فضاي مجازي دراين‌باره، اظهار کرد: به کار بردن کلمه فيلترينگ براي تلگرام يک بحث انحرافي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما بحثي که داريم اين است که هيچ کشوري در دنيا در شرايط مشابه ما پيدا نمي‌کنيد که اين حجم از اطلاعات ملي‌اش که جزو سرمايه‌ها و دارايي‌هاي ملي است را به راحتي و بدون هيچ قرارداد مشخصي يعني پروتکل‌هاي امنيت ملي نظير تعهد به حفظ حريم خصوصي شهروندان و مسايلي از اين دست، در اختيار بيگانگان قرار دهد.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي مي‌گويد اينکه مي‌گويم فيلترينگ انحرافي است، بحث از اينجا شروع مي‌شود و اصلا سوال ما اين است که مسئولان و متوليان با کدام قانون اجازه داده‌اند که اين مقدار از اطلاعات شهروندان که وقتي تجميع و طبيعتا به مگاديتا و بيگ‌ديتا تبديل مي‌شود و اين‌ها هم مي‌تواند منافع اقتصادي زيادي براي کشور و کسب و کارها داشته باشد و در نقطه مقابل هم مي‌تواند ايجاد وابستگي کند، کما اينکه کرده است، در اختيار بيگانگان قرار گيرد؟
وزير پيشين ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه در حال حاضر بسياري از اطلاعاتي که موردنياز برنامه‌ريزي‌هاي ملي ماست را خودمان نداريم، ادامه داد: چون بيگ ديتاي آن دست ما نيست، اما صاحب تلگرام اين‌ها را دارد و به راحتي فردا مي‌تواند ادعا کند که اين‌ها را به ما مي‌فروشد. کما اينکه الان اين سوال جدي را مطرح مي‌کنيم که مالکان تلگرام با چه نيتي اين کار را انجام مي‌دهند و هزينه‌هاي آن را از کجا تامين مي‌کنند؟ غير از اين است که بخش عمده‌اي از آن، از محل فروش اطلاعات است؟ اين‌ها بحث‌هايي است که به صورت ريشه‌اي و زيربنايي به نظر مي‌رسد که گاها به عمد مطرح نمي‌شود.
تقي‌پور در پاسخ به اين پرسش که در نهايت راهي جز فيلترينگ نمي‌ماند، گفت: ما در اصل بحث‌مان اين است که چرا زيرساخت‌هاي لازم را در داخل ايجاد نکرده‌ايم و متاسفانه هنوز هم بيدار نشده‌ايم و فرصت‌هاي ملي را بدون چون و چرا در اختيار خارجي‌ها مي‌گذاريم.
به گفته وي، همه کشورهاي در شرايط مشابه ايران و حتي کشورهاي ضعيف‌تر از ايران، شبکه پيام‌رسان اجتماعي خود را ايجاد کرده‌اند و اين يک ثروت ملي است و اين کسب و کارها بايد در داخل ايجاد شود.
اراده نکرده‌ايم که زيرساخت‌ها را در کشور ايجاد کنيم
عضو شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به متخصصان امر در بحث توليد ملي و داخلي اظهار کرد: امروز مي‌گوييم توليد ملي و داخلي و در اين بحث هم متخصص زياد داريم که در دنيا خيلي کارهاي بزرگي را دارند انجام مي‌دهند. پس چطور ما در داخل نمي‌توانيم؟ پاسخ واضح است، ما اراده نکرده‌ايم که اين زيرساخت‌ها را ايجاد کنيم و يکي از اين زيرساخت‌ها همين شبکه پيام‌رسان داخلي است.
تقي‌پور اضافه کرد: در ژاپن لاين را داريم، در چين کيوکيو، بايدو و وي‌چت را داريم، در کره جنوبي همينطور و همه کشورهايي که حتي از نظر فني از ما ضعيف‌تر هستند، اين‌ها را براي خود ايجاد کردند چون منافع ملي زيادي برايشان دارد.
وي درباره شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هايي چون واتس‌اپ و تلگرام که به صورت جهاني فعال هستند، تصريح کرد: اين‌ها عمدتا براي اهداف خاصي است. واتس اپ چقدر فروش رفت؟ دو سال پيش وقتي بحث فروشش به فيس‌بوک مطرح شد، يک رقم 19 ميليارد دلاري جابه‌جا شد. بحث ما اين است که ما چرا اين ثروت ملي را داريم، در اختيار بيگانگان قرار مي‌دهيم؟ اگر امروز تلگرام يک ارزشي پيدا کرده، آيا نبايد اين ارزش در داخل کشور توليد شود؟ بحث ما بومي‌سازي است. آن هم نه تلگرام. ما بايد يک شبکه پيام‌رسان داخلي ايجاد کنيم.
با پيام‌رسان داخلي حريم خصوصي شهروندان رعايت مي‌شود
عضو شوراي عالي فضاي مجازي در پاسخ به اين پرسش که شورا به دنبال فيلترينگ تلگرام نيست؟ گفت: اين يک چيز بي‌مفهومي است. بحث ما اين است که چرا شبکه پيام‌رسان داخلي ايجاد نمي‌شود که اين منافع و ارزش‌ها که اين مردم دارند ايجاد مي‌کنند، در کشور بماند؟ اما در مقابل بايد رفتارها و نتيجه عملکردهاي دولت را ببينيم. برداشت من اين است که اگر اين اراده وجود داشته باشد، حتما محقق مي‌شود و مردم ما هم حتما استقبال مي‌کنند و دليلش هم اين است که در وهله اول، حريم خصوصي شهروندان‌مان حفظ مي‌شود.
وي درباره عدم اطمينان برخي افراد به حفظ حريم شخصي در پيام‌رسان‌هاي داخلي، گفت: من فکر مي‌کنم اين برعکس است. الان ما عکس‌هاي خانوادگي‌مان را در تلگرام قرار مي‌دهيم. شما سوال خوبي مطرح کرديد؛ بخش زيادي از درآمد تلگرام از محل فروش اطلاعات است. خريدار اين اطلاعات چه کساني هستند؟ آيا اگر ما يک حرفي را بزنيم و تجميع اطلاعات در اختيار سيا و موساد قرار بگيرد، اشکالي ندارد و ما آسيب نمي‌بينيم؟ از طرف ديگر شما ببينيد ما عکس خانوادگي را در اينجا قرار مي‌دهيم، آيا اين نمي‌تواند شکستن حريم خصوصي باشد؟ درست است که او ادعا مي‌کند اين اطلاعات از ابتدا تا انتها رمزگذاري شده است و به ظاهر هم حتما از اين حفاظت مي‌کند که به اعتبارش برنخورد و کاربران کم نشوند، اما ما مي‌دانيم که به هر حال اين اطلاعات در جايي که لازم باشد، به فروش مي‌رود و اين‌ها واقعا نگراني‌هاي جدي است.
1200 کانال و 6000 گروه مبتذل و مستهجن در تلگرام
وزير اسبق ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: از سوي ديگر شما نگاهي به آمارها بيندازيد. ما در حال حاضر قريب به 1200 کانال و 6000 گروه ضداخلاقي و مبتذل و مستجهن در اين نرم‌افزار داريم و اين در اختيار بچه‌هاي ماست، بدون اينکه نياز به فيلترشکن و اقدام ديگري باشد. آيا اين نقض قانون و حاکميت نيست؟ اينکه ما اين همه در جامعه و محيط شهر از اين رفتارها مراقبت مي‌کنيم، اما وقتي جوان ما وارد اين فضا مي‌شود، اين فضا نه تنها يک فضاي رها بلکه يک محيط کاملا هدايت‌شده توسط دشمنان ملت ايران در جهت توسعه لاابالي‌گري و ناهنجاري‌هاي اجنماعي و مفاسد اخلاقي است که آثار و نتايج آن را در آمارهاي آسيب‌هاي اجتماعي نظير فروپاشي خانواده‌ها و طلاق‌هاي سرسام‌آور مي‌بينيم.
تقي‌پور در پاسخ به اينکه چگونه مي‌توان اين اطمينان براي يک قشري از مردم به وجود آورد، گفت: اين اطمينان را مي‌توان با ارتقاي دانش و سواد سايبري و رسانه‌اي و اطلاع‌رساني به مردم به وجود آورد. مردم بايد آگاه شوند و اطلاع پيدا کنند. اين کاري نيست که فقط ما بخواهيم جديد انجام دهيم. مردم ژاپن چرا لاين را ترجيح مي‌دهند؟ مردم چين چرا کيوکيو را ترجيح مي‌دهند به نرم‌افزارهاي ديگر؟ چون آن‌ها به اين بلوغ دانش و سواد رسانه‌اي و مجازي رسيده‌اند که با اين کار هم ارزش اقتصادي و هم فرهنگي و اجتماعي ملي‌شان در جامعه‌شان در سايه بومي‌سازي نرم‌افزارشان حفظ مي‌شود.
ايسنا
506

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۴۲۳/تقی_پور_به_کار_بردن_کلمه_فیلترینگ_برای_تلگرام_یک_بحث_انحرافی_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: