Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@18:11:06 GMT

سردرد هفتمین علت ناتوانی افراد در جهان/ در طب سنتی سردردها ۱۸ علت دارند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۶۵۹/سردرد_هفتمین_علت_ناتوانی_افراد_در_جهان_در_طب_سنتی_سردردها_۱۸_علت_دارند

سردرد هفتمین علت ناتوانی افراد در جهان/ در طب سنتی سردردها ۱۸ علت دارند

تمام افراد حداقل یک بار در طول زندگی سردرد را تجربه کرده‌اند. اگرچه درد می‌تواند در هر منطقه از سر بروز کند اما علت، مدت زمان و شدت آن بر اساس نوع سردرد می‌تواند متفاوت باشد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، اغلب سردردها اگر همراه با علائمی از جمله گرفتگی گردن، استفراغ، گیجی، لکنت زبان، فلج یک قسمت از بدن و تب باشد، نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردردها انواع مختلفی دارند، به عنوان مثال در سردردهای تنشی احساس گیجی و خستگی رایج است.

سردردهای خوشه‌ای نوع دیگری از سردردها هستند که همراه با درد شدید آنهم در اطراف یا پشت یک چشم یا یک طرف صورت و در یک زمان رخ می‌دهند.

این سردردها معمولاً در یک زمان از روز برای چندین روز یا هفته رخ می‌دهند و ناگهان فروکش کرده و ممکن است فرد تا هفته‌ها و ماه‌ها سردرد نداشته باشد.

سردردهای خوشه ای معمولاً مردها را گرفتار می‌کند، در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند.

علت واقعی این سردردها ناشناخته است. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر این که یک نوع اختلال عصبی در ضرباهنگ شبانه روزی بدن ممکن است به بروز سردرد خوشه‌ای کمک کند.

نوع دیگر میگرن ها هستند، سردردهای ناشی از میگرن بسیار عمیق است و می‌تواند برای چند روز ادامه یابد. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند.

میگرن می‌تواند منجر به سوزن سوزن شدن صورت و یا مشکل در صحبت کردن نیز بشود. با این حال برخی علائم سکته مغزی با میگرن مشابه است و در صورت بروز هر کدام از این علائم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

زنان و مردان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بیشتر در معرض میگرن هستند، برخی عوامل محیطی از قبیل اختلال خواب، کم آبی بدن، برخی غذاها، نوسانات هورمونی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از علل ابتلا به میگرن هستند.

یک نوع سردرد مربوط به آلرژی یا سینوس ها داریم که معمولاً به دنبال واکنش‌های آلرژیک بروز می‌کنند و در ناحیه سینوسی و جلوی سر حس می‌شوند؛ افراد مبتلا به آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت، به این سردردها حساس هستند.

سردردهای هورمونی را هم بیشتر، زنان تجربه می‌کنند و آن هم به خاطر نوسانات هورمونی است.

قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند بر میزان استروژن زنان تأثیر گذاشته و منجر به بروز سردرد شوند.

این سردردها به طور خاص در ارتباط با چرخه قاعدگی، به عنوان میگرن قاعدگی شناخته می‌شوند و می‌تواند درست قبل، در طول و یا بعد از قاعدگی و همچنین در طی دوره تخمک گذاری بروز کند.

تخمین زده می‌شود که ۶۰ درصد از زنان این سردردها را تجربه می‌کنند.

در طب سنتی سردردها ۱۸ علت دارند

با تشریح انواع سردردها به گفتگو با یک متخصص طب سنتی نشستیم تا درباره علت های بروز سردرد و راهکارهای درمان آن بیشتر اطلاع پیدا کنیم.

دکتر محمد انصاری در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: بنا بر آمار اعلام شده از هر ۱۰ نفر بزرگسال ۹ نفر سردرد را تجربه می کنند.

وی می افزاید: به گفته رییس پنجمین کنگره سردرد و بر اساس آخرین آمار جهانی، سردرد هفتمین علت ناتوانی افراد است که در انواع مختلف بروز می کند و برای هر کدام باید درمان های اختصاصی را به کار گرفت.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه سردردها در طب سنتی ۱۸ علت دارند و به ۳ دسته مهم تقسیم بندی شده اند، تصریح می کند: یکی ناشی از مشکلات سیستم عصبی، دسته دوم ناشی از بیماری سایر اعضای بدن و بخش سوم ناشی از علل عمومی است که مصداق بازر آن ضعف عمومی بدن می باشد.

وی ادامه می دهد: اگر با نگاهی متفاوت به بیماری ها نگاه کنیم و بر این باور باشیم که تنها عامل سردرد، سیستم عصبی است، در اشتباه بوده ایم چون گاهی اوقات سردرد ها ناشی از سوءهاضمه و مشکلات گوارشی است.

دکتر انصاری معتقد است اگر ضعف عمومی بدن را با روش های غذایی درمان کنیم، بخش زیادی از سردردها نیز درمان می شوند.

وی یکی از علایم ضعف عمومی بدن را در احساس خستگی زیاد می داند و می گوید: وقتی بدن ضعف داشته باشد، تمام کارکردهای بدن از جمله قلب و سیستم عصبی دچار مشکل می شوند.

متخصص طب سنتی تاکید می کند: افرادی که بی خوابی می کشند دچار سردرد می شوند، ضمن اینکه گرسنگی های طولانی، تنش و اضطراب هم انسان را دچار سردرد می کند.

وی یادآور می شود: فردی که ضعف عمومی دارد، بدن او آماده است تا نسبت به هر بحران و تنشی که در بدن اتفاق می افتد، واکنش نشان دهد که البته یکی از آنها سردرد است.

باید بیماران را با تغذیه صحیح درمان کرد

دکتر انصاری یکی از عوامل مهم شروع کننده سردرد در خانم ها را عادت ماهانه آنها می داند و تاکید می کند: اگر بتوانیم به هر روشی بدن را تقویت کنیم، سردردها به خوبی درمان می شوند.

وی می افزاید: برخی افراد هموگلوبین خون کمی دارند و برخی ضعف آهن دارند، اما در هر حالت باید بیماران را با غذا درمان کنیم، همانگونه که بقراط گفته: «بگذار دارویت غذایت باشد» و یا این سینا هم که اولین گام علاج بیماران را تغذیه صحیح و سبک زندگی درست می داند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه تغذیه صحیح در رفع بیماری نقش بسیار مهمی دارد، تصریح می کند: افرادی که ضعف دارند باید هفته ای دو سیخ گوشت کبابی گوسفندی مصرف شود، سیب زمینی در خوراک ها داشته باشند و از حبوبات به خصوص لوبیا چشم بلبلی مصرف کنند.

به گفته وی، یکی از مواد غذایی که می تواند به افرادی که ضعف دارند، خوب کمک کند شیره انگور است که می توانند هر  ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه غذاهایی که طبع گرمی دارند گردش خون را بهتر می کنند، اظهار می کند: انجیر و انگور شبیه غذا سرشار از املاح هستند و ضعف انسان را برطرف می کنند، بنابراین لازم به ذکر می دانم خوردن روزانه ۲ عدد انجیر خشک و ۵ عدد پسته ضعف بدن را برطرف می کند.

یکی از عارضه های شایعی که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم کرده اند سردرد است، عارضه ای که به دلایل مختلفی در هر فرد به وجود می آید که شاید از آن بی اطلاع باشیم.

بسیاری از مردم هنگام مواجهه با این درد سراغ انواع داروهای مسکن می‌روند در حالی که روش‌های درمان طبیعی بدون
هیچ گونه عوارض جانبی را می‌توان انتخاب کرد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۶۵۹/سردرد_هفتمین_علت_ناتوانی_افراد_در_جهان_در_طب_سنتی_سردردها_۱۸_علت_دارند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: