Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@05:16:39 GMT

طب سنتی از درمان بیماری های صعب العلاج عاجز است

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۶۶۰/طب_سنتی_از_درمان_بیماری_های_صعب_العلاج_عاجز_است

طب سنتی از درمان بیماری های صعب العلاج عاجز است

طب سنتی واژه‌ای کلی است که هم به سیستم‌های طب سنتی مانند طب سنتی چین، آیرودای هند و طب یونانی و عربی و هم به اشکال مختلف طب بومی اطلاق می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، درمان‌های طب سنتی شامل دارودرمانی (استفاده از گیاهان دارویی، اجزای حیوانی و معدنی) و روش‌های غیردارویی (مانند طب سوزنی، ماساژ و درمان‌های روحی و روانی) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشورهایی که سیستم خدمات پزشکی در آنها بر پایه طب مدرن استوار است، به جای طب سنتی اغلب از واژه طب مکمل و طب جایگزین یا طب غیرمتعارف استفاده می‌شود.

اما منظور ما از طب سنتی، همان طب سنتی ایرانی یا طب سینوی و منظور از طب مکمل سایر روش‌های طبی چون همومیئوپاتی، آیرودا و طب چینی و ‌انرژی‌درمانی است.

جامعه ما هیچ‌گاه از خطر افراط و تفریط در امان نبوده و حوزه طب نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر قدر میزان تاثیرگذاری موضوعی در جامعه بیشتر باشد میزان انحراف از حقیقت نیز در آن بیشتر خواهد بود.

بزرگنمایی تأثیرات طب سنتی در بعضی از افراد آنقدر شگرف است که هر انسان عاقلی را به تامل می‌کشاند و از طرفی میزان صدمه و خرابی جبران‌ناپذیر استفاده ناصحیح از این طب نیز بسیار با اهمیت است.

تاریخچه طب نشان می‌دهد از زمان‌های قدیم اوهام و خرافات همزاد طب بوده است.

هم‌اکنون که پس از سال‌ها سیطره پزشکی مدرن و فرمانروایی کارتل‌ها و شرکت‌های بزرگ دارویی در جهان و به حاشیه رفتن طب سنتی، برخی از عوارض جانبی داروهای شیمیایی و هزینه گران مهندسی پزشکی خسته شده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین باورهای غلط مردم در حوزه طب سنتی «عدم عوارض جانبی داروهای گیاهی است».

متاسفانه این باور غلط مردم را بی‌محا با به سمت استفاده از هر گونه گیاه دارویی سوق می‌دهد و حداقل خطر آن این است که مردم گیاهان دارویی را براحتی مصرف کنند و قطعا از عوارض جانبی و اثرات سوءمصرف آنها در امان نخواهند بود.

شاید هیچ کسی حاضر نباشد داروی تزریقی را بدون تجویز پزشک به خود یا به اطرافیانش تجویز کند، اما در استفاده از داروهای گیاهی اوضاع به گونه دیگر است.

برای نمونه بعضی افراد ممکن است هندوانه ابوجهل را که توسط یک فرد غیرمتخصص و ناآگاه تجویز شده باشد مصرف کنند، فارغ از این که در مقاله‌های دارویی طب نوین و سنتی این گیاه جزو گیاهان سمی طبقه‌بندی شده و مصرف ناصحیح آن می‌تواند باعث التهاب خطرناک و خونریزی روده‌ها شود.

رویکرد روزافزون نشریات و رسانه‌ها در معرفی ناصحیح و جانبدارانه از طب سنتی نیز بر این باور دامن می‌زند، به گونه‌ای که اکثر کسانی که در این زمینه قلم می‌زنند بیشتر روی خوب سکه را به مردم نشان می‌دهند و از نشان دادن واقعیت پرهیز می‌کنند.

طب سنتی ایران بر پایه تعادل مزاج است

یک متخصص طب ایرانی در گفتگو با ایمنا اظهار می کند: به خاطر پیدایش عوارض زیادی که در استفاده از داروهای شیمیایی در جهان مشخص شد و با توجه به اینکه سبک زندگی امروز در جهان تغییر کرده است، طی ۳ دهه اخیر سازمان بهداشت جهانی که به عنوان فصل الخطاب  بهداشتی در دنیا تلقی می شود، همه کشورها را ملزم کرد تا طب سنتی خود را احیا و آن را بر اساس متون علمی روز مبتنی بر شواهد علمی کنند.

دکتر محمد مظاهری می افزاید: در این راستا طب تلفیقی از طرف سازمان بهداشت جهانی ابداع شد که ارکان اساسی آن طب نوین یا طب شیمیایی، و طب مکمل که تکمیل کننده طب نوین بوده و مؤلفه های فکری و منطقی آن از مؤلفه های طب نوین تبعیت نمی کند، می باشد.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی ایران بر پایه تعادل مزاج است، ادامه می دهد: طب مکمل در هر کشور به آرا و عقاید حکمای آن کشور برگردد و باورهای دیرینه ای که در فرهنگ آن کشور، به طب سنتی باز می گردد.

متخصص طب ایرانی تصریح می کند: بیماری های صعب العلاجی که امروزه بشر با آن دست و پنجه نرم می کند، مثل انواع سرطان ها، بیماری ام. اس و برخی از بیماری های گوارش که لازم است فرد داروهای شیمیایی مصرف کند، گاهاً مواجه می شویم با ساده انگاری افرادی که به درمان گر سنتی که ممکن است مجوز لازم را از مراکز آکادمیک یا سنتی نداشته باشد، مراجعه کرده و با همان ساده اندیشی ها داروهای اولیه خود را قطع و چند گیاه که عملاً نمی تواند پاسخگوی درمان باشد، را با تجویز فروشنده مصرف می کند و در این میان فرد زمان طلایی درمان بیماری خود را از دست می دهد و ممکن است در این زمینه دچار خسارت جسمی و روحی بسیار زیادی شود.

وی اضافه می کند: متأسفانه تاکنون بیماران زیادی در این روند اشتباه درمان، جان خود را از دست داده اند.

دکتر مظاهری با بیان اینکه یکی از بخش هایی که تجویز داروهای گیاهی ممکن است خطرناک باشد و باید حتما نسخه درمان با دقت و تأمل زیادتوسط متخصصان طب سنتی و گیاهان دارویی و در عین حال هم اندیشی با پزشک معالج پیچیده شود، «نارسایی های کلیه و کبد» است، ادامه می دهد: این دو ارگان پالایشگاه بدن محسوب می شوند و سموم زاید بدن را تصفیه می کنند، بنابراین بهتر است در درمان نارسایی های آن، نظر پزشک متخصص لحاظ شود.

وی به افرادی که دوست دارند طب سنتی را دنبال کرده  اما در عین حال نمی خواهد مسایل علمی را هم از دست دهد، توصیه کرد با توجه به اینکه پیرو دستور سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه های ایران از ۱۰ سال پیش شروع به تربیت متخصصان طب ایرانی کرده است، نزد این پزشکان مراجعه کنند.

متخصص طب ایرانی یادآور می شود: در استان اصفهان متخصصان طب سنتی در بیمارستان الزهرا(س)، بیمارستان آیت الله کاشانی، بیمارستان امین و کلینیک ویژه امام موسی صدر در حال ارایه طب سنتی به بیماران هستند.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی با اصلاح، تعادل و توازن مزاج در کنار طب نوین می تواند بهبود شرایط زندگی را برای افراد به همراه داشته باشد، می گوید: برای درمان بیماری های صعب العلاج که طب نوین علیرغم تمام پیشرفت های مهندسی پزشکی و تکنولوژی با مشکل مواجه است، طب سنتی چون در گذشته از تکنولوژی لازم برخوردار نبوده، نمی تواند خیلی نقش آفرین باشد.

دکتر مظاهری تصریح می کند: در مورد بیماری های صعب الاعلاجی همچون دیابت تیپ یک، ام. اس، بعضی از بیماری های التهابی دستگاه گوارش، تشنج و برخی از موارد اورژانس، طب مکمل در کنار طب نوین می تواند کمک رسان بیماران باشد و البته قطع درمان های استاندارد برای بیمار می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

طب سنتی وظیفه تبدیل باورهای رایج به علم را برعهده دارد

متخصص طب ایرانی تاکید می کند: طب سنتی، رسالت هایی در زمینه تبدیل باورهای رایج به علم را برعهده دارد تا از طریق این فرایند دانش طب سنتی با مباحث علمی روز جهان پیوند یابد و مکمل طب نوین شود؛ این درحالی است که برخی باورهای غلط درپوشش طب سنتی درجامعه ترویج می شود.

وی تصریح می کند: بعضا مشاهده می شود کسانی که اطلاعات حداقلی در خصوص طب سنتی دارند، با ترویج باورهای غلط باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه سلامت شهروندان شده اند و باید با فرهنگ سازی، آگاهی عمومی را نسبت به این موضوع افزایش داد.
دکتر مظاهری با اشاره به اینکه متأسفانه عده ای در محافل عمومی، مطالبی را به نام طب سنتی با ابزارها و تبلیغات مختلف به خورد مردم می دهند به گونه ای که برخی بیماران، دارو و درمان را کنار گذاشته و به توصیه هایی که جنبه علمی ندارد، عمل می کنند، می افزاید: برخی توصیه های سنتی که منشاء علمی و پزشکی ندارد، موجب شدید بیماری می شود بعنوان مثال مصرف زیاد گل گاو زبان نه تنها مفید نیست بلکه مضر است.
وی ادامه می دهد: کسانی که درس طب سنتی و اسلامی هم می خوانند از شرایط موجود راضی نیستند، زیرا عده ای کارهایی را به نام طب سنتی انجام می دهند که درست نیست و باید برای آنها مدرک و ادله علمی وجود داشته باشد.
متخصص طب ایرانی اظهار می کند: طب سنتی در همه کشورها وجود دارد و اغلب هم در زمره طب مکمل است یعنی جانشین درمان نمی شود پس نباید درمان را کنار گذاشت و فقط به طب سنتی پرداخت.
به گفته وی، تجویز برخی درمان ها که در ۸۰۰ سال پیش رواج داشته را نمی توان در زمان کنونی هم تجویز کرد .
دکتر مظاهری یادآور می شود: در برخی از تجویزهای سنتی غلط به خوردن شیر برخی حیوانات مانند اسب، بدون جوشانده شدن، توصیه می شود و این در حالی است که حتی شیر گاو باید جوشیده و سپس مصرف شود.
وی تصریح می کند: کسانی که شیر برخی حیوانات و درمان های نامتعارف را تجویز می کنند خود حاضر به استفاده این تجویزها برای خودشان یا فرزندانشان نیستند.
این متخصص طب ایرانی اضافه می کند: در مواردی شیر اسب و دیگر حیوانات را برای کودکان و اطفال تجویز می کنند، این در حالی است که طفل ۶ ماهه قادر به هضم این نوع شیرها نیست.
دکتر مظاهری به شهروندان توصیه می کند از انجام تجویزهای غیرمتعارف که حتی در تناقض با طب سنتی است، پرهیز کنند زیرا عوارض برخی از این گونه درمان ها نه تنها در بهبود بیماری تاثیری ندارد، بلکه باعث تشدید یا ایجاد بیماری های دیگر نیز می شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۶۶۰/طب_سنتی_از_درمان_بیماری_های_صعب_العلاج_عاجز_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: