Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-03-28@22:27:40 GMT

واژه‌های خطرناک در طب سنتی/ مردم باور نکنند

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۶۶۳/واژه_های_خطرناک_در_طب_سنتی_مردم_باور_نکنند

واژه‌های خطرناک در طب سنتی/ مردم باور نکنند

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

یک متخصص طب سنتی درباره مواجه مردم با انواع اطلاع‌رسانی‌ها در حوزه طب سنتی و ایرانی برای تشخیص درست، گفت: مردم به مطالبی که در آنها از واژگان غلو‌آمیزی چون «معجزه»، «خواص شگفت‌انگیز»، «درمان قطعی»، «درمان سریع» و شبیه آنها استفاده شده، اعتماد نکنند.

ناصر رضایی‌پور در گفت‌وگو با بی باک، در باره یکی از آسیب‌های مهم طب سنتی - ایرانی از جمله برخی توصیف‌ها و واژگان غلو‌آمیز در روند ارائه نسخه‌های عجیب درمانی و حتی پیشگیری در این طب اظهار داشت: خیلی مواقع در رسانه‌ها به‌ویژه سایت‌ها و گروه‌های فضای مجازی، می‌بینیم که در مطالب خبری برای توصیف نسخه‌های پیشگیری و درمان در طب ایرانی، از واژگانی چون «معجزه، درمان قطعی، روشی آسان و ساده، شگفت‌انگیز و...» استفاده می‌شود که باید عنوان کنم چنین توصیف‌هایی به دلیل افراط و تفریط در بزرگ‌نمایی یا کوچک‌شمردن درمان، در رویکرد علمی و حکیمانه طب ایرانی مردود شمرده می‌شوند.

این متخصص طب سنتی ایران ادامه داد: در پزشکی یک نسخه واحد برای یک بیماری نداریم. با دانش نمی‌توان غلو‌آمیز برخورد کرد، و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان یک نسخه را برای همه مردم تجویز کرد. مثلاً اینکه بگوییم در طب ایرانی عنوان شده اگر فلان میوه یا گیاه را مصرف کنید یا روش خاص درمانی را انجام دهید، فلان بیماری برطرف می‌شود، کاملاً غلط و غیرعلمی است زیرا هر فردی مزاج و شرایط خاص خود را دارد و یک نسخه درمانی برای همه افراد کاملاً مردود است.

رضایی‌پور در باره اینکه مردم در مواجه با انواع خبرپراکنی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در حوزه طب سنتی و ایرانی چگونه به تشخیص درست برسند، عنوان کرد: نخست اینکه مردم دقت کنند و به مطالبی که در آنها از واژگان غلو‌آمیزی چون «معجزه»، «خواص شگفت‌انگیز»، «درمان قطعی»، «درمان سریع» و شبیه آنها استفاده شده، اعتماد نکنند.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: مردم باید بدانند مراجعه به یک متخصص طب ایرانی در سلامتکده‌های طب ایرانی، بهترین اقدام برای تضمین سلامت آنها است. مثلاً بسیار شنیده‌اید که افراد چهار مزاج دارند، درحالی‌که این‌گونه نیست و هرکدام از افراد بشر، مزاج خاص خود را دارند و طبقه‌بندی 9گانه مزاج‌های اصلی تنها برای فهم بهتر این مفاهیم ایجاد شده است. ضمن آنکه تفکیک مزاج مادرزادی از مزاجی که فرد در حال‌حاضر دارد و در آن احساس سلامتی می‌کند بسیارمهم است.

رضایی پور گفت: نکته دیگر این است که مزاج اعضای مختلف بدن متفاوت است که ممکن است مطابق با مزاج عمومی بدن فرد نباشد. مثلاً فردی مزاج گرم دارد ولی معده او سرد است. در آن‌سو باید سوءمزاج‌های فرد نیز توسط یک متخصص شناخته شوند و سوءمزاج‌های مادرزادی از سوءمزاج‌های عارضی و سوءمزاج‌های عام از سوءمزاج‌های عضوی جدا گردند تا درمان با کمترین هزینه و عارضه صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: بنابراین به هیچ عنوان نباید به زعم یک نسخه طب سنتی همه افراد به آن عمل کنند. نکته مهم دیگر آن است که همه بیماری‌ها ناشی از سوءمزاج نیستند و انواع دیگری از بیماری نیز وجود دارد که بسیاری از مدعیان طب سنتی توجه و شناختی از آنها ندارند و تلاش می‌کنند همه بیماری‌ها و حتی همه خواص درمانی گیاهان را با مزاج توجیه کنند که کاملا خطا و ناشی از ناآگاهی است.

رضایی‌پور عنوان کرد: همچنین بیمارانی که داروهای شیمیایی مصرف می‌کنند باید بیشتر در زمینه مصرف گیاهان دارویی دقت کنند، زیرا مصرف داروها بدون مشورت با متخصص طب ایرانی، می‌تواند باعث ایجاد عوارض، تداخل‌های دارویی و زیان‌های جبران‌ناپذیر به بیمار شود. به همین دلیل تأکید می‌شود بیمار به پزشک متخصص طب ایرانی مراجعه کند زیرا متخصصان دانشگاهی در وهله نخست پزشک‌اند و با فیزیولوژی بدن و شیمی داروهای شیمیایی آشنا هستند و به دلیل آشنایی تخصصی با اصول طب ایرانی، می‌توانند از تداخل داروهای گیاهی و شیمیایی، جلوگیری کنند و بهترین راهنمایی، مشاوره و تجویز پزشکی را انجام دهند.

این متخصص طب سنتی ایران در پایان خاطرنشان کرد: مردم دقت کنند که افراط و تفریط در پزشکی جایی ندارد؛ بنابراین هر توصیه‌ای که عنوان شود تنها و تنها طب سنتی خوب است ولاغیر یا تنها پزشکی نوین خوب است ولاغیر، از رویکرد علمی دور است، زیرا پزشکی نوین و طب ایرانی می‌توانند در کنار هم بهترین نتایج را در بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، برای مردم و جامعه حاصل کنند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۶۶۳/واژه_های_خطرناک_در_طب_سنتی_مردم_باور_نکنند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: