Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:57:41 GMT

دیدگاه حاکم بر قصه های «دیوار شیشه ای» امیدوارانه است/زمان پخش خوبی نداشتیم

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۰۷۰۲/دیدگاه_حاکم_بر_قصه_های_دیوار_شیشه_ای_امیدوارانه_است_زمان_پخش_خوبی_نداشتیم

دیدگاه حاکم بر قصه های «دیوار شیشه ای» امیدوارانه است/زمان پخش خوبی نداشتیم

محمد محمودسلطانی نویسنده و یکی از دو طراح سریال «دیوار شیشه ای» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: طرح را با روح الله صدیقی در بهمن 94 طرح را نوشتیم و بعد از اینکه تصویب شد و چند قسمتی را نوشتیم از دوستان نویسنده دیگر شامل سارا خسروآبادی، مسعود کرمی و ندا نوبخت دعوت کردیم برای نوشتن ادامه قصه ها، زیرا این سریال اپیزودیک است و طراحی هر قسمت از صفر شروع می شود و امکان همکاری نویسنده های مختلف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در مورد طولانی شدن روند نگارش فیلمنامه و ساخته شدن آن نیز گفت: زمان زیادی برای نوشتن قصه ها گذاشتیم و از همان ابتدا قصد داشتیم کاری با کیفیت بسیار خوب بنویسیم و این نگاه مشترک تمام عوامل بود از تهیه کننده تا کارگردان و سایرین.

** بعضی سوژه های ماه عسل ظرفیت های دراماتیک خوبی دارد
سلطانی در مورد دستمایه قراردادن سوژه های برنامه «ماه عسل» در «دیوار شیشه ای» گفت: بعضی از قسمت های ماه عسل بسیار دراماتیک است و قصه های خوبی برای گرته برداری و تبدیل به یک اثر نمایشی دارد. ما چند قصه از «دیوار شیشه ای» را از روی قصه های ماه عسل برداشتیم و بعضی قصه ها هم از روی رویدادهای اجتماعی نوشته شده اند.
نویسنده سریال «دیوار شیشه ای» ادامه داد: منبع نوشتن فیلمنامه یک کار اپیزودیک تخیل نویسنده، اتفاقات اجتماعی که می بیند و می شنود و گرته برداری از هر آنچه که در ذهنش وجود دارد، است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب ساختاری مانند برنامه ماه عسل برای این سریال نقطه ضعفی به شمار نمی رود، نیز یادآور شد: رایزنی های ما با همکاران نویسنده و تهیه کننده نشان داد این امر یک حسن برای سریال است زیرا بیننده از قبل با ساختار آشنا است اما نمی داند هر داستان چگونه تعریف می شود و چیست.
نویسنده سریال «سایه روشن» تصریح کرد: ماه عسل برنامه تلویزیونی آشنایی برای تماشاگران است که مهمانان خاصی را دعوت کرده و به چالش می کشد. آدم هایی را دعوت می کند که اتفاقات خاصی را پشت سر گذاشته اند. اما یک تفاوت وجود دارد، در ماه عسل همه چیز گفته و تعریف می شود اما در «دیوار شیشه ای» دیده می شود و این ساختار دست ما را بازتر می گذارد که سیر طولانی تری از قصه را با رفت و برگشت به استودیوها نشان دهیم؛ از پرش زمانی و پرش مکانی استفاده کنیم.

** زمان منطقی برای کارهای اپیزودیک در دنیا 60 تا 65 دقیقه است
وی در مورد اینکه یکی از نقاط ضعف کار اپیزودیک مهلت کم نویسنده برای پرداخت کاراکترها و پختگی قصه هاست و این نقص در بعضی قسمت های «دیوار شیشه ای» به چشم می خورد، توضیح داد: البته در این سریال یک خط داستانی ثابت هم داریم که داستان فرهاد و سارا است و همین کار ما را خیلی سخت کرد.
نویسنده سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» افزود: می پذیرم ضعف پخته نبودن قصه و کاراکترها در بعضی قسمت ها وجود دارد؛ در تلویزیون ما باکس های محدودتری وجود دارد که اجازه نمی دهد قصه ها و کاراکترها به پختگی برسند زیرا کاراکتر برای سیر منطقی در تغییر دیدگاه احتیاج به زمان بیشتری دارد.
وی ادامه داد: زمان در کارهای اپیزودیک دنیا 60 تا 65 دقیقه تعریف شده زیرا کار اپیزودیک مانند یک فیلم سینمایی است.
سلطانی یادآور شد: در یک سریال، کاراکتری را می پردازیم و در چندین قسمت مخاطب می تواند با کاراکتر همراه و همدل شود. اما در اثر اپیزودیک اینطور نیست و هر قسمت باید با قصه و کاراکتر جدیدی همراه شود؛ به همین دلیل در بعضی قسمت ها همزمان با تعریف کردن قصه کاراکتر پردازی می کنیم.
وی در مورد تلخ بودن قصه های این سریال به دلیل بستر اجتماعی این داستان ها نیز گفت: به نظر من این نگاه امیدوارانه را در سریال داریم؛ مثلا در قصه «مهدی» که از صفر به صد می رسد، یا قصه اهدای قلب که در نهایت سرانجام خوبی دارد با اینکه بستر و فضای قصه تلخ هست ولی باید دید تماشاگر چه به دست می آورد. قصه های اجتماعی آسیب شناسی و نقد دارد ولی دیدگاهی که به قصه حاکم می شود در نهایت می تواند حس امید را به بیننده منتقل کند.
سلطانی با اشاره به گفته حمید سمندریان (کارگردان فقید تئاتر) افزود: ایشان سر کلاس ها به ما می گفت وقتی قطره تلخ سرماخوردگی را به بچه می خواهی بدهی نمی خورد؛ اما اگر همان را در لیوان شربت بریزی به راحتی قبول می کند و همان تاثیر را می گذارد. من چنین تعبیری از دنیای آثار نمایشی اجتماعی دارم.
نویسنده سریال «شاید برای شما اتفاق بیافتد» تاکید کرد: در نوشتن این قصه ها از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای استفاده کرده ایم. همیشه در کارهایی که مساله اجتماعی را مطرح می کنند، در جای جای کار با کارشناس حقوقی، جامعه شناس و روان شناس صحبت کرده ایم یا کتاب های تخصصی زیادی که در آن امکان دسترسی به تم های مورد نظرمان وجود داشت مراجعه می کردیم.

*** زمان خوبی برای پخش سریال در نظر گرفته نشد
سلطانی با اینکه سریال «دیوار شیشه ای« به خوبی دیده نشده است، گفت: این سریال آنتن خوبی نداشت و گویا شبکه یک فقط می خواست آنتن پر کند، ما فقط یکی دو شب سر ساعت پخش داشتیم و متاسفانه زحمات یک ساله و نیمه ی یک گروه پنجاه نفره هدر رفت.
سریال «دیوار شیشه ای» به کارگردانی احمد معظمی، نوید میهن دوست و راما قویدل و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان همچنین نویسندگی سارا خسرو آبادی، مسعود کرمی، ندا نوبخت، روح الله صدیقی و محمد محمودسلطانی در 20 قسمت 45 دقیقه ای از نهم اردیبهشت روی انتن شبکه یک سیما رفت.
فراهنگ ** 9157 ** خبرنگار: منصوره شوشتری * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۰۷۰۲/دیدگاه_حاکم_بر_قصه_های_دیوار_شیشه_ای_امیدوارانه_است_زمان_پخش_خوبی_نداشتیم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: