Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@05:39:57 GMT

پشت پرده شايعه ارسال سلاح از ايران به يمن؛ واقعيت چيست؟

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۶۸۹۵۰۷/پشت_پرده_شایعه_ارسال_سلاح_از_ایران_به_یمن_واقعیت_چیست

خبرگزاري آريا- شايعات بسياري در خصوص ارسال سلاح از ايران به يمن از طريق خاک "عمان" وجود دارد. واقعيت چيست؟
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري اسپوتنيک روسيه در گفتگو با سفير سابق ايران در يمن و چند کارشناس بين الملل به اين سئوال پاسخ داده است؛
بحران يمن از سال 2015 تا کنون جان بسياري از شهروندان عادي را به کام مرگ کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوارداران عبداله بن صالح، علي عبدالله صالح رئيس جمهور پيشين يمن، با دخالت القاعده و داعش، و از سوي ديگر "وبا" آتش جنگ افروزي را در منطقه شعله ور مي سازند.
اسپوتنيک در مصاحبه با "حجت الاسلام و المسلمين حسن امينيان"، سفير سابق ايران در يمن (شهرهاي صنعا و عدن) و همچنين مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سوالات خود در خصوص بحران يمن و نحوه کمک رساني ايران به مردم اين کشور را مطرح ساخت. جناب آقاي امينيان ضمن تکذيب خبر کمک هاي نظامي ايران به يمن، کمک هاي انسان دوستانه و داوطلبانه دولت و ملت ايران به مردم قطحي زده يمن را در اولويت سياست هاي جمهوري اسلامي دانستند.

-ايران چه اهداف سياسي را در آينده در حل بحران يمن در پيش خواهد گرفت؟ کمک هاي نظامي يا کمک هاي ديگر؟
ايران اهداف نظامي در يمن ندارد. آنچه که براي ايران مهمتر است: در حال حاضر از سوي عربستان سعودي به مردم يمن ظلم مي شود. مردم يمن مردمي بي گناه هستند و مظلوم. از آنجا که ايران يک کشور مسلمان است، در صورت امکان به هر کشوري که مورد ظلم قرار مي گيرد و خواستار کمک است، ايران کمک خواهد نمود.
در واقع ايران تنها کمک به مردم مظلوم يمن را در پيش رو دارد. اهداف ايران در يمن شامل اهداف سياسي و نظامي نيست. وظيفه ايران در مرحله اول کمک رساني، علي الخصوص کمک هاي غذايي و انسان دوستانه به يمن است. زيرا مردم يمن دچار بيماري هاي بسيار خطر ناکي من جمله وبا شده اند. مردم يمن دچار قحطي هستند، مشکلات بهداشتي، گرسنگي هستند. از نظر اسلامي، انساني، حقوق بين المللي، هر کشوري که دچار اين بحران شود، در آن صورت وظيفه ديگر کشورها من جمله ايران کمک به آنها است.
درست است که بيش از نيمي از مردم يمن شيعه هستند، اما براي ايران شيعه و سني فرق ندارد. هم اکنون ايران به کشور فلسطين کمک مي کند، فلسطيني ها شيعه نيستند، با اين حال کشور ايران به آنها کمک مي کند، مهم نيست که اين کشور در خاورميانه باشد يا درجاي ديگر قرار داده باشد.
مردم يمن بي گناه هستند، عربستان سعودي چندين سال اخير مردم بي گناه اين کشور را مورد حمله و بمباران قرار مي دهد. عربستان سعودي تنها اهداف استراتژيک و نظامي را مورد حمله قرار نمي دهد، بلکه سعودي ها هر تجمعي که توسط يمني ها من جمله عروسي نيز صورت بگيرد به آنجا حمله مي کنند.
وظيفه سازمان ملل و ديگر سازمان ها بر عهده آنها است که در يمن آرامش برقرار شود و مردم يمن بتوانند زندگي خود را ادامه دهند و عربستان و کشورهاي ديگر خليج فارس به عربستان کمک رساني نکنند تا در يمن
آنچه ما مي خواهيم آرامش و وحدت در يمن است، تا مردم يمن به زندگي عادي خود برگردند. در همين راستا جمهوري اسلامي ايران در تلاش است تا بتواند آرامش را در اين کشور برقرار سازد.

-در خبر ها منتشر شده است که ايران از طريق عمان به يمن سلاح ارسال مي کند، نظر شما چيست؟
در حال حاضر مردم يمن سلاحي در دسترس ندارند که اين سلاح يا از طريق ايران يا از طريق کشور ديگري به دست آنها برسد. مردم يمن در حال حاضر به احتمال زياد از سلاح هايي که از قبل در اختيار داشتند استفاده مي کنند، برخي سلاح ها که حوثي ها و شيعيان دارند استفاده مي کنند از سلاح هايي هستند که قبلا در انبارهاي نظامي اين کشور ذخيره شده بود. جا دارد در اينجا بگوييم که هم اکنون مردم يمن سلاح سنگيني در اختيار ندارد، آنچنان سلاحي در اختيار ندارند زيرا اگر سلاح داشتند در آن صورت تا به اين حد تحت ظلم قرار نمي گرفتند.
من بعيد مي دانم که جمهوري اسلامي ايران از طريق عمان بتواند کمک نظامي به يمن برساند، اصلا مرزهاي يمن بسته است. حتي جمهوري اسلامي ايران نمي تواند از طريق مرزها نمي تواند کمک هاي انسان دوستانه و مواد غذايي خود را برساند چه برسد که اين بتواند کمک هاي نظامي خود را بتواند به اين کشور ارسال نمايد. چنين چيزي غيرممکن است.

"کامران کرمي" تحليگر ايراني در مسائل خاورميانه در خصوص بحران يمن بر چند نکته تاکيد ورزيدند: امکان ارسال کمک نظامي از طريق دريا و خشکي غيرممکن است. آمريکا و عربستان با اين شايعات مي خواهند نقش ايران را در منطقه کمرنگ جلوه دهند.
ايران چه اهداف سياسي را در آينده در حل بحران يمن در پيش خواهد گرفت؟ کمک هاي نظامي يا کمک هاي ديگر؟
نگاه ايران به بحران يمن همانند نگاه ايران به بحران منطقه است. در خصوص يمن، ايران يک طرح 4 محوري را مطرح ساخته است. اين طرح شامل: توقف حملات، توافق آتش بس، حمايت از روند انتقال و تشکيل دولت ملي، ارسال تجهيزات پزشکي و درماني به مردم يمن است. مشابه اين طرح پيش از اين، از سوي ايران براي حل بحران سوريه نيز مطرح شده بود. بر طبق اين طرح، ايران به دنبال بحث "ايجاد ثبات در يمن" است. در واقع ايران خواستار توقف حملات عربستان سعودي به يمن مي باشد. زيرا حملات عربستان باعث ايجاد بي ثباتي در يمن و منطقه گرديده است. اين نگاه ايران به بحران يمن به عنوان يکي از حلقه هاي بحران يمن وجود دارد.

در خبر ها منتشر شده است که ايران از طريق عمان به يمن کمک هاي نظامي ارسال مي کند، نظر شما چيست؟
موضوع ارسال کمک هاي نظامي از سوي ايران به يمن، از ابتداي روي کارآمدن شيعيان حوثي منتشر شد. به عقيده برخي خيزش هويت خواهي شيعيان در يمن ناشي از فعاليت هاي ايران است. اما در واقع اين يک سناريوي ساختگي است. زيرا کانال ها و تماس هاي ايران در يمن تقريبا" بسته است. در واقع بحث ارسال کمک هاي نظامي ايران از طريق عمان به يمن واقعيت ندارد. زيرا شما نيز اگر به نقشه جغرافيايي نيز نگاه کنيد متوجه مي شويد. زيرا شهر يمن که در جنوب غرب عمان قراردارد تحت اشغال القاعده يمن است و بخش عمده اي از آن نيز در اختيار نيروهاي نزديک به عربستان يعني منصور الهادي است. يعني که اگر ما بپذيريم که ايران از طريق زميني يا از طريق عمان به يمن سلاح ارسال مي کنند، چنين چيزي با واقعيت مطابقت ندارد و عملا از طريق زميني اجراي اين طرح وجود ندارد. زيرا حوثي ها و انصاري هاي يمن عمدتا در غرب يمن فعاليت دارند (بخش هاي شمالي و غرب يمن که مشرف به درياي سرخ است) در واقع عملا از طريق زميني اين امر امکان پذير نيست.
از سوي ديگر از طريق دريايي ارسال کمک نظامي نيز غيرممکن است. زيرا عربستان و آمريکا بر تنگه باب المندب کنترل بسيار دارند. در نتيجه ارسال کمک نظامي از طريق راه دريايي نيز امکان پذير نيست. اين موضوع بيشتر يک نوع شايعه و ايجاد فضا براي محدود کردن نقش ايران در منطقه است. موضوعي که سالها عربستان و آمريکا به دنبال آن هستند تا نقش ايران را در منطقه کم رنگ جلوه دهند.

"حسين رويوران" ، تحليل گر ايراني و کارشناس مسائل خاور ميانه و کشورهاي عربي در سال 2015 در مصاحبه با اسپوتنيک در خصوص توقيف دو کشتي ايراني توسط دزدان سومالي گفت، اين سلاح ها براي يمن نبوده است: "ايران به يمن سلاح نمي فرستاد. همواره مسئولان جمهوري اسلامي ايراني بارها گفته اند که ما در امور داخلي يمن دخالت نمي کنيم. در واقع ايران به فلسطيني ها سلاح ارسال مي کند، زيرا مردم اين کشور در حال اشغال هستند. ايران از طريق باب المندب به فلسطين ارسال سلاح مي کند نه به يمن. اين سياست آشکار ايران است. در واقع اين بدان معنا است هر گونه کشتي که در باب المندب يافت شود به معناي ارسال سلاح به يمن نيست. قبلا نيز مسئولين جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام نمودند که اين سلاح براي فلسطيني ها بوده است نه يمن و توقيف اين کشتي کمک به اسرائيل اشغالي است".
در واقع بر اساس نظرات اين کارشناسان متخصص ايراني مي توان نتيجه گرفت اگر چه از سال 2015 به بعد، خبرهاي بسياري مبني بر ارسال سلاح از سوي ايران به يمن وجود داشته است، اما اين امر تنها شايعه اي بيش نبوده است، روند ايران بيشتر مبتني بر کمکهاي انسان دوستانه و حل بحران داخلي يمن است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۵۰۷/پشت_پرده_شایعه_ارسال_سلاح_از_ایران_به_یمن_واقعیت_چیست را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: