Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-03-29@02:13:57 GMT

ایستگاه هشتم جام جهانی 2018: ایران؛ از گرم ترین نقطه کره زمین تا اولین زن دریاسالار تاریخ

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۱۹۲۹/ایستگاه_هشتم_جام_جهانی_۲۰۱۸_ایران_از_گرم_ترین_نقطه_کره_زمین_تا_اولین_زن_دریاسالار_تاریخ

ایستگاه هشتم جام جهانی 2018: ایران؛ از گرم ترین نقطه کره زمین تا اولین زن دریاسالار تاریخ

در این یادداشت سعی داریم تا به کشور ایران، یکی از تیم های حاضر در گروه دوم جام جهانی 2018 بپردازیم.

اختصاصی طرفداری - در هشتمین بخش از معرفی کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور ایران و نماینده قاره آسیا می رسیم.

از افتخارات ایران در زمینه فوتبال می توان به سه عنوان قهرمانی پیاپی در جام ملت های آسیا (1968، 1972 و 1976) و حضور در 5 دوره جام های جهانی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم فوتبال امید ایران سابقه حضور در المپیک های 1964توکیو، 1972مونیخ و 1976مونترال را نیز در کارنامه خود دارد.

معرفی کشور ایران  

کشور ایران که مهد تاریخ و تمدن بشری محسوب می شود، در قلب فلات مشهور ایران و منطقه جنوب غرب آسیا، موسوم به خاورمیانه قرار دارد. قدمت تاریخی ایران به نقل از بسیاری از تاریخ نگاران غربی به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح  برمی گردد و از کشورهای قدیمی و باستانی جهان به شمار می آید. بیست و دو مکان در این کشور تاکنون، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ایران از این نظر رتبه چهارم در آسیا و دوازدهم در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور با وسعت 1.6 میلیون کیلومتر مربعی خود، هجدهمین کشور پهناور دنیا از نظر مساحت شناخته شده و دارای اقلیم آب و هوایی منحصر به فردی در نوع خود است. شاید در کمتر کشوری در دنیا، بتوانید چهار فصل سال را یک جا تجربه نمایید. همین اقلیم و طبیعت زیبا، ایران را در بین پنج کشور برتر جهان در حوزه جاذبه های طبیعی قرار داده است.

جمعیت این کشور در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام گرفت، نزدیک به 80 میلیون نفر اعلام شد که از این تعداد 74 درصد (چیزی در حدود 60 میلیون نفر) شهرنشین بوده و بقیه ساکن روستاها هستند. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1357 (1979 میلادی) اسلام در این کشور دین رسمی و مذهب آن تشیّع گشت. بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر این کشور، پایتخت آن تهران است که جمعیتی در حدود 9 میلیون نفر دارد و بیست و هفتمین کلان شهر بزرگ جهان محسوب می شود. تهران، در واقع قلب تپنده اقتصادی و سیاسی این کشور شناخته شده و نزدیک به نیمی از فعالیت‌های صنعتی ایران، در این شهر انجام می شود. همین امر باعث شده این کلان شهر، یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا به حساب بیاید و در بعضی از روزها به خصوص در فصل زمستان، آلودگی هوا به حدی است که در برخی مناطق آن، وضعیت به سطح هشدار می رسد. از شهرهای مهم دیگر ایران می توان به اصفهان، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، کرمانشاه، همدان، کرمان و اهواز اشاره کرد.

ایران یکی از ثروتمندترین کشورها از نظر منابع نفتی و گازی و همچنین معادن در سطح جهان شناخته می شود. با این همه ثروت خدادادی، درصد قابل توجهی از مردم ایران، زیر خط فقر زندگی می کنند. بر اساس آمارهای داخلی خود ایران، در سال 1396 در حدود 33 درصد جمعیت این کشور، دچار فقر مطلق بوده اند. بیکاری، ضعف مدیریت کلان، نبود ثبات اقتصادی به ویژه در بازار پولی و ارز و تحریم های سنگین کشورهای غربی، که نزدیک به چهار دهه بر روی ایران سایه افکنده، از دلایل مهم ضعف اقتصادی این کشور به شمار می روند. در سال 2017 و طبق پژوهشی که موسسه آکامای تکنولوژی در مورد سرعت اینترنت در بین 149 کشور دنیا انجام داد، ایران با میانگین سرعت 4.7 مگابیت بر ثانیه، با وجود پیشرفت 33 درصدی، نسبت به سال قبل تر (2016)، رتبه 107 اُم را در میان 149 کشور جهان کسب کرد. گفتنی است کشورهای کره جنوبی، نروژ و سوئد در رتبه های اول تا سوم این فهرست قرار داشته اند.

در ایران نیمی از سایت های برتر از نظر اَلکسا (سایتی که در زمینه ترافیک وب و رنکینگ سایت های مختلف در جهان فعالیت می کند) در این کشور فیلتر هستند. از سایت ها و شبکه های اجتماعی مهمی که در ایران فیلتر بوده می توان به فیسبوک، توییتر، یوتیوب و همچنین تلگرام اشاره کرد.همچنین ایران رتبه 130 در بین 180 کشور دنیا در مورد وضعیت فساد اداری، از نگاه سازمان بین‌المللی شفافیت، در سال 2017 را کسب نموده است.

   شهر تهران پایتخت ایران در فصل پاییز

وضعیت گردشگری و صنعت توریسم در ایران

ایران کشوری چهار فصل است. این لقبی است که بسیاری از گردشگران خارجی، به این سرزمین داده اند. لقبی که صرفا یک ادعا نبوده و اگر با دقت به جغرافیای خاص ایران بنگریم، به خوبی متوجه این موضوع خواهیم شد. بر اساس آمار UNWTO یا سازمان جهانی گردشگری که مقر آن در مادرید اسپانیا است، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است. اما با این پتانسیل فوق العاده و مناظر دیدنی که ایران دارد، آمار جذب توریست در این کشور بسیار ناچیز است. در سال 1395 در کل 5 میلیون توریست، فقط به ایران سفر کردند و سهم این کشور از بازار جهانی گردشگری، فقط 1% بوده است. ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی در ایران، محدودیت‌های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و نیز تنش های سیاسی این کشور با کشورهای غربی، از دلایل مهم ضعف صنعت گردشگری در ایران به شمار می آید.

این در حالی است که کشور کوچکی مانند امارات متحده عربی از نظر مساحت، در سال 2016، پذیرای 15میلیون گردشگر خارجی بود که با مقایسه این دو کشور می توان به این نتیجه رسید، ایران در جذب گردشگر خارجی اصولا کشور موفقی نبوده است. اما این ضعف ها، چیزی از طبیعت و آثار باستانی این کشور زیبا کم نمی کند. ایران در مناطق شمالی با سواحل زیبای دریای خزر، تالاب انزلی، پارک های جنگلی و شهر زیبای ماسوله، درمناطق جنوبی با سواحل نیلگون خلیج فارس و دریای عمان، جنگل‌های سحرآمیز حرا و جزایر زیبای خود به مانند کیش، قشم و هرمز و در مناطق غرب و شمال غربی با طبیعت بکر و زیبای زاگرس و سهند، زبانزد عام و خاص است.

هر چند نباید از بیابان و دشت های نواحی مرکزی این کشور هم غافل بود که علاقه مندان خاص خود را دارد. از مکان های زیارتی و تاریخی این کشور از نگاه طرفداری، می توان به اختصار به شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز و آثار باستانی همچون تخت جمشید و مجموعه پاسارگاد در استان فارس، شهر سوخته در سیستان و بلوچستان، طاق بستان، طاق گرا، معبد آناهیتا در غرب ایران و مجموعه بی نظیری از فرهنگ و تمدن دوره صفویه در اصفهان نام برد. هر چند شهرهایی نظیر تبریز، شوش، یزد و کرمان هم دارای سابقه تاریخی و زیبایی هایی در خور توجه ای هستند.

   باغ اِرم در شهر شیراز

دوستان عزیز به بخش 10 حقیقت جالب، عجیب و شنیدنی در مورد کشورها رسیدیم. امیدوارم تا پایان با طرفداری همراه باشید.

 

1. گندم بریان گرم ترین نقطه کره زمین

شاید از هر کسی در مورد گرم ترین مکان ها بر روی زمین سوال کنید، به ناگاه صحرای بزرگ در آفریقا و یا بیابان نوادا در ایالت متحده آمریکا، محتمل ترین جواب هایی باشد که شما خواهید شنید. اما بد نیست بدانید، گرم ترین نقطه دنیا در کشور ایران و در استان کرمان قرار دارد. منطقه گندم بریان، که در دل دشت لوت قرار گرفته به عنوان گرم ترین منطقه کره زمین شناخته می شود. گندم بریان در دل کویر شهداد قرار گرفته و پوشیده از سنگ های آتشفشانی است.  این منطقه از پست ترین مناطق ایران به شمار رفته و در کنار پوشش سیاه رنگ سنگ های خود، باعث شده تا این حد دما در این منطقه بالا برود. این دشت عجیب که به کره ماه ایران معروف است، با دمای 71 درجه سانتیگراد، گرم ترین مکان دنیا به حساب می آید. گفتنی است پیش از این، گرم ترین نقطه زمین، دره مرگ در صحرای آریزونای امریکا با دمای 63 درجه بوده است.

    منطقه گندم بریان در استان کرمان گرم ترین نقطه کره زمین

2. واحد پولی ایران در جمع کم ارزش ترین ارزهای جهان

پول هر کشوری به عنوان بخش مهمی از اقتصاد آن جامعه به شمار می رود و ارزش پول، یعنی افزایش نرخ ارز. نرخ ارز بیان کننده مقدار پولی است که یک کشور، در ازای خرید یا مبادله یک واحد پول خارجی مرجع، مانند دلار یا ارزهای جهانی دیگر نظیر یورو، پوند انگلیس، فرانک سوئیس و ... می پردازد. حال در این بین، برخی از کشورها وجود دارند که واحد پولی آن ها در سطح بالایی قرار می گیرد و یا بالعکس، در سطح نزولی و پایینی هستند. کشور ایران، از جمله کشورهایی در دنیا محسوب می شود که واحد پولی آن، در جمع کم ارزش ترین واحد های پولی (ارزی) دنیا قرار گرفته است. واحد پولی ایران از سال 1798 میلادی تا همین یک سال قبل (2 مرداد 1396) ریال نام داشت. وضعیت ریال نسبت به چند دهه‌ گذشته در این کشور، تغییر فاحشی داشته تا جایی که اکنون ریال به یکی از کم ارزش ترین ارزهای جهان تبدیل شده است. بخش عمده کاهش ارزش ریال تا به این حد، به خاطر تحریم های دولت های غربی برکشور ایران بوده است.

تحریم‌های ثابت بین‌المللی که در سال‌های 1995 تا 2012 به ایران اعمال شد، در این مورد نقش زیادی داشته‌ است، تا جایی که نرخ دلار در ایران، طی سال‌های اخیر به تدریج افزایش زیادی یافت. هر چند تغییر واحد پولی ایران از ریال به تومان هم چندان اثر بخش نبوده، به طوری که قیمت ارزی به مانند دلار با نرخ دولتی 4200 تومان و در بازار آزاد به بالای 7000 تومان نیز می رسد. واحد پولی ایران در کنار «دانگ ویتنام» و «بولیوار ونزوئلا» در رده بی ارزش ترین ارزهای جهان قرار گرفته است. واحد پولی کشورهای عربی نظیر دینار کویت، دینار بحرین، ریال عمان و دینار اردن به همراه پوند بریتانیا، جزو 5 ارز با ارزش جهان محسوب می شود.

3. خانه طباطبایی ها عروس خانه های ایران

یکی از جاذبه های مهم توریستی شهر کاشان و استان اصفهان، خانه طباطبایی هاست که در نیمه دوم سده 13 هجری در محله سلطان امیر احمد، احداث شده‌ است. معماری و ذوق هنری که در ساخت این خانه به کار رفته، به حدی زیباست که به خانه طباطبایی ها، لقب عروس خانه های ایران را داده اند. این خانه در نزدیکی بقعه امامزاده سلطان امیر احمد و در نزدیکی محله بروجردی ها قرار گرفته است. عروس خانه های ایران با 4700 مترمربع وسعت، دارای 4 حیاط، 40 اتاق، 4 سرداب، 2 رشته قنات و 3 بادگیر است. این بادگیرها، باعث شده همین که به درون این خانه‌ باشکوه پا می‌گذارید، نسیمی خنک و مطبوع صورت‌تان را نوازش کرده و حس آرامش عجیبی به شما ببخشد. حیاط این خانه هم به مانند طراحی های داخلیش، باشکوه بوده و دارای حوض بزرگی است که پر از ماهی های قرمز در آبی زلال است. معمار سازنده آن استاد علی مریم کاشانی و گچ بری‌ها و نقاشی‌های آن، به وسیله شاگردانِ میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی و زیر نظر وی انجام شده‌است.

    خانه طباطبایی ها عروس خانه های ایران درکاشان

4. گربه ایرانی زیباترین نژاد گربه در جهان

یکی از کهن ترین، مشهورترین و زیباترین نژادهای گربه در جهان، گربه ایرانی یا گربه پارسی است. گربه ایرانی یکی از نمادهای فرهنگی ایران در بین مردم دنیا محسوب می شود. گربه ایرانی در دنیا به نام Persian Cat شناخته شده است که این نام، اشاره به نام تاریخی ایران در زبان‌های خارجی (Persia) دارد. هر چند از نظر ظاهری، نقشه کشور ایران هم بسیار شبیه به یک گربه است. البته در کشوری به مانند انگلستان که علاقه بسیاری به نژاد گربه های ایرانی دارند، این گربه مو بلند یا موبلند ایرانی نامیده می‌شود. اگر بخواهید به میزان محبوبیت این نوع نژاد در سایر کشورهای جهان پی ببرید، کافی است سری به تمبرهای کشورهایی مثل کنگو، جمهوری آذربایجان، جمهوری چک، روسیه و مجارستان بیندازید که با تصویر گربه‌های ایرانی به چاپ رسیده‌است. این گربه‌های ناز و دوست داشتنی غالبا گربه‌های تنبلی هستند و دوست دارند در جایی بشینند و دراز بکشند. آن ها بسیار اهلی و آرام بوده و همان‌طور که اشاره شد، تنبل هم هستند. متاسفانه در ایران، کمتر کسی از شهرت جهانی گربه‌های ایرانی با خبر است و این عبارت که در فرهنگ و دانشنامه‌های جهان ثبت شده، در داخل ایران برای بسیاری ناآشناست.

   گربه ایرانی کهن ترین نژاد شناخته شده در جهان

5. ایرانیان نخستین کاشفان مس در جهان

پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح ، مردم فلات ایران استادانی زبردست در صنعت سفالگری و ساختن اشیاء با گِل بودند. آن‌ها در برخی اوقات مشاهده می‌کردند که بعضی از ظروف سفالین شان در اثر ضربه نمی‌شکند و همین‌طور در برخی اوقات از ظروفی که در آتش می‌نهادند، ماده‌ای خارج می‌شد که پس از سرد شدن سخت می‌گشت. آن ها نام این ماده را مس نهادند و در ساخت ابزارآلات کشاورزی و سلاح های جنگی از آن استفاده می کردند. در حفاری هایی که در منطقه باستانی، سیلک کاشان که دارای قدمتی هفت هزار ساله است،

مقداری آئینه مسی، جهت آرایش به دست آمده‌است. این خود نشان می دهد، ایرانیان آن روزگار علاوه بر استفاده از مس در موارد ذکر شده، هنرمندان قابلی هم در کاربردهای مختلف از این فلز به شمار می رفتند. بعدها مس از طریق تمدن ایران و بین النهرین، به کشورهایی نظیر مصر و روم هم راه یافت. رومی ها نزدیک به هزار سال بعد از ایرانی ها، با این صنعت و همچنین استفاده از منابع مس آشنا شدند، به طوری که در دوران روم باستان از معدن‌های مس در قبرس بهره‌برداری می‌شد. جالب است بدانید که ریشه نام لاتین مس از واژه сyprium به معنی فلز قبرس گرفته شده ‌است. یکی از بزرگترین معادن مس در جهان نیز، در ایران و استان کرمان قرار داشته که معدن مس سرچشمه نام دارد.

   معدن مس سرچشه کرمان یکی از بزرگترین معادن مس در جهان

6. پادشاهی که قبل از تولد شاه شد

در طول تاریخ پادشاهانی وجود داشتند که از کودکی و سنین پایین راه و رسم شاهی آموخته و در همان سنین کم، پادشاه کشورشان لقب گرفته اند. اما تنها یک شخصیت وجود داشته که قبل از تولدش، شاه شده و آن شاپور دوم پادشاه مقتدر سلسله ساسانی است. شاپور دوم یا شاپور کبیر، نهمین پادشاه سلسله ساسانی بود که در سال 309 پس از میلاد و قبل از تولدش به دلیل فوت پدر به پادشاهی رسید. بر طبق گفته تاریخ نویسان، درباریان ساسانی بعد از مرگ هُرمز دوم (پدر شاپور) با قرار دادن تاج سلطنت بر روی شکم مادرش رسما او را به مقام پادشاهی رساندند. وی در سن 16 سالگی قدرت را به طور کامل در اختیار گرفت و به مدت 70 سال در ایران حکومت کرد. از بزرگترین کارهای این پادشاه مقتدر پس از قدرت گرفتن، بازگرداندن امنیت به مرزهای جنوبی ایران بود. او اعرابی که به بخش‌های جنوبی شاهنشاهی ساسانی نفوذ کرده بودند و باعث کشتار و ناآرامی مردم شده بودند را به شدت تنبیه کرد و سرجای خودشان نشاند. از این رو شاپور دوم در بین اعراب به ذوالاکتاف (صاحب شانه‌ها) معروف است. در دوران او ایران در جنگ با رومی ها نیز، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و شاهنشاهی ساسانی یک دوره رونق و شکوه را تجربه کرد. شاپور دوم در سال 379 پس از میلاد و در سن 70 سالگی در گذشت.

    نقش برجسته شاپور دوم نهمین پادشاه سلسله ساسانی

7. اشکانیان خالق اولین باتری جهان

خیلی ها بر این باورند که پیل الكتریكی (باتری الکتریکی) را نخستین بار دانشمند ایتالیایی لوییجی گالوانی در سال 1786 اختراع کرده اما حقیقت ماجرا چیز دیگریست. اولین کسانی که دست به اختراع پیل الکتریکی زدند، به دو هزار سال قبل از مخترع ایتالیایی و سلسله اشکانیان بر می گردد. حدود 250 سال قبل از میلاد مسیح و در زمان فرمانروایی اشکانیان در منطقه تیسفون، ایرانی ها وسیله ای در اختیار داشتند که از آن ها مانند باتری امروزی برق تهیه می کردند. نخستین بار در سال 1938 میلادی باستان شناس مشهور آلمانی، ویلهلم کونیگ هنگام کاوش آثار باستانی در یکی از روستاهای خواجه ربو (نزدیک شهر باستانی تیسفون) به کوزه‌ای سفالی به بلندی چهارده سانتی‌متر برخورد که استوانه‌ای مسی در خود داشت و در میان آن استوانه نیز، میله آهنی به طول 7.5 سانتیمتر به صورت عمودی در قسمت میانی قرار داشت که نقش قطب منفی باتری (آند) را داشته، جای گرفته بود. بررسی‌ها از وجود ماده‌ای اسیدی، مانند سرکه و نیز خوردگی شیمیایی در آن ظرف سفالی خبر دادند که نقش الکترولیت را بر عهده داشته است. با این کشف مهم، بر همگان ثابت شد که ایرانی ها دو هزار سال قبل، مخترع اولین پیل الکتریکی بودند. واقعیتی که خیلی از ما ایرانی ها، از وجود آن بی اطلاع هستیم.

    اشکانیان، خالق اولین باتری جهان

8. سرو ابرکوه

سرو ابرکوه (ابرقوه) با عمر 4500 ساله خود، پیرترین موجود زنده ایران وآسیا و دومین درخت کهنسال و زنده جهان به شمار می رود. این سرو کهنسال که در شهر ابرکوه استان یزد قرار دارد، سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی، جهت بازدید از این موجود باستانی هستند. بعضی از دانشمندان ژاپنی با تحقیق بر روی این درخت، عمر آن را بسیار بیشتر از 4500 سال می دانند؛ اما الکساندر روف دانشمند روسی، عمر این درخت را میان 4000 تا 4500 سال برآورد کرده است. درخت سرو در نزد ایرانیان باستان، از اهمیت بالایی برخوردار بوده، به طوری که در فرهنگ زرتشتیان درخت سرو به دلیل آن که درختی همیشه سبز بوده، اهمیت خاصی داشته است و سرو 4500 ساله ابرکوه نیز که آن را سرو زرتشت می‌نامند، نمادی از همین امر به شمار می رود. سرو ابر کوه با 25 متر ارتفاع، 18 متر محیط و 11.5 متر اندازه دور تنه، در قلب این شهر و در سرزمین ایران به گذران عمر خویش ادامه می دهد و به شایستگی می توان این سرو زیبا را، نگین سبز کویر ایران نامید.

    سرو ابرکوه پیرترین موجود زنده ایران و آسیا

9. آرتمیس اولین زن دریاسالار تاریخ بشر

در 480 سال قبل از میلاد مسیح و در ارتش شاهنشاهی خشایارشاه، آرتمیس نخستین بانویی در جهان بود که به یکی از بالاترین درجات نظامی دنیای باستان، دست یافت. آرتمیس که در لغت به معنی راست گفتار بزرگ بوده، نخستین بانویی است که در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریایی (دریاسالار) قرار گرفته است. وی یکی از عوامل اصلی فتح آتن، پایتخت یونان در زمان حمله خشایارشاه بود که فرماندهی تنها پنج کشتی جنگی را بر عهده داشت. در حالی که بسیاری از ناوگان های دیگر ارتش هخامنشی از دشمن شکست خورده بودند، ناوگان تحت فرماندهی او بر یونانیان پیروز شد. به پاس این افتخارات بود که پس از فتح آتن، او به افتخار دریافت فرمان دریاسالاری از سوی خشایارشاه رسید. بر طبق گفته تاریخ نویسان یونانی او در زیبایی، دانش و متانت سرآمد، همه زنان آن روزگار بوده است. در دهه 60 میلادی (دهه چهل خورشیدی) نیروی دریایی ایران برای نخستین بار، ناو شكن بزرگی را به نام یك زن نام گذاری كرد و آن آرتمیس بود. ناو شكن آرتمیس در دوران خدمت دریاسالار فرج الله رسایی، به آب انداخته شد و سال ها بر روی آب های خلیج همیشه فارس پاسدار سواحل ایران بود.

    آرتمیس اولین زن دریاسالار تاریخ بشر و ناوی که در دهه 40 شمسی به نام او نامگذاری شد

10. دره ستارگان

یکی از قدیمی ترین مناظر طبیعی در ایران، با قدمت بیش از دو میلیون سال در جزیره قشم و در روستایی به نام برکه خلف واقع شده است. نام این مکان شگفت انگیز، دره ستارگان بوده و از شگفتی های طبیعی کشور ایران به شمار می رود. جایی که دو میلیون سال عمر دارد و از دوران زمین شناسی سنوزوئیک به یادگار مانده است. مکانی با تندیس ها و ستون های ماسه ای و سنگی عجیب و مسحور کننده و شکاف هایی که در دل بازدیدکنندگان، ترس می اندازد! دره ستارگان به عنوان بخشی از ژئو پارک جزیره قشم در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است که تنها ژئوپارک خاورمیانه است. طبق افسانه های مردم بومی این منطقه، سال ها قبل ستاره ای از آسمان به این نقطه سقوط کرده و خاک و ماسه ها را با خود بالا آورده است. به همین دلیل در زبان محلی، نام ستاره افتاده یا استاره کفته، بر روی این محل گذاشته شده است. همینطور مردم جزیره قشم اعتقاد دارند که اینجا محل رفت و آمد اجنه است و از حضور در دره ستاره ها در شب، خودداری می کنند. البته دلیل اصلی پیدایش دره ستارگان، تنها و تنها فرسایش سنگ های ماسه ای در طول زمان به وسیله باد و باران بوده است. حتی همین حالا هم اگر باران ببارد، ظاهر و سطح اشکال این دره، تغییرات قابل توجهی خواهد داشت.

   دره ستارگان با قدمت بیش از دو میلیون سال در جزیره قشم

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۱۹۲۹/ایستگاه_هشتم_جام_جهانی_۲۰۱۸_ایران_از_گرم_ترین_نقطه_کره_زمین_تا_اولین_زن_دریاسالار_تاریخ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: