Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-20@11:29:59 GMT

مردم سالاری دینی نقطه مقابل دموکراسی غربی است

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۱۹۸۷/مردم_سالاری_دینی_نقطه_مقابل_دموکراسی_غربی_است

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران: نظام ایران اسلامی مبتنی بر مردم سالاری دینی است و هرگز به کشورهای دیگر ظلم و تعدی نمی کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به مساله دموکراسی در نظام های حاکمیتی افزود:‌ در طول تاریخ درباره معایب و محاسن دموکراسی حرف های زیادی مطرح شده و تجربیات تلخ و شیرینی هم درباره آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت:‌ اندیشمندانی همچون افلاطون‏ ‌سقراط و دکارت بارها درباره دموکراسی و معایب آن صحبت کرده اند و علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان دموکراسی را بدتر از دیکتاتوری می داند.
پناهیان ادامه داد: در حال حاضر ما در جامعه ای زندگی می کنیم که نظام حاکمیتی آن مردمسالاری دینی است که بسیاری از معایب دموکراسی را کنترل کرده است.
وی افزود: علامه طباطبایی درباره معایب دموکراسی می نویسد؛ در دموکراسی نظامهای دموکراتیک بر کشورهای مظلوم زورگویی می کنند چون منافع مادی در راس قرار دارد و اگر منافع آنها اقتضاء کند کشورهای مظلوم را غارت می کنند.
پناهیان تصریح کرد:‌مردمسالاری دینی حاکم بر ایران به گونه ای است که به هیچ وجه به هیچ کشوری ظلم و تعدی نمی کند در حالیکه قدرت نظامی ما در منطقه بی نظیر است.
وی ادامه داد: نقد دموکراسی به منزله نقد مردم سالاری دینی نیست بلکه بین نظام ما و دموکراسی غربی تفاوت بسیاری وجود دارد و ما با ساختارهای قانونی که داریم و قید اسلامیت و حاکمیت دینی مقابل خیلی از ضررهای دموکراسی ایستاده ایم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دموکراسی در واقع بدنبال این است که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم شوند اما این مسئله چطور محقق می شودکه آنها برسرنوشت خودشان حاکم شوند ؟ و این سوال بزرگی است که همچنان بی پاسخ مانده است.
پناهیان تصریح کرد: نظام های کشوری مثل آمریکا که خودش را داعیه دار دموکراسی می داند یا انگلیس و فرانسه که آنها هم همین رویه را دارند باید مورد بررسی قرار گیرند چراکه برخی دموکراسی پارلمانی دارند‏, برخی هم حکومت لیبرال دموکراسی و باعث تاسف است که عده ای از اندیشمندان ما در داخل کشور بسیار عوامانه چشم خود را می بندند و از دموکراسی به عنوان یک مفهوم برجسته دفاع می کنند و مجال هم نمی دهند که منظور آنها کدام دموکراسی است .
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: با همه عیوبی که اندیشمندان غربی برای دموکراسی برمی شمارند خلاصه آن را این چنین می توان بیان کرد که در دیکتاتوری ظالم روی پرده و آشکار است اما در دموکراسی ظالمان پشت پرده قرار دارند و مردم نمی دانند چه کسی در حال نفوذ است و چه کسی افکار عمومی را منحرف می کند .
وی افزود: در بررسی جنبش وال استریت آمریکا این سوال مطرح شد که چرا جنبش با شکست مواجه شد و پس از آن مردم نمی دانستند مقصر کیست و باید کدام محل را تخریب کنند؟
پناهیان ادامه داد : بی تردید اگر جوامع غربی از دیکتاتوری آشکار برخوردار بودند تاکنون توسط مردم ساقط می شدند اما مردم کشورهای غربی امروز درگیر دیکتاتوری های پنهان هستند و نشانه آن هم این است که صد سال از دموکراسی غربی می گذرد و در این مدت صهیونیست ها دائما در راس قدرت هستند .
وی گفت: اندیشمندی مثل بالتیمور در نقد دموکراسی می گوید ؛ شما مردم را فریب می دهید و پای صندوق های رای می کشید اما آنچه خودتان می خواهید حاصل می شود که این مطلب نشانه حاکمیت دیکتاتوری پنهان و با دوام در غرب است .
پناهیان درباره یکی از محاسن دموکراسی افزود: از محاسن دموکراسی این است که مردم هوشیارانه احساس مسئولیت کنند و فریب باندها را نخورند اما مردم در دموکراسی آنقدر از احزاب ضربه می خورند که تا به خودشان بیایند شرایطی برکشور حاکم می شود که در مقابل دموکراسی غربی، مردم سالاری دینی قرار دارد و جلوی بسیاری از فریبکاریها را گرفته است .
این استاد دانشگاه افزود: ما عقیده داریم مردم سالاری دینی مبتنی بر رشد مردم است و فکر می کنیم ولایت ، امری است که با نظارت عالیه و نظارت شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریبها را نمی دهد و این حسنی است که در کشورهای غربی پیدا نمی شود.
ادامه دارد

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۱۹۸۷/مردم_سالاری_دینی_نقطه_مقابل_دموکراسی_غربی_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: