Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@21:10:14 GMT

امر ولایت اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد/ مردم سالاری دینی در کشورهای غربی وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۱۹۸۸/امر_ولایت_اجازه_بسیاری_از_فریب_ها_و_زورگویی_ها_را_نمی_دهد_مردم_سالاری_دینی_در_کشورهای_غربی_وجود_ندارد

امر ولایت اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد/ مردم سالاری دینی در کشورهای غربی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام علیرضا پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز، جمعه یازدهم فروردین تهران درباره محاسن و معایب دموکراسی اظهار داشت: در طول تاریخ دیدگاه‌های متفاوتی پیرامون محاسن و معایب دموکراسی بیان شده است.

وی ادامه داد: معمولاً در طول تاریخ معایب دموکراسی مورد توجه قرارگرفته و اندیشمندانی همچون افلاطون و سقراط و دکارت و سایرین صراحتاً به معایب دموکراسی اشاره می‌کنند حتی دموکراسی از دیدگاه آنها راه حلی برای مواجهه با دیکتاتوری به شمار نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پناهیان با اشاره به نظر علامه طباطبائی در تفسیر المیزان پیرامون موضوع دموکراسی افزود: دموکراسی را بدتر از دیکتاتوری می‌دانست. از سوی دیگر بی تردید می‌توان محاسنی را برای دموکراسی قائل شد در حال حاضر نظام جامعه کشورمان به گونه‌ای است که می‌توان آن را نظام مردم سالاری دینی نامید و این مسئله بسیاری از معایب دموکراسی را کنترل کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب‌هایی که دموکراسی برای مردم جهان داشته به وسیله مردم سالاری دینی کنترل شده به طوری که علامه طباطبائی در بیان معایب دموکراسی معتقد است نظام‌های دموکراتیک باعث می‌شود بر نظام‌ها و ملت‌های مظلوم زورگویی کنند چراکه مبنای دموکراسی چیزی جز منافع مادی نیست لذا اگر منافع این کشورها اقتضا کند کشورهای مظلوم و ضعیف تحت سلطه واقع شده و غارت می‌شوند.

وی گفت: در طول یک قرن گذشته صدق کلام علامه طباطبائی به چشم می‌خورد و این موضوع یکی از معایب دموکراسی شناخته می‌شود اما نظام مردم سالاری دینی حاکم بر ایران ظلم بر هیچ یک از کشورهای جهان را نمی‌پذیرد.

پناهیان ادامه داد: نقد دموکراسی به معنای نقد مردم سالاری دینی نیست بنابراین میان نظام مردم سالاری دینی و دموکراسی به معنی غربی کلمه تفاوت بسیاری وجود دارد لذا با ساختارهای قانونی و قید اسلامی مردم سالاری آسیب‌های دموکراسی از بین رفته است.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید دانست کشورهای غربی چگونه با موضوع دموکراسی برخورد می‌کنند، بر این اساس می‌توان به نظریه افلاطون اشاره کرد چراکه وی یکی از ایرادهای مستقیم دموکراسی را این گونه می‌داند که سرنوشت جامعه را بازیچه هوس توده مردم می‌کند و توده مردم در امور سیاسی از داوری درستی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: به باور افلاطون توده مردم از مباحث اقتصادی و فرهنگی کشور اطلاعی ندارند و اغلب از روی تعصب و احساسات خود داوری می‌کنند لذا هر چند آنها نیت درستی داشته باشند نمی‌توانند اندیشه قابل قبولی ارائه دهند.

پناهیان تأکید کرد: آمار بسیاری پیرامون نقد دموکراسی در بیان اندیشمندان غرب وجود دارد که از این میان می‌توان به دیدگاه کانت اشاره کرد که معتقد است بدترین نوع دیکتاتوری دموکراسی بوده و از نگاه وی دیکتاتوری از دموکراسی مجزا نمی‌شود. همچنین می‌توان به دیدگاه اشپینگلر فیلسوف آلمانی اشاره کرد که معتقد است با تعمیم حق رأی به افراد در انتخابات معنای اولیه خود را از دست می‌دهد چراکه مردم گرفتار چنگال قدرت‌های جدید یعنی رهبران احزاب خواهند بود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: رهبران احزاب با به کارگیری همه دستگاه‌های تبلیغاتی اراده خود را بر مردم تحمیل می‌کنند. دموکراسی به این معنا است که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند اما باید به طور صحیح مردم را در سرنوشت خود حاکم کرد.

وی گفت: کشوری همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه داعیه دموکراسی دارند اما دموکراسی هر یک از آنها با دیگری متفاوت است در عین حال از انواع و اقسام دموکراسی مستقیم یا پارلمانی برخوردار هستند بطوری که برخی تفکر لیبرالی – دموکراسی دارند و به آزادی و قانون توجه دارند.

پناهیان اظهار داشت: متاسفانه برخی اندیشمندان کشورمان عوامانه چشم خود را بر روی معنای دموکراسی می‌بندند و مشخص نیست به کدام قسم از دموکراسی توجه دارند و ندانسته شعاری را مطرح می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در نظام دیکتاتوری حاکم و فرد ظالم روی پرده آشکارا فعالیت می‌کنند اما در دموکراسی ظالمان پشت پرده پنهان می‌شوند و به صورت پنهانی نفوذ و ظلم می‌کنند لذا فرد مشخصی در این نظام وجود ندارد همچنین افکار عمومی توسط فرد ظالم منحرف می‌شود و مردم وادار می‌شوند به فرد خاصی رأی دهند.

وی خاطرنشان کرد: جنبش وال استریت آمریکا به این دلیل با شکست روبرو شد که فرد خاطی آشکارا مشخص نبود. بی تردید اگر جوامع غربی از دیکتاتوری آشکار برخوردار بودند تاکنون دیکتاتورهای آنها ساقط شده بودند اما در حال حاضر این کشورها دچار دیکتاتوری پنهان هستند بزرگترین دلیل این نظریه آن است که بیش از صدها سال همواره صهیونیست‌ها حاکم بودند زیرا مردم به هر کس رأی می‌دهند بازی به نفع کارترها تمام می‌شود.

پناهیان افزود: اندیشمندان غربی معتقدند در دموکراسی اشرافی‌گری مدرن دموکراسی چیزی جز پادشاهی مدرن نیست همچنین آنها معتقدند مردم در جریان انتخابات فریب می‌خورند و قدرت‌ها با توسل بر عوام فریبی آرای مردم را به سوی خود جلب می‌کنند این وضعیت در کشورهایی که دموکراسی حزبی در آن جریان دارد به صورت سازمان‌مند انجام می‌شود بطوری که تنها دو حزب در کشوری فعالیت‌ دارد و مردم به ناچار پس از انتخاب یک حزب به حزب دیگر پناه می‌برند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در واقع دموکراسی امروز در غرب نه تنها دیکتاتوری پنهان بلکه دیکتاتوری با دوام است اما می‌توان محاسن آن را اینگونه دانست که مردم باید بتوانند هشیارانه احساس مسئولیت کنند و فریب رسانه‌ها باندهای قدرت را نخورند لذا مردم در این نوع دموکراسی از رسانه‌ها و احزاب ضربه می‌خورند تا آگاه و بصیر شوند پس از بیداری از خواب غفلت اجازه نمی دهند دموکراسی توسط قدرت‌ها اداره شود.

وی افزود: اگر در جامعه دموکراتیک اجازه رشد به مردم داده شود محاسن دموکراسی بر معایب آن غلبه پیدا می‌کند. معتقدیم در نظام مردم سالاری دینی امکان رشد مردم به واسطه قوانین و ساختارها در جامعه‌ای دموکراتیک فراهم می‌شود.

پناهیان ادامه داد: تصور می‌کنیم امر ولایت با ابزاری همچون شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریب‌ها و زورگویی‌ها را نمی‌دهد و این موضوع تفاوت دموکراسی و نظام مردم سالاری دینی است که در کشورهای غربی به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۱۹۸۸/امر_ولایت_اجازه_بسیاری_از_فریب_ها_و_زورگویی_ها_را_نمی_دهد_مردم_سالاری_دینی_در_کشورهای_غربی_وجود_ندارد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: