Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:25:18 GMT

توسعه شتابان بندر شهید رجایی با آغاز عملیات اجرایی فاز سه این بندر

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۲۰۹۸/توسعه_شتابان_بندر_شهید_رجایی_با_آغاز_عملیات_اجرایی_فاز_سه_این_بندر

توسعه شتابان بندر شهید رجایی با آغاز عملیات اجرایی فاز سه این بندر

بندرعباس - ایرنا - بندر شهید رجایی واقع در جنوب ایران در حال حاضر بزرگترین بندر کانتینری ایران و یکی از بنادر مهم منطقه محسوب می‌شود و از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می کنند.

به گزارش ایرنا، بندر رجایی بندری است که نه تنها اهمیت آن برای فلات ایران و شهرها و کشورهای مستقر در این فلات از اهمیت حیاتی برخوردار است، بلکه امروز این بندر با قرارگیری در مسیر کریدور شمال - جنوب کلید دسترسی کشورهای مشترک ‌المنافع و افغانستان به آب‌ های آزاد نیز به حساب می‌ آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند در سال‌های اخیر، سرمایه ‌گذاری‌ چینی ‌ها و هندی ها در بنادر گواتر پاکستان و بهشتی چابهار، تردید هایی برای نقش آفرینی بندر شهید رجایی در کریدور یاد و پشتیبانی کشورهای بالادست ایران ایجاد کرده ، اما گمان نمی ‌رود تا یکی دو دهه آینده از اهمیت بندر شهید رجایی در حوزه تجاری و بندری کاسته شود.
به ویژه آن که در چند سال اخیر به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم گام های ارزنده ای برای شتاب بخشی به روند توسعه این بندر مهم و راهبردی برداشته شده است.
یکی از مهمترین طرح هایی که روز چهارشنبه نهم اسفندماه امسال با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جهوری کشورمان در بندر شهید رجایی آغاز شد، فاز سه پایانه کانتینری این بندر است.

** بندر شهید رجایی ، بندری مهم و راهبردی برای ایران اسلامی است
رییس جمهوری در مراسم صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی این طرح با اشاره به نقش مهم بندر شهید رجایی در اقتصاد کشور، گفت: این بندر، بندری مهم و راهبردی برای کشور و نقش آن، نقشی ملی است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار داشت: این طرح، بندر شهید رجایی را که بندری راهبردی برای ایران اسلامی است به مرکز بزرگ حمل و نقل و ترانزیت کالا به کشورهای شمالی و شرقی ایران تبدیل می کند.
وی با تاکید بر تکیه و توان داخلی در پیشبرد و اجرای امور، خاطرنشان کرد: امروز ایران اسلامی به مدد بهره مندی از جوانان غیور و متخصص و متعهد در جایگاه بسیار بالایی در منطقه قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این مراسم بر بهره مندی هر چه بیشتر از توان بخش خصوصی در اجرای امور و بر رفع موانع سرمایه گذاری پیش روی این بخش تاکید کرد.

** ایجاد هزار و 800 متر کناره ترمینال برای پهلوگیری کشتی در بندر شهید رجایی
وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص فاز سه توسعه بندر شهید رجایی گفت: با احداث فاز سه بندر شهید رجایی هرمزگان، یک هزار و 800 متر کناره ترمینال برای پهلوگیری کشتی ها در این بندر ایجاد می شود.
عباس آخوندی در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به هرمزگان اظهار داشت: قرارداد این طرح با سرمایه ‌گذاری حدود 850 میلیارد تومان انجام می ‌شود تا بتوانیم هزار و 800 متر کناره ترمینال برای پهلوگیری کشتی‌ ها ایجاد کنیم.
وی بیان داشت: با اجرای این طرح، بزرگ ترین کشتی‌ های حمل کالای دنیا به غیر از کشتی های نفتی می توانند در این ترمینال پهلودهی داشته باشند و قدرت رقابتی بنادر ایران با بنادر رقیب در منطقه افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقدام های در دست انجام برای توسعه هر چه بیشتر بندر شهید رجایی ، تجهیز ترمینال دو این بندر است که طی آن 12 جرثقیل به این ترمینال اضافه می شود.
آخوندی خاطر نشان کرد: با این اقدام، ظرفیت این جرثقیل ها، نسبت به وضع موجود ترمینال یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت.
آخوندی خاطر نشان کرد: براساس تفاهم انجام شده با بخش خصوصی که مدیریت ترمینال به آن ها واگذار شده، پنج جرثقیل دروازه ای از سوی این بخش برای ترمینال دو خریداری و نصب خواهد شد.

**فاز سه توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در مدت 36 ماه تکمیل می شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی دولت 850 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت ها و اسلکه های این فاز اختصاص داده است.
محمد راستاد افزود: با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در این فاز، در مجموع میزان سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در این فاز به 20 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با تکمیل این فاز، ظرفیت 6 میلیون کانتینری فاز دوم این بندر به بیش از هشت میلیون کانتینر افزایش می یابد و هم اکنون در حال تجهیز فاز دوم پایانه کانتینری این بندر هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: نصب 12 چرثقیل گنتری کرین بزرگ کشتی به ساحل و 15 دستگاه چرثقیل دروازه ای محوطه کانتینری با 21میلیون یرور اعتبار توسط سازنده داخلی در دست اقدام است .
راستاد گفت: پیش بینی ما این است که تا نیمه سال آینده تمام این تجهیزات در بندر شهید رجایی به بهره برداری کامل برسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در خصوص فاز سه توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در مدت 36 ماه احداث می شود.
الله مرداد عفیفی پور تصریح کرد: با پایان این طرح در مدت 36 ماه، امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با 400 متر طول، 17.5 متر آبخور و 18هزار و 400 کانتینر ظرفیت فراهم می شود.
عفیفی پور بیان داشت: با بهره برداری کامل از این طرح برای هفت هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان 100 بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

** توجه ویژه دولت تدبیر و امید تسریع گر توسعه بندر شهید رجایی
احداث زیرساخت های فاز 3 بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان(ششم اسفندماه 92) در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام یکسری مطالعات، کمتر از یکسال بعد (بهمن ماه 93)عملیات عمرانی این طرح عظیم بندری با حضور معاون اول رییس جمهوری، شروع شد.
نتیجه این حرکت راهبردی علاوه بر رونق گرفتن تعاملات بین المللی ایران با کشورهای غربی در دوره پسابرجام و تامین تجهیزات استراتژیک اسکله های فاز 2، افزایش ظرفیت مهم ترین بندر کشور به شش میلیون تی.ای.یو کانیتنر و مهم تر از همه اینکه، طی سه چهار سال اخیر برای جمعیتی نزدیک به چهار هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده که نقطه عطفی در عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال 96 (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) قلمداد می شود.
توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت توسعه بندر شهید رجایی نقطه آغازین روند پیشرفت بندر شهید رجایی در بلند مدت در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تا این بندر با احداث 5 حوضچه جدید و احداث 12 هزار متر اسکله در 39 پست در بازه زمانی 2030 و در نهایت 2040 این بندر با ظرفیت بیش از 20 میلیون کانتینر در سال بتواند در منطقه خاورمیانه نقش آفرینی کند.
ایجاد و راه اندازی شهر لجستیک، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مکانیزه غلات از مهم ترین برنامه های بندر شهید رجایی در بلند مدت برای توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه است.
راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای، ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان های خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری کالا و ترانزیت از مهم ترین برنامه های دولت در طرح توسعه اینده بندر شهید رجایی است.
هم اکنون مساحت این بندر به 2400 هکتار رسیده، مساحت محوطه باراندازهای بیش از 220 هکتار است و وسعت انبارهای مسقف بندر شهید رجایی هم اکنون به بیش از 25 هکتار رسیده است.
وجود پایانه بزرگ کانتینری، پایانه کالاهای متفرقه با 40 هکتار محوطه، پایانه غلات با 8.8 هکتار مساحت و سیلوهای 100 هزار تنی، پایانه های ریلی با 53 کیلومتر در محوطه بندر، پایانه نفتی با 9 اسکله و پایانه روغن نباتی به ظرفیت بیش از 350 هزار تن با مشارکت بخش خصوصی از مهمترین ویژگی های این بندر بزرگ کانتینری ایران در خاورمیانه است.

** تردد 17 خط کشتیرانی بین المللی پس از برجام در بندر شهید رجایی
بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر) جهت تخلیه و بارگیری کانتینری و 40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.
عملیات کانتینری در حوزه بندری از شاخص هایی است که مدت های بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بزرگترین بندر تجاری ایران وجود نداشت.
با تلاش های دولت و به دنبال اجرای برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی لاینر به این بندر، عملیات کانتینری رشد قابل ملاحظه ای یافته که نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.
بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.
کاروان تدبیر و امید به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه نهم اسفندماه وارد هرمزگان شد و ظهر پنجشنبه بندرعباس را به مقصد تهران کرد.
در جریان سفر رییس جمهوری به هرمزگان 15 طرح عمرانی مهم به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح نیز آغاز شد.
نشست با نخبگان و فرهیختگان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با خبرنگاران هرمزگان از جمله دیگر برنامه های رییس جمهور در سفر به هرمزگان بود.
7198/7408/2094

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۲۰۹۸/توسعه_شتابان_بندر_شهید_رجایی_با_آغاز_عملیات_اجرایی_فاز_سه_این_بندر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: