Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@09:05:24 GMT

حقوق کارکنان دولت در سال 97 چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۰۴۴/حقوق_کارکنان_دولت_در_سال_۹۷_چقدر_است

حقوق کارکنان دولت در سال 97 چقدر است؟

خبرگزاري آريا - عيدي کارمندان دولتي 930 هزار تومان تعيين شده است، براي خواندن جزييات بيشتر اين گزارش را دنبال کنيد.
به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، موضوع عيدي گرفتن و پاداش پايان سال از شيرين‌ترين دغدغه‌هاي اکثر کارمندان دولت و کارگران، بازنشستگان و مستمري بگيران است. مسئله‌اي که در 2 ماه آخر سال بسيار مورد توجه قرار مي‌گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارکنان در انتظار مبلغ تعيين شده قرار مي‌گيرند و دولت با توجه به بودجه سال تصميم به پرداخت عيدي کارکنان خود مي‌کند.
ميزان عيدي کارمندان دولت در همه سال‌ها با توجه به تصميم و مصوبه دولت مشخص مي‌گردد. سپس مقدار عيدي تعيين شده بايستي به تصويب هيئت وزرا مي‌رسد و در آخر نيز چگونگي پرداخت آن به سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور ابلاغ مي‌گردد.
سخن گوي سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: طبق مصوبه دولت عيدي سال 97 براي کارکنان دولت مشخص مي‌گردد. اما با توجه به افزايش 10 درصدي حقوق کارمندان در سال پيش رو عيدي بازنشستگان و کارمندان در حدود 930 هزار تومان در نظر گرفته شده است. اين رقم در سال گذشته يعني 1395 براي عيد 96 به مبلغ 770 هزار و 500 تومان بود.
به طور کلي هر نوع تصميم گيري در رابطه با ميزان عيدي کارمندان دولت درباره بازنشستگان کشوري نيز اجرا خواهد گرديد. اين به معناي آن است که اگر ميزان عيدي کارکنان دولتي 930 هزار تومان تصويب گردد، براي بازنشستگان کشوري نيز همين ميزان اعمال خواهد شد.
پاداش پايان سال و عيدي مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي
مقدار مبلغي که براي عيدي و پاداش پايان سال مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي پرداخته مي‌شود نيز هر سال توسط هيئت وزيران تعيين و اغلب در ماه بهمن اعلام مي‌گردد. بعد از آن نيز سازمان تامين اجتماعي مبلغ مشخص شده را به حساب مستمري بگيران مي‌پردازد.
نحوه پرداخت عيدي و پاداش مستمري بگيران و بازنشستگان سال گذشته
در سال گذشته پرداخت عيدي و پاداش بازنشستگان و مستمري بگيران در نيمه دوم ماه اسفند و با حروف الفبا (اولين حرف نام خانوادگي) و پرداخت حقوق‌ها انجام مي‌شد.
با اين که سازمان تامين اجتماعي در سال‌هاي گذشته با کمبود و محدوديت منابع روبه رو بوده است، ولي هميشه در سعي و تلاش بوده تا با تامين کردن اعتباري مناسب عيدي مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي را در اسرع وقت به حساب هايشان واريز نمايد. در سال گذشته بازنشگان تامين اجتماعي نيز مانند بازنشستگان کشوري 770 هزار و 500 تومان عيدي دريافت کردند.
مبناي پرداخت عيدي و پاداش پايان سال کارگران
پرداخت پاداش پايان سال و عيدي کارمندان دولت و کارگران مشمول قانون کار نيز همه ساله بر اساس قانون مصوب سال 1370 مجلس شوراي اسلامي انجام مي‌شود. در اين صورت کارفرما‌ها وظيفه دارند، حداقل دوماه حقوق و حداکثر سه ماه پايه حقوق و دستمزد را به عنوان عيدي و پاداش پايان سال به کارکنان و کارگران خود پرداخت نمايند.
عيدي کارگران بر اساس قانون کار
طبق قانون کار مقدار عيدي کارگران و پاداش پايان سال آن‌ها برابر 2 ماه حداقل حقوق تصويب شده توسط وزارت کار و 3 ماه حداکثر حقوق هست. در اين راستا تمامي کارفرمايان بايستي به هر کدام از کارگران خود نسبت به يک سال کارکرد روز‌هاي خدمت، معادل 60 روز آخرين مزد را به عنوان عيدي و پاداش پرداخت کنند. هم چنين مبلغ پرداختي به هر کارگر نبايد از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانوني تجاوز نمايد.
عيدي کارگران در سال گذشته
در سال گذشته حداقل حقوق کارگران 812 هزار تومان بوده و کارفرمايان با محاسبه 2 ماه پايه حقوق، حداقل يک ميليون و ششصد و بيست و چهار هزار تومان و با احتساب 3 ماه پايه حقوق حداکثر دو ميليون وچهارصد و سي و شش هزار تومان عيدي به کارگران خود پرداخت نمودند.
عيدي کارگران براي سال 97
حقوق و دست مزد کارگران در سال 96 به مبلغ 930 هزار تومان است که بر اين اساس حداقل يک ميليون و هشتصد و شصت هزار تومان و حداکثر دو ميليون و هفتصد و نود هزار تومان عيدي به کارگران بايد پرداخت گردد. هم چنين مقامات کارگري هميشه پرداخت سر موقع پاداش پايان سال و عيدي توسط کارفرمايان را مهم دانسته اند. علت اين تاکيد بر پرداخت به موقع کاهش قدرت خريد و عدم تامين نياز‌هاي معيشتي کارگران است. به همين خاطر بايد قبل از پايان سال و پيش از ايام عيد پرداخت شود.
توجه داشته باشيد که هيچ فرقي بين کارگران قراردادي و کارگران رسمي در مسئله پرداخت عيدي وجود ندارد. بايد تمامي کارگران مطابق سنوات و کارکرد روز‌هاي خدمت عيدي شان را دريافت نمايند.
طبق پيش بيني‌هاي اوليه دولت با توجه به بودجه سال 1397 مبلغ عيدي کارکنان در حدود 932 هزارتومان مي‌شود.
عيدي کارکنان دولت در سال 97
در مهر ماه سال 96 در زمان تدوين لايحه بودجه 97 دستگاه‌هاي استاني و ملي موظف شدند تا مبلغي به حدود 932 هزار و 250 تومان را به عنوان عيدي کارکنان دولت کنار بگذارند.
عيدي کارکنان دولت بر چه اساس تعيين مي‌شود؟
به طور کلي مبلغ پاداش پايان سال کارکنان دولت يا به عبارتي ديگر عيدي کارمندان دولت به شرح زير صورت مي‌پذيرد. يعني بر مبناي قوانين و با ضرب ضريب حقوق که در هر سالي متغيير و متفاوت است و هم چنين بر اساس امتياز آن تعيين مي‌گردد. در آخر نيز مبلغ نهايي و قطعي توسط هيئت وزيران تصويب مي‌شود.
روند افزايشي عيدي کارکنان دولت از سال 90 تا 95
روند پرداخت عيدي کارمندان دولت از سال 90 تا 95 با توجه به نرخ تورم و اقتصاد کشور افزايشي بوده است. ميزان عيدي کارکنان در سال 90 به ميزان 350 هزار تومان، در سال 91 به مبلغ 402 هزار تومان، در سال 92 حدود 503 هزارتومان، در سال 93 به ميزان 603 هزار تومان، در سال 94 به ميزان 688 هزار تومان و در سال 95 مبلغ 770 هزارتومان بوده است.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۰۴۴/حقوق_کارکنان_دولت_در_سال_۹۷_چقدر_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: