Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-26@06:49:41 GMT

کشف سفال‌های دوران عصر آهن در ارگ علیشاه

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۱۴۹/کشف_سفال_های_دوران_عصر_آهن_در_ارگ_علیشاه

کشف سفال‌های دوران عصر آهن در ارگ علیشاه

سرپرست هیئت کاوش‌های باستان شناسی اضطراری ارگ علیشاه تبریز گفت: ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی اضطراری در ارگ علیشاه به کشف آثار دیگری از جمله سفال‌های شکسته عصر آهن منجر شد.


تبریز -

بهرام آجورلو گفت: قطعات شکسته و خرد شدۀ سفالی دوران تمدن اسلامی (ایلخانی تا قاجار) و 2 قطعه سفال شکستۀ عصر آهن و 2 قطعه سکه تاریخی «نیازمند مرمت و پاکسازی» از آثار به دست آمده در ارگ علیشاه در یک ماه اخیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ادامه کاوش‌ها در ماه جاری به کشف سیستم آبرسانی از 2 کانال، یک حوضچه فشارشکن و چند تنبوشه سفالی نیز منجر شد.این باستان‌شناس همچنین به کشف بخشی از یک گور با تدفین ثانویه و دیوار چینه‌ای به لحاظ روابط لایه نگاری با قدمت بیش از 200 سال اشاره کرد.وی افزود: در کاوش‌های این محوطه به بستری از خشت‌های نامنظم و ریخته و خشت‌های منظم و چیده شده که به لحاظ روابط لایه نگاری قدمتی بیش از 200سال داشته؛ برخورد کردیم که در شرایط کنونی و تا حصول نتایج مطالعات آرکئومتریک می‌توان آن‌ها را به زلزلۀ تبریز در 236 سال پیش نسبت داد.
به گفته این باستان‌شناس، مقداری نمونه‌برداری باستان سنجی برای سال‌یابی از محل کاوش برداشته شده است. بر اساس این گزارش، پس از گودبرداری‌های غیرمجاز در حدفاصل گوشه شمال غربی عرصه اثر ملی ارگ تبریز و محوطه جنوبی عرصه اثرملی عمارت تاریخی فتح الله اف در روزهای 28 و 29 آبان ماه سال گذشته گروه نقشه برداری آرکئوژئوفیزیکی محل گودبرداری و برجستگی‌های اطراف آن را مطالعه کرد که پس از آن وجود آثار تاریخی در لایه‌های پایینی و پیرامونی محل گودبرداری محرز شد که پس از آن پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز کاوش اضطراری را صادر کرد.در جریان کاوش‌های اولیه صورت گرفته، هیئت باستان شناسی موفق شد بقایای کف آجری تخریب شده حیاط اثر ملی عمارت فتح‌الله اف و یک سازه خشتی – چینه‌ای که در نقشه‌های ژئوفیزیکی کوروش محمدخانی ثبت شده بود را شناسایی، خاکبرداری و مستندسازی کند. ارگ تبریز (ارگ علیشاه) به بازمانده‌های ایوان جنوبی بنای مربوط به قرن هشتم هجری گفته می‌شود که توسط تاج‌الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شد که این بنا تا اواخر دوران قاجار مورد استفاده قرار گرفت.
در روزهای نخست کاوش‌های باستان شناسی نیز در محدوده آثار ملی ارگ علیشاه «مسجد علیشاه» و عمارت فتح الله اف تبریز بخشی از شالوده‌های برج و باروی قلعه قدیم تبریز و قطعاتی از سفالینه‌های دوران اسلامی و پیش از اسلام کشف شد.زلزله ویرانگر تبریز در قرن دهم که این شهر را با همه بناهای تاریخی‌اش ویران کرد، بخش اعظم این مجموعه را نیز فرو ریخت.
در سال‌های قبل از انقلاب این بنا تبدیل به باغ ملی یا گردشگاه عمومی شده بود و هم اکنون در بخشی از محوطه آن طرح توسعه مصلای تبریز در حال اجراست.

-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۱۴۹/کشف_سفال_های_دوران_عصر_آهن_در_ارگ_علیشاه را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: