Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@14:50:22 GMT

7 درصد جان باختگان تصادفات کودکان هستند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۳۹۸/۷_درصد_جان_باختگان_تصادفات_کودکان_هستند

خبرگزاري آريا - رئيس گروه پيشگيري از حوادث مرکز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت، گفت: علت فوت حدود 60 درصد از سرنشينان خودروها، ضربه به سر است.
به گزارش خبرگزاري مهر، دکتر عليرضا مغيثي با عنوان اين مطلب که حوادث ترافيکي در ايران به عنوان يک معضل بهداشتي مهم به حساب مي آيد، افزود: جدي بودن تصادفات و تلفات ناشي از آن در ايران بعنوان يک معضل بهداشتي که به طور مستقيم و غيرمستقيم نظام بهداشتي را متأثر مي کند، شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: آگاهي علمي و دقيق از آنچه در سطح جامعه در حال رخ دادن است منجر به شناسايي نقاط ضعف و عوامل مستعدکننده اين معضل مي‌شود که همين شناسايي مهمترين گام در راه برنامه‌ريزي صحيح جهت برطرف کردن مشکل حوادث رانندگي است.
مغيثي افزود: تابستان فصل رونق مسافرت است. شهرهاي سياحتي و زيارتي مقصد مسافران تابستاني است که تعداد اين تفرجگاه‌ها اتفاقاً در کشورمان کم هم نيست. گردش مالي توريست و گردش پذيري هر شهر باعث رونق اقتصادي مردمان شهرهاي مقصد گردشگران مي‌شود. اما جدا از خاطره‌هاي خوب يک سفر چند سالي است که افزايش تصادفات و تلفات ناشي از تصادف خودروها زنگ‌هاي خطر را به صدا درآورده است.
رئيس گروه پيشگيري از حوادث دفتر مديريت بيماريهاي غيرواگير گفت: بررسي علل تصادفات نشان مي‌دهد، سرعت غيرمجاز و خستگي و خواب‌آلودگي رانندگان و عدم توجه به جلو و عدم رعايت حق تقدم بيشترين عامل حوادث جاده‌اي بوده‌اند، قابل ذکراست در تابستان روزها طولاني‌تر است و براي همين رانندگان استراحت کمتري دارند.
مغيثي ادامه داد: اولين و مهمترين توصيه اين است که رانندگان کنترل سرعت را در اولويت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جاي جاي جاده‌ها و محورها مشخص کرده‌اند که يک راننده در مسير خود بايد چه ميزان سرعت داشته باشد؛ بنابراين رانندگان حتماً به اين تابلوها و قوانين رانندگي دقت کنند.
وي بيان داشت: خط قرمزي را که پليس براي ايجاد امنيت مسافران، در نظر گرفته رعايت شود و با سرعت غيرمجاز و سبقت غيرمجاز وانحراف به چپ (که يکي از عوامل بسيار مهم تصادف در جاده‌هاي دوطرفه است) ضمن ايجاد استرس در ديگران ،جان آنها را به خطر نيندازند.
مغيثي گفت: توصيه مي شود هموطنان قبل از تردد در اين مسيرها استراحت کافي داشته باشند و در توقف گاه هاي مناسب در طول سفر حتما بايستند و استراحت کنند تا شاهد واژگوني کمتر خودروها باشيم.
وي افزود: به همه هموطنان توصيه مي کنيم در تردد از جاده هاي کوهستاني صبر و تحمل بيشتري به خرج دهند، زمان بيشتري را براي سفر خود در اين ايام در نظر بگيرند.
مغيثي ادامه داد: توصيه مي شود که براي يک «سفر ايمن» برنامه‌ريزي کنند. راننده بايد ضمن اطمينان از فقدان نقص فني اتومبيل مبدأ و مقصد سفر خود را تعريف کند. در طول سفر حتماً مطابق آن برنامه‌اي که پيش بيني کرده، حرکت کند. مثلاً مشخص کند کجا غذايش را صرف مي‌کند و کجا استراحت کند. توصيه اين است که در ازاي هر دوساعت رانندگي، 15 دقيقه استراحت شود.
وي گفت: خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ايمني براي راننده و سرنشين جلو جا افتاده است. اگر اين موضوع براي سرنشينان عقب هم فرهنگ سازي شود، کمک شاياني به کاهش تعداد تلفات در جاده‌ها خواهد شد. چرا که علت فوت حدود 60 درصد از سرنشينان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ايمني کمک مهمي به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو مي‌کند.
مغيثي بيان داشت: در کشور ما استفاده از صندلي کودک، قانوني نشده اما توصيه مي‌کنيم رانندگان حتماً از صندلي کودک براي سرنشينان خردسال استفاده کنند. حدود 7 درصد جان باختگان تصادفات در طول سال، کودکان هستند.
وي تصريح کرد: حرف زدن با تلفن همراه سرعت واکنش رانندگان را به شدت کاهش داده تا جايي که واکنش افرادي که هنگام رانندگي از تلفن همراه استفاده مي‌کنند، برابر و مشابه با افراد مست پشت فرمان است. يعني فقط ٦٠ درصد مغز درگير رانندگي خواهد بود.
وي افزود: رانندگان جوان بيشتر تصادف مي کنند شدت تصادفات در گروه سني زير 50 سال بيشتر است، لذا احتياط و توجه دراين گروه سني لازم است مورد توجه بيشتري قرارگيرد.
مغيثي ادامه داد: از آنجا که تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، در رانندگي ‌هاي شبانه ‌به 16 نکته توجه نمايند؛ وسيله نقليه خود را به طور منظم چک کنيد تا مطمئن شويد از تجهيزات مناسب نوري برخوردار است. چراغ‌ هاي جلو، پشت، راهنما و چراغ پلاک را در صورت شکستگي تعويض کرده و هميشه آن ها را پاک و تميز کنيد.
وي ادامه داد: به ياد داشته باشيد که چراغ‌ ها به تدريج و در طي زمان نور خود را از دست مي ‌دهند يا تنظيم آن ها به هم مي‌ خورد. هرچند وقت يک ‌بار چراغ‌ ها را تنظيم کنيد. هنگام رويارويي با اتومبيلي که از رو به‌ رو مي‌ آيد، از نور پايين استفاده کنيد. اگر راننده خودرو مقابل با نور بالا حرکت مي ‌کند از سرعت خود بکاهيد و به منتهي ‌اليه سمت راست برويد تا از نور شديد او در امان باشيد. چراغ‌ هاي جلويي را به موقع و با هدف به کار ببريد تا موجب کاهش ديد ساير رانندگان نشود.
مغيثي گفت: مشکلات بينايي چشم سبب بدتر شدن وضعيت رانندگي مي‌ شود اما صرف ‌نظر از سلامت چشم، رانندگي در شب فشار بيشتري به آن وارد مي ‌کند و موجب خستگي بيشتر مي ‌شود. پس اگر دچار مشکلات بينايي هستيد حتما به چشم‌ پزشک مراجعه کنيد و عينک خود را هميشه همراه داشته باشيد.
وي بيان کرد: قبل از اين که در شب رانندگي کنيد از وضعيت خيابان ‌ها و حتي جاده‌ ها اطلاع حاصل کنيد. به علايم راهنمايي ‌رانندگي از جمله تابلوها، وسايل نقليه، موتورسيکلت ‌ها، دوچرخه‌ ها، عابرين پياده و همچنين حيوانات بيشتر توجه کنيد.
مغيثي گفت: رانندگي با سرعت زياد در شب، خطر را چند برابر مي ‌کند. چرا که شما فقط مي ‌توانيد محدوده روشن شده توسط چراغ‌ هاي تان را ببينيد. در سرعت بالا وقتي چيزي جلوي ماشين مي ‌آيد يا در وضعيت ‌هاي خطرناک عکس‌ العمل شما کندتر است. پس احتمال وقوع حوادث بيشتر مي ‌شود.
وي افزود: فاصله ي خود را با خودروهاي عقبي و جلويي حفظ کنيد. در مورد سبقت در شب خيلي دقت کنيد چرا که ممکن است چيزهايي در خارج از محدوده ي ديد شما باشند. اگر شک داريد هرگز اين کار را انجام ندهيد.
وي بيان داشت: هنگام رانندگي در شب سيگار نکشيد. نيکوتين سيگار و منوکسيد کربن حاصل از سوختن آن، بينايي شما را کاهش مي ‌دهد. اگر خسته و خواب ‌آلود هستيد هرگز در شب رانندگي نکنيد. اگر مجبور به رانندگي هستيد، قبل از آن کمي استراحت کنيد. چاي يا نوشيدني بنوشيد. کمي نرمش سبک انجام دهيد و سپس اقدام به رانندگي کنيد.
مغيثي گفت: هرگز به نور بالاي خودروهاي مقابل خيره نشويد بلکه حاشيه سمت راست يا خط سفيد وسط جاده را نگاه کنيد. با سرعتي بين 15 تا 20 کيلومتر، کمتر از سرعت روز حرکت کنيد.
وي ادامه داد: به ياد داشته باشيد که در شب عابرين پياده خطر مسلم هستند و وقتي در خيابان نور کافي نباشد، تشخيص افراد پياده مشکل است و به‌ خصوص آن هايي که لباس تيره پوشيده ‌اند در معرض خطر تصادف هستند.
رئيس گروه پيشگيري از حوادث دفتر مديريت بيماري هاي غيرواگير گفت: به ياد داشته باشيد سرعت کم و هوشياري مداوم، لازمه ي رانندگي بي‌ خطر در شب هستند. به خاطر داشته باشيد که هنگام بارندگي سطح خيابان‌ و جاده بسيار لغزنده‌ تر است.
وي افزود: وقتي که غروب مي ‌شود يا روشنايي روز، به تاريکي مي‌ رود، بدترين زمان براي رانندگي است. در اين زمان نور طبيعي بي ‌اثر و رفت و آمد هم بيشتر از شب است. رانندگان بايد براي تشخيص به نور چراغ‌ هاي اتومبيل خود و نور چراغ‌ هاي اتومبيل‌ هاي ديگر و يا چراغ‌ هاي راه اتکا کنند.
مغيثي گفت: چراغ ‌هاي بالا و پُرنور اتومبيل بايد اجسام را تا 110 متري و چراغ‌ هاي پايين تا حدود 30 متري روشن کنند.
وي در پايان گفت: طبق آمار، 40 درصد از حوادث در تابستان مربوط به خروج خودروها از جاده و واژگوني آنها بوده است، به دليل صاف بودن جاده ها و کفي بودن آنها و همچنين گرماي تابستان، و يکنواخت بودن مسيرها، درصد واژگوني خودروها بيشتر از ساير مسيرهاست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۳۹۸/۷_درصد_جان_باختگان_تصادفات_کودکان_هستند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: