Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@19:59:37 GMT

جنگل های «چرمین» ایلام بعد از ۲ روز همچنان می سوزند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۵۰۰/جنگل_های_چرمین_ایلام_بعد_از_۲_روز_همچنان_می_سوزند

جنگل های «چرمین» ایلام بعد از ۲ روز همچنان می سوزند

ایلام-در ادامه آتش سوزی های مکرر در جنگل های استان ایلام، جنگل های چرمین در شهرستان چردول بعد از گذشت دو روز همچنان در آتش می سوزند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: ۴۵ روز از فصل تابستان می گذرد، آتش سوزی بلای جان جنگل ها، کوه ها، درختان بلوط و مراتع استان ایلام شده و هر روز شاهد آتش سوزی گسترده در نواحی مختلف استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر آتش سوزی های صورت گرفته عامل انسانی دارند و چند نمونه اخیر آتش سوزی در استان نشان می دهد حداقل دو روز برای مهار کامل آتش سوزی طول می کشد، همه این موارد در کنار پاسخگو نبود برخی مسئولان باعث شده منابع طبیعی ایلام در بحران جدی قرار گیرد.

آتش سوزی گسترده در جنگل های چرمین شهرستان سیروان

از دیروز ۱۴ مردادماه آتش سوزی جنگل های چرمین چرداول را فرا گرفته و طبق گفته مسئولان و مردم هر لحظه بر میزان آتش سوزی افزوده می شود.

بهمن جلیلیان رئیس ستاد بحران شهرستان سیروان در گفتگو با رسانه ها اظهار کرد: آتش سوزی گسترده از شب گذشته در کوه های چرداول شروع شده و از یک ساعت قبل وارد منطقه لنه واقع در شهرک سرتنگ سیروان شده است.

وی افزود: با توجه به وزش باد، این حریق در حال افزایش است.

فرماندار سیروان گفت: تمام نیروها جهت خاموش کردن آتش به منطقه اعزام شده اند و درخواست های لازم از استان هم صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: از تمام مردم شهرستان سیروان که توانایی همکاری جهت اطفا حریق دارند، درخواست می گردد به کمک نیروهای امدادی شتافته و با تشکیل بسیج مردمی به خاموش نمودن این حریق سرعت بخشند.

احتمال گسترش آتش سوزی مراتع چرداول به مناطق دیگر

معاون فرماندار چرداول نیز در این زمینه گفت: آتش سوزی در شهرستان چرداول به شدت در حال گسترش است و تا ساعات دیگر قسمت های عمده ای از شهرستان سیروان را نیز در بر خواهد گرفت.

به گفته الیاس فتاحی، امکانات شهرستان چرداول جوابگو نیست و نیازمند کمک های مردمی و اعزام نیرو و تجهیزات به منطقه هستیم.

در صورت مهارنشدن آتش سوزی، تا ساعاتی دیگر این بحران به شهر سرابله و شهرستان سیروان نیز گسترش می یابد.

ارائه آمارهای پایین از سطح آتش سوزی

آتس سوزی کوه های چوار در تاریخ هفتم مردادماه سال جاری نیز آن قدر گسترده بود که با بالگرد آب پاش بعد از دو روز تلاش مهار شد، آتش سوزی جنگل های کلم، بدره، دره شهر و آبدانان از دیگر نمونه های آتش سوزی در سطح استان ایلام است.

جالب اینجاست منابع طبیعی استان ایلام بعد از مهار هر آتش سوزی آمارهایی بسیار کم و اینکه آتش سوزی سطحی بوده اکتفا می کند، البته در سال جاری یک حرف جالب دیگر توسط مسئولان زده می شود«این آتش سوزی به درختان آسیب نزده و فقط به پوشش مرتعی آسیب وارد کرده است»، متاسفانه مسئولان منابع طبیعی از گفتن آمارهای واقعی اجتناب می کنند و پایسخگوی رسانه ها نیستند.

ایلام نیازمند پلیس کوهستان

محمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز در ماه گذشته در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی ومنابع طبیعی استان اظهار داشت: با متخلفان در زمینه آتش سوزی جنگل ها برخورد جدی می شود.

وی بیان داشت: در نشست شورای حفاظت منابع طبیعی مصوب شد که به زودی پلیس کوهستان در استان ایلام ایجاد شود.

رزم با اشاره به اینکه قرار شد مانورهای اطفای حریق در استان بیشتر برگزار شود، افزود: مدیریت بحران استان نسبت به فرهنگ سازی و ترویج در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهد.

وی تصریح کرد: خرید یک دستگاه بالگرد و دیگر تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق از محل اعتبارات استانی از دیگر موارد بسیار مهم مطرح شده در شورای حفاظت منابع طبیعی استان بوده است.

۹۵ درصد آتش سوزی های سطح استان ایلام عامل انسانی دارد

احمد کرمی مدیر کل بحران استان ایلام نیز اعلام کرد: بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها عامل انسانی دارد، هر چند آتش سوزی های امسال نسبت به سال گذشته در عرصه های جنگلی و طبیعی این استان کاهش چشمگیری داشته اما باید مسئولان و عموم مردم هوشیار باشند و تا حد امکان با انجام اقدام های پیشگیرانه از بروز این پدیده مخرب جلوگیری به عمل آورند.

مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام با وجود آنکه حساسیت ها امسال نسبت به وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی بالا رفته است، ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و توان بازدارنده بانوان بتوان از جنگل ها حفاظت بیشتری به عمل آوریم.

۲۰۷ هزار هکتار از جنگل های ایلام مستعد آتش سوزی است

رضا احمدی مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام هفته گذشته در نشست ستاد بحران ایلام با اشاره به اینکه خشکسالی های سالیان اخیر بیشترین تاثیر را بر عرصه های جنگلی و مراتع استان بر جا گذاشته، گفت: از مجموع ۶۴۱ هزار هکتار جنگل های استان ایلام ۲۰۷ هزار هکتار در محدوده مناطق حفاظت شده در خطر حریق قرار گرفته اند.

وی افزود: وی افزود: ۷۴ نقطه در استان به عنوان نقاط بحرانی و مستعد آتش سوزی شناسایی اند.

وی تاکید کرد: ۲۷ مورد حریق سال جاری در جنگل ها و مراتع استان رخ داده است که ۱۲ مورد در مناطق حفاظت شده محیط زیست بوده است.

احمدی افزود: سیستم پایش ماهواه‌ای مودیس برای بررسی آتش سوزی در استان راه‌اندازی شده است.

وی گفت: ۶۲ دستگاه دمنده برای خاموش کردن اتش سوزی به کار گیری شده و ۱۴ تیم واکنش سریع برای اطفای حریق تشکیل شده است.

مدیر کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه ۱۲ دستگاه رادفایر خریداری و در اختیار تیم‌های آتش‌نشانی قرار گرفته است، افزود: آتش‌سوزی‌ در استان ۸۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بحث بالگرد نیز در حال پیگیری است، آشیانه در کنار فرودگاه در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود این مهم نیز وارد عملیات اطفاء شود.

۹۰ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده استان مستعد حریق

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز گفت: امسال در اثر شش مورد آتش سوزی ۲۹.۵ هکتار از اراضی طبیعی استان در مناط چهارگانه حفاظت شده طعمه حریق شده است.

مازیار سلیمان نژاد افزود: ۱۴۳ هزار هکتار اراضی چهارگانه حفاظت شده در استان وجود دارد که ۹۰ هزار هکتار در مناطق پرخطر حریق هستند.

وی ادامه داد: بهره برداری سنتی و غیراصولی از مراتع و جنگل ها و عدم ساماندهی گردشگران از عوامل تخریب محیط زیست استان ایلام است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۵۰۰/جنگل_های_چرمین_ایلام_بعد_از_۲_روز_همچنان_می_سوزند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: