Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-29@14:52:19 GMT

تاکید بر اهمیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در منطقه بالکان و بوسنی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۶۳۳/تاکید_بر_اهمیت_آموزش_زبان_و_ادبیات_فارسی_در_منطقه_بالکان_و_بوسنی

تاکید بر اهمیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در منطقه بالکان و بوسنی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمود حیدری سفیر کشورمان در بوسنی و هرزه گوین از دانشکده فلسفه و شرق شناسی دانشگاه سارایوو بازدید کرد.

«صالح فوچو» رئیس دانشکده فلسفه و شرق شناسی ضمن خوش آمدگویی به سفیر کشورمان اظهار کرد: ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی است و خرسندیم که بیش از نیم قرن است که زبان و ادبیات فارسی را در این دانشگاه تدریس می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشکده فلسفه و شرق‌شناسی دانشگاه سارایوو اضافه کرد: ما به داشتن روابط دوستانه بین ایران و بوسنی افتخار می‌کنیم و اساتید کرسی زبان و ادبیات فارسی این دانشکده نیز در توسعه این روابط دوستانه سهم به سزایی داشته و دارند.

صالح فوچو گفت: دانشکده فلسفه و شرق شناسی سارایوو نه تنها در بوسنی و هرزگوین بلکه در منطقه بالکان یکی از معتبرترین مراکز آموزشی است که به در آن زبان و ادبیات فارسی به صورت آکادمیک در آن تدریس می کند.

وی ضمن قدردانی از زحمات سفارت جمهوری اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی و موسسه ابن سینا در کمک به ترویج زبان فارسی در بوسنی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه ایران شرایط تقویت هرچه بیشتر کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشکده فلسفه و شرق شناسی سارایوو فراهم شود.

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار به غنای زبان فارسی اشاره و گفت: زبان فارسی زبان مفاهیم عالی انسانی و ادبیات کهن فارسی بیانگر ارزش های اخلاقی، دینی و فرهنگی است که ارزش های مشترک تمام بشریت قلمداد می شود.

سفیر کشورمان ضمن قدردانی از زحمات صورت گرفته در مسیر گسترش آموزش زبان فارسی در بوسنی و هرزگوین گفت: از گسترش مناسبات علمی و دانشگاهی بین دو کشور به ویژه دانشگاه سارایوو به عنوان معتبرترین مرکز آموزش عالی در بوسنی و هرزگوین استقبال می کنیم.

در ادامه این دیدار، «نامیر کارا خلیلویچ» مدیر گروه زبان فارسی و دکتر سید کاظم موسوی استاد اعزامی وزارت علوم، در خصوص فعالیت های گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشکده توضیحاتی را ارائه نمودند.

علی اصغر عامری رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این دیدار با بیان فرصت های پیش رو خواستار تقویت هرچه بیشتر کرسی زبان و ادبیات فارسی شد و برای همکاری هرچه بیشتر با دانشکده شرق شناسی اعلام آمادگی کرد.

در ادامه اساتید منیر درکیچ، جنیتا خاوریچ واحمد زیلزیچ نیز به ارائه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی کرسی زبان فارسی در دانشگاه سارایوو پرداختند و سپس بر ضرورت حضور دانشجویان و نخبگان ایران‌شناس بوسنیایی در کارگاه‌های دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در ایران و نیز حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای تأمین کتاب‌ها و منابع مورد نیاز گروهای علمی زبان فارسی تأکید کردند.

در این دیدار علاوه بر رئیس دانشکده، علی اصغر عامری رایزن فرهنگی کشورمان، «نامیر کارا خلیلویچ» مدیر گروه زبان فارسی، دکتر منیر درکیچ وجنیتا خاوریچدو تن از اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی،احمد زیلزیچعضو ارشد شرق شناسی دانشگاه سارایوو و دکتر سید کاظم موسوی استاد اعزامی وزارت علوم نیز حضور داشتند.

وی در ادامه به گروه آموزشی دانشکده که متشکل از سه زبان فارسی، عربی و ترکی می باشد، اشاره کرد و گفت که زبان فارسی از سال ۱۹۵۶ در این دانشکده تدریس می شود. فوچو همچنین تاکید کرد که دانشکده فلسفه و شرق شناسی سارایوو تنها دانشکده نه تنها در بوسنی و هرزگوین بلکه در منطقه بالکان می باشد که زبان و ادبیات فارسی را به صورت آکادمیک تدریس می کند.

فوچو سپس افزود: در واقع ما پل ارتباطی میان کشورهای اروپایی و ایران هستیم و در برخی موارد دانشجویانی از کشورهای اروپای غربی مانند آلمان و انگلستان برای تایید مدارک خود به ما رجوع می کنند و از ما نظر می خواهند.

وی در ادامه ابراز امیدواری نمود که با همکاری طرفین شرایط برای تقویت کرسی زبان فارسی در دانشکده فلسفه و شرق شناسی فراهم شود.

به سبب ماموریتی که پیشتر در طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در بوسنی و هرزگوین داشته ام با تلاش ها و خدماتی که این دانشکده و اساتید آن برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در بوسنی و هرزگوین انجام داده اند آشنا هستم و نسبت به نقش برجسته این دانشکده اذعان دارم. ” حیدری در ادامه گفت: “در حال حاضر نیز یک هیئت علمی آموزشی از مدیران دانشگاه های بوسنی و هرزگوین از جمله دانشگاه موستار و زنیتسا در ایران حضور دارند که این نشان دهنده عزم طرفین بر گسترش مناسبات می باشد. ”

حیدری همچنین در خصوص زمینه های همکاری میان دو کشور گفت: زمینه هایی مثل تبادل اساتید، برگزاری دوره های برای اساتید زبان فارسی در تهران، برگزاری اردوهای علمی تفریحی برای دانشجویان زبان فارسی در ایران و همچنین ارائه کتب و منابع آموزشی زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه سارایوو می تواند بخشی از همکاری ها باشد.

همچنین برگزاری همایش هایی در خصوص مشاهیر بزرگ ایرانی که البته میراث جهانی هستند مانند حافظ، سعدی، مولانا، خیام و دیگران از جمله فعالیت هایی هست که در تقویت مناسبات فرهنگی میان دو کشور تاثیر به سزایی خواهد داشت.سفیر کشورمان همچنین از رئیس دانشکده فلسفه و شرق شناسی بوسنی و هرزگوین دعوت نمود تا سفری به ایران داشته و از نزدیک با دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی آشنا شود.

در ادامه جلسه، دکتر نامیر کارا خلیلویچ مدیر گروه زبان فارسی و دکتر سید کاظم موسوی استاد اعزامی وزارت علوم، در خصوص فعالیت های گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشکده توضیحاتی را ارائه نمودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۶۳۳/تاکید_بر_اهمیت_آموزش_زبان_و_ادبیات_فارسی_در_منطقه_بالکان_و_بوسنی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: