Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@10:41:20 GMT

دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۱۳۶۴۳/دومین_همایش_ملی_آموزش_زبان_و_ادبیات_فارسی_در_دانشگاه_فردوسی_مشهد_برگزار_شد

دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در این همایش که در روز چهارشنبه21 تیرماه 96 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حاضران در همایش براهمیت گسترش یک زبان تاکید کرد و آن را بستری برای گسترش فرهنگ آن زبان دانست. وی با اشاره به دشواری کار مدرسان زبان فارسی خطاب به اساتید مراکز آموزش زبان فارسی گفت: به امید روزی که فارغ ازملاحظات سیاسی بتوانیم زبان عشق و عرفان و ذوق را به همه جهانیان عرضه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین تاکید کرد اگر دانشگاه فردوسی مشهد هم اکنون 1500دانشجو دارد به برکت مرکز دانشگاهی فردوسی می باشد، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد این مرکز را برگ برنده دانشگاه در آموزش زبان فارسی دانست و اظهارامیدواری کرد که موانع و محدودیت های آموزش زبان فارسی برداشته شود.

دکتر کافی ضمن تشکر از دکتر قبول به عنوان دبیر همایش ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد.

سپس دکتر محمد جعفر یاحقی استاد گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد و به عنوان استادی که از سال 1345 در دانشگاه حضور داشته است، خاستگاه بزرگترین مروجان و سخنوران زبان فارسی را سرزمین خراسان دانست. وی دلیل تاسیس دانشگاه مشهد را در آغاز تاسیس نهادی برای پژوهش و آموزش درباره زبان فارسی دانست و سپس با معرفی سه تن از پیشکسوتان آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان قدمت مرکز فردوسی را از سال 1351 اعلام کرد.وی از تلاش‌های دکتر قبول و همکارانش برای برگزاری این همایش تشکر کرد

در ادامه این نشست دکتر حسن ذوالفقاری، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه تربیت مدرس، با توجه به گزارش دکتر یاحقی درباره دیرینگی آموزش زبان فارسی در این دانشگاه، عنوان کرد که جادارد که دانشگاه فردوسی مشهد کرسی زبان و ادبیات فارسی باشد. وی به اقدامات فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جمله مسائل مربوط به دوزبانگی، درست نویسی و رسم الخط و ... اشاره کرد و درباره پژوهشی با موضوع وضعیت درس زبان و ادبیات فارسی در آزمون سراسری دانشگاه ارائه کرد.

سپس دکتر قبول، دبیر دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی ضمن خوش آمدگویی به تمام شرکت کنندگان حاضر در همایش، گزارشی از فعالیت های همایش و تعداد مقالات دریافتی ارائه کرد و به برگزاری سه کارگاه آموزشی زبان فارسی توسط سه تن از استادان برگزیده کشور، دکتربهروز محمودی بختیاری، دکتر حسن ذوالفقاری و دکتر رضا پیش قدم در زمان برگزاری همایش اشاره نمود.

وی سپس به فعالیت های تولید محتوای آموزشی مرکز فردوسی از جمله آموزش مجازی، مجموعه کتابهای آموزش نوین زبان فارسی، آموزش نوین گفتگو، خواندن و دستور زبان فارسی، آموزش نوین سینمای ایران و واحد سنجش و ارزیابی مرکز فردوسی و ... در طی سال گذشته اشاره کرد.همچنین از تدوین درسنامه رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های لبنان خبر داد.

در بخش دوم این همایش شرکت کنندگان در سه نشست تخصصی بررسی منابع آموزش زبان فارسی ، روش های آموزش زبان و ادبیات فارسی، نقد و ارزیابی فرآیندهای آموزش زبان و ادبیات حضور یافتند.

در بخش اختتامیه این مراسم دکتر احسان قبول، بیانیه دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی را قرائت نمود که اشاره به دخالت نکردن نهادهای غیر علمی و دانشگاهی در امور مربوط به آموزش زبان و ادبیات فارسی، تاسیس نهادی قدرتمند در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سیاستگذاری و پشتیبانی از آموزش زبان و ادبیات فارسی در داخل و خارج کشور دارد .

پخش نماهنگ پایانی همایش حسن ختام این مراسم بود.

201

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۳۶۴۳/دومین_همایش_ملی_آموزش_زبان_و_ادبیات_فارسی_در_دانشگاه_فردوسی_مشهد_برگزار_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: