Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:49:57 GMT

چهارشنبه سوری را با حفظ محیط زیست سازگار کنید

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۳۹۱۶۸/چهارشنبه_سوری_را_با_حفظ_محیط_زیست_سازگار_کنید

چهارشنبه سوری را با حفظ محیط زیست سازگار کنید

سنندج - ایرنا - اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در اطلاعیه ای از شهروندان خواست رسم چهارشنبه سوری را با حفظ محیط زیست و طبیعت سازگار کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست کردستان، در این اطلاعیه آمده است شب چهارشنبه سوری نزدیک است، اما سال هاست که دیگر آنطور که باید باشد، نیست و از سنت ها فاصله گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چهارشنبه سوری سال هاست که به چهارشنبه سوزی تبدیل شده و این همه مواد محترقه و منفجره، ترقه های جور و اجور، فشفشه های رنگارنگ چینی و آتش زدن لاستیک خودرو آرام آرام جانشین رسوم کهن و دلپذیر پایکوبی و جشن، قاشق زنی، کومه های بوته های خار برای آتش زدن و ماتاو و کوزی لب بام شده اند.
چهارشنبه سوری دیگر طعم و بوی رسم های قدیم را نمی دهد و کسی دیگر نمی خواند (زردی من از تو، سرخی تو از من).
سر و صدای شب چهارشنبه سوری و ایام نوروز، یادآور میدان جنگ است صدایی اگر شنیدی، ترقه و نارنجک دستی و دینامیت کپسولی است.
بویی اگر به مشامت رسید، بوی دود لاستیک، باروت، زرنیخ، پوست و گوشت و استخوان سوخته است.
بیمارستان ها و نیروی انتظامی آماده باش هستند و بازار آتش نشانی و اورژانس گرم است و فضای مجازی همچون ماهی بیرون افتاده از آب، برای این سوژه ی جذاب و معرکه له له می زند.
مهمترین پیام و آموزه چهارشنبه سوری در دادن سرخی و گرفتن زردی است در نیکویی بی منت و بخشش بی پایان است.
در این دنیای وانفسای مادی که پول و مال اندوزی افسار گسیخته، حرف اول و آخر را می زند، آن چیزی که به شدت محتاج نیکی های ما و زدودن زردی های رخساره و پیکر نحیفش است، محیط زیست و طبیعت مان است که سخت مجروح و دردمند شده است.
بیاییم در حد توان مان، خسارت های محیط زیستی چهارشنبه سوری را کاهش دهیم، آلودگی های صوتی این شب را مهار کنیم و میزان انتشار آلاینده های هوا را کم کنیم و این رسم دلپذیر و شاد را با آموزه های محیط زیستی همراه کنیم.
به جای شکستن تنه و شاخ و برگ درختان برای آتش زدن، نهالی بکاریم و قسمتی از هزینه ی خرید ترقه و مواد منفجره و فشفشه های چینی را به خرید پرندگان اسیر در قفس اختصاص دهیم و سپس آنها را در طبیعت آزاد کنیم.
از آتش زدن لاستیک خودرو و لوازم پلاستیکی خودداری کنیم این وسایل ساعت ها می سوزند و آسمان تاریک شب را تیره و تارتر می کنند.
در پایان مراسم چهارشنبه سوری، پسماندها و زباله های تولید شده را جمع آوری کنیم تا باری از دوش رفتگران زحمتکش شهرمان برداشته باشیم.
به یاد داشته باشیم، شاید در همسایگی مان فرد سالمند بیماری در حال استراحت باشد درشب های منتهی به چهارشنبه سوری، آخرین شب چهارشنبه سال و ایام نوروز، مراعات حال بیماران و سالمندان را از یاد نبریم و به حقوق آنان احترام بگذاریم.
3020/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۱۶۸/چهارشنبه_سوری_را_با_حفظ_محیط_زیست_سازگار_کنید را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: