Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@10:39:45 GMT

شعر کودکانه چهارشنبه سوري

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۳۹۱۶۹/شعر_کودکانه_چهارشنبه_سوری

شعر کودکانه چهارشنبه سوري

خبرگزاري آريا -
شعر کودکانه و زيباي چهارشنبه سوري
در اين مطلب شعر و ترانه کودکانه چهارشنبه سوري را برايتان آماده کرده اي تا به زبان شعر و موسيقي به کودکتان رسوم شاد و زيباي چهارشنبه سوري را بياموزيد.
شناساندن فرهنگ و رسوم ايرانيان از وظايف والدين و مربي‌ها به کودک است. با بچه‌ها صحبت کنيد، براي آنها از تاريخ و رسوم سخن بگوييد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اين صورت شما کودکان را به فکر وا مي‌داريد و زمينه‌اي براي پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادي در کودک فراهم مي‌کنيد. دنبال کردن سنتها کورکورانه و ناآگاهانه نتيجه‌اش به اشتباه رفتن مسير هست. ريشه‌ها را بشناسيد و کودکان را با آن آشنا کنيد.
رسم چهارشنبه سوري
يکي از مراسم هاي ما ايراني ها چهارشنبه سوري هست در قديم آتش را نماد پاکي مي‌شناختند. و در انتهاي سال با سوزاندن بوته‌ها، بيماري و ناپاکي را از بين مي‌بردند. با خواندن شعر "سرخي تو از من و زردي من از تو” از آتش گرم و روشن، تندرستي مي‌گرفتند و بيماري و خستگي روزهاي پاياني زمستان سرد را به آتش مي‌سپردند و در انتها خاکستر آتش را در آبي روان مي‌ريختند. با جشن و پايکوبي به استقبال بهار و زايش دوباره گيتي مي‌رفتند. بازي گروهي، دور هم جمع شدن و همکاري از زيباييهاي آيين سنتي چهارشنبه سوري هست. قاشق زني و پوشاندن چهره يکي ديگر از رسوم زيباي چهارشنبه سوري براي حس همدردي و کمک به نيازمندان در روزهاي پاياني سال هست.
هر چند که در سالهاي اخير متاسفانه اين رسم شيرين چهارشنبه سوري جايش را به ترقه بازي و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است. اميدواريم با فرهنگ سازي و آموزش صحيح به کودکان زيبايي اين رسم کهن ايراني را با انجام کارهاي خطرناک و استفاده از وسايل خطرناک آتشبازي خراب نکنيم.
آخرين چهارشنبه سال نزديک است؛ چهارشنبه سوري با شعله هاي روشن از راه مي رسد و پيام پايان سال کهنه و آغاز سال نو را با خود مي آورد. چهارشنبه سوري فقط به آتش بازي و ترقه اندازي و اينها نيست، در چهارشنبه سوري شعر مي شود خواند، شاد مي شود بود! چند شعر چهارشنبه سوري براي کودکان در ادامه آمده است...
***شعر شب چهارشنبه سوري***
شب چهارشنبه سوري آخره ساله
زمستون ميره پشتش بهاره
اين جشن بزرگ از نياکانه
ازنياکانه پاک ايرانه
اي بته بته بته
يادت نره اين گفته
اي بته بته بته
گوش کن ببين چي گفته
مامان و بابام بوته ميخرن
کنار حياط آتيش ميزنن
بچه‌هاي خوب از روش ميپرن
تا که اين جشن رو از ياد نبرن
اي بته بته بته
يادت نره اين گفته
اي بته بته بته
گوش کن ببين چي گفته
سرخي تو از من
زردي من از تو
**** شعر براي چهارشنبه سوري ****
آي بچه ها آي بچه‌ها
وقتي ميرين تو کوچه‌ها
نرين آتيش بازي کنين
ترقه‌ها خطر دارن
چشاتونو در ميارن
دست‌ها رو پر پر ميکنن
گوشاتونو کر ميکنن
***شعر چهارشنبه سوري***
تق تق تق فش فشه فاصلمون کم بشه
هيزم و نفت و آتيش دوستت دارم خداييش
سيب زميني به سيخه عکس گلت به ميخه
غماتو بيار فوتش کن کينه داري شوتش کن
هوا بهاري ميشه سرما فراري ميشه
زردي ازت دور بشه هرچي بخواي جور بشه
***شعر کودکانه چهارشنبه سوري***
سه شنبه آخر سال امشب
جشن صدا و نور و حال امشب
چهارشنبه سوري شده باز دوباره
از رو آتيش بپره که چند روز ديگه بهاره
چهارشنبه سوري شده باز دوباره
از رو آتيش بپره که چند روز ديگه بهاره
آي يکي يکي ميايم پيش
مي پريم از رو آتيش
زردي هامون رو ميديم
سرخي به جاش مي گيريم
زردي هامون رو ميديم
سرخي به جاش مي گيريم
شعر کودکانه چهارشنبه سوري
بچه ها جون خوب گوش بديد:
موقعي که از آتش مي پريم بايد مواظب باشيم که به خودمون خداي نکرده آسيب نزنيم. يادمون باشه ترقه نترکونيم چون صداش اذيتمون مي کنه و از ترقه هاي منفجره استفاده نکنيم چون ممکنه به خودمون يا ديگران آسيب برسونيم. مگه سال هاي قديم ترقه بود؟ ولي مردم هميشه شاد و خرم بودند.
پس ما هم يادمون باشه که با پريدن از روي آتش و آواز خوندن شادي کنيم
گردآوري: بخش کودکان بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۱۶۹/شعر_کودکانه_چهارشنبه_سوری را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: