Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@21:28:09 GMT

آيا استفاده از داروي تاريخ مصرف گذشته امن است؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۳۹۲۶۴/آیا_استفاده_از_داروی_تاریخ_مصرف_گذشته_امن_است

خبرگزاري آريا - برخي پژوهش ها نشان داده اند که داروها مدت ها پس از سپري شدن تاريخ انقضاي خود نيز ممکن است همچنان موثر باشند.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از عصرايران، چند عامل در تعيين اين که آيا استفاده از داروي تاريخ مصرف گذشته مشکل آفرين است يا خير دخيل هستند. به گفته ديويد نيرنبرگ، رئيس بخش فارماکولوژي باليني و سم شناسي مرکز پزشکي دارتموث هيچکاک، نوع دارو، اين که چه مدت از تاريخ انقضا گذشته است، و اين که دارو در چه شرايطي نگهداري شده است، همگي عواملي تاثيرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر چيزي را استفاده مي کنيد که چند ماه يا يک سال از تاريخ انقضاي آن گذشته است اما در شرايطي خوب از آن نگهداري شده است، براي بيشتر داروها مساله مشکل آفريني شکل نخواهد گرفت. اما شرکت هاي توليدکننده دارو اين مساله را تضمين نمي کنند.
اين مساله براي داروهاي بي نياز از نسخه پزشک مانند آسپرين صدق مي کند. شرکت هاي داروسازي اثربخشي و ايمني دارو را براي يک دوره زماني - به طور معمول دو تا سه سال - آزمايش مي کنند و اين در شرايطي است که به صورت درست و مناسب نگهداري و ذخيره شده باشند. نگهداري مناسب يعني دارو در برابر دماهاي بيش از اندازه بالا يا پايين، نور مستقيم خورشيد يا حرارت و رطوبت قرار نگرفته است.
برخي پژوهش ها نشان داده اند که داروها مدت ها پس از سپري شدن تاريخ انقضاي خود نيز ممکن است همچنان موثر باشند. مطالعه اي که در سال 2000 توسط سازمان غذا و داروي آمريکا انجام شد، نشان داد که 90 درصد از داروهاي استفاده نشده در انبار ارتش آمريکا چند سال پس از تاريخ انقضا همچنان تاثيرگذار باقي مانده اند.
چه زماني اثربخشي ندارند؟
برخي داروها از شرايطي که به آن اشاره شد، مستثني هستند و بايد به تاريخ انقضاي آنها توجه ويژه اي داشت. به طور ويژه، از مصرف داروي مايع پس از سپري شدن تاريخ انقضا بايد پرهيز کرد. محتويات بطري تا زماني که مهر و موم آن شکسته نشده است، استريل باقي مي ماند. اما زماني که در بطري را باز مي کنيد، مستعد ابتلا به آلودگي باکتريايي مي شود.
اين مساله به طور ويژه براي قطره هاي چشمي مايع صادق است. بر همين اساس است که گفته مي شود نوک بطري هرگز نبايد با پلک يا ديگر قسمت هاي چشم تماس داشته باشد.
همچنين، شما بايد تاريخ هاي انقضا و دستورالعمل هاي نگهداري درباره داروهاي تجويزي را جدي بگيريد.
به عنوان مثال، قرص هاي نيتروگليسيرين - به طور معمول براي افرادي که از آنژين يا بيماري عروق کرونر قلب رنج مي برند، تجويز مي شود - به طور قابل توجهي مستعد خراب شدن در صورت قرار گرفتن در معرض گرماي شديد هستند. بر همين اساس، توصيه مي شود داروهاي اين چنيني در محيط گرم مانند فضا داخلي خودرو نگهداري نشوند. احتمال اين که گرما موجب فساد دارو و بي اثر شدن آن شود زياد است.
همچنين، بايد توجه ويژه اي به شرايط نگهداري آنتي بيوتيک ها داشته باشيد. اگر با عفونت شديد مواجه شده ايد و در جعبه کمک هاي اوليه خود چند آنتي بيوتيک يافته ايد، هيچ روشي براي تاييد اين که دارو همچون گذشته اثرگذار است، وجود ندارد و از اين رو، احتمالا ارزش خطر کردن براي مصرف ندارد.
هنگامي که شک داريد دور بريزيد
بهتر است هر ساله داروهاي خود را بررسي کرده و داروهاي قديمي را دور بريزيد. از مصرف داروهاي تاريخ مصرف گذشته که درباره کارايي آنها ترديد داريد، پرهيز کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۲۶۴/آیا_استفاده_از_داروی_تاریخ_مصرف_گذشته_امن_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: