Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@09:15:07 GMT

مجوز مصرف برای خامه های تاریخ گذشته!

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۸۷۳۹۲۷۲/مجوز_مصرف_برای_خامه_های_تاریخ_گذشته

مجوز مصرف برای خامه های تاریخ گذشته!

معاونت غذا و دارو: آزمایشات سلامت کالا را تایید کرد و این کار با مجوز ما بوده است. به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، « فروشنده مواد غذایی هستم. چند روز پیش از عاملان توزیع محصولات شرکت...چندین پاکت خامه خریدم که متوجه شدم تاریخ مصرف محصولات مذکور به اتمام رسیده و کارخانه پس از محو کردن تاریخ های منقضی شده دوباره اقدام به درج تاریخ انقضای جدید دوماهه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای من جای تعجب داشت که چطور به همین راحتی شرکت....تاریخ انقضای محصولات خود را تغییر می دهد. لطفا پیگیری کنید محصولاتی مانند خامه که فساد پذیری بالایی دارد را چطور دوباره راهی بازار می کنند؟»

اواخر هفته گذشته یکی از فروشندگان موادغذایی با مراجعه به تحریریه روزنامه «خراسان رضوی» ماجرای اتمام تاریخ مصرف خامه شرکت..... و درج تاریخ جدید روی محصولات را مطرح کرد. او برای اثبات ادعای خود یک پاکت از محصولات که تاریخ انقضای آن مخدوش شده بود را هم در اختیار خبرنگاران گروه «حرف مردم» روزنامه قرار داد و خواستار پیگیری موضوع شد.

تغییر تاریخ با مجوز سازمان غذا و دارو
مقدسی، کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این باره می گوید: با توجه به حساسیت های موجود، مورد گزارش شده به دقت بررسی و مشخص شد حدود ۶ ماه قبل در یک کارخانه معتبر تعدادی پاکت خامه تولید و حدود ۴۵۰ هزار پاکت پس از اتمام تاریخ مصرف درج شده روی آن منقضی شده است و با توجه به شرایط نگهداری استانداردی که در کارخانه رعایت شده بود، موضوع به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعکس شد و مرجع مذکور هم مجوزهای مربوط به افزایش مدت زمان تاریخ انقضای محصول را صادر کرد.

خامه تا ۸ ماه قابلیت مصرف دارد
در ادامه با مدیرنظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت و گو می کنیم. دکتر علی اصغر اسماعیل زاده درباره فرآیند طی شده در این زمینه می گوید: در این باره به اطلاع می رسانم مدتی پیش شرکت... با ارسال نامه ای به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد تعدادی پاکت خامه در انبار های کارخانه وجود دارد که تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است، از آنجا که معمولا خامه را با توجه به شرایط نگهداری در زنجیره سرد می توان تا ۸ ماه تاریخ مصرف زد و تاریخ انقضای خامه های تولید شده توسط کارخانه روی پاکت ها ۶ ماهه درج شده بود، عملا امکان اضافه کردن دوماه دیگر وجود داشت، بر همین اساس، موضوع در کمیته فنی قانونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شد.

آزمایش ها سلامت کالا را تایید کرد
وی تصریح می کند: مدیران کارخانه با قبول تمام مسئولیت صحت و سلامت کالا، درخواست تمدید سه ماه تاریخ مصرف (دوماه در داخل و سه ماه برای صادرات) داشتند که پس از وصول درخواست، نمونه هایی از محصولات گرفته و پس از انجام آزمایش ها، مشخص شد مشکل و ایرادی در نمونه ها وجود ندارد و حتی محصول از کارخانه خارج نشده و در سردخانه ها نگهداری می شود، بر همین اساس کمیته فنی و قانونی به کارخانه مذکور اجازه داد با همان تاریخ تولید قبلی و اضافه کردن دوماه به تاریخ انقضای قبلی، تاریخ جدید را روی پاکت خامه ها درج کند و قرار بر این شد تاریخ مصرف قبلی شطرنجی و محصول فقط با یک تاریخ انقضا به دست مصرف کننده برسد.

کارخانه مسئولیت سلامت محصول را پذیرفته است
دکتر علی اصغر اسماعیل زاده با بیان این که کلیه مسائل مربوط به سلامت و کیفیت محصول را مدیرعامل کارخانه پذیرفته و برعهده گرفته است، تاکید می کند: در صورتی که هرگونه اشکالی در کیفیت محصول مشاهده شود محصول به سرعت از سطح بازار جمع می شود و کارخانه پاسخگوی تمامی موارد خواهد بود.وی عنوان می کند: این حساسیت قابل تقدیر در بین مصرف کنندگان از جایی آغاز شد که کارخانه به خوبی نتوانسته بود تاریخ قبلی را محو کند و این مشکل باعث شد دو تاریخ مصرف روی کالا دیده شود، البته کارخانه می توانست از ابتدا تاریخ مصرف را ۸ ماهه روی محصول درج کند اما ۶ ماه درج کرده بود. خامه استریل در صورتی که در شرایط سرد نگهداری شود می تواند تا ۸ ماه تاریخ انقضا داشته باشد.

افزایش تاریخ انقضا، اقدامی نادر است
دکتر اسماعیل زاده همچنین درباره برخی نگرانی ها از تبعات این اقدام که ممکن است اعتماد مردم نسبت به تاریخ انقضای درج شده روی محصولات را از بین ببرد نیز می گوید: تاریخ زنی مجدد محصولات بسیار نادر بوده و از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با سختگیری های فراوانی همراه است، اگر محصول مذکور از کارخانه خارج شده بود به هیچ وجه مجوز افزایش تاریخ مصرف صادر و اصلا بررسی روی محصول انجام نمی شد.

هدف اصلی جلوگیری از هدر رفت سرمایه های عمومی بود
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور می شود: در این مورد قبل از آن که مجوز افزایش تاریخ مصرف به کارخانه مذکور داده شود، سابقه قبلی واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت تا دارای سابقه تخلف نباشد که در نتیجه مشخص شد کارخانه مذکور فاقد هرگونه تخلفی بوده و هدف اصلی مدیران کارخانه که یکی از کارخانه های دولتی است جلوگیری از هدررفت سرمایه های عمومی بوده است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۲۷۲/مجوز_مصرف_برای_خامه_های_تاریخ_گذشته را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: